mandag 24. mars 2014

Hva er Project life?




Navnet project life, er ett varemerke laget av Becky Higgins, og omhandler mange produkter, fra album, albumsider i forskjellige str og inndelinger, pakker med kort og utstyr som dies for å lage egne kort, penner mm.

Kortene er i str 3x4 og 4x6, begge i inch.

Her i Norge, bruker vi gjerne uttrykket project life, som en fellesbenevnelse for lommescrapping, altså en albumlomme som er inndelt i flere små lommer, så det er bare til å legge inn bilder og de ferdige kortene. 


Det finnes flere leverandører og stadig flere oppdager lommescrapping og lager sine egne kolleksjoner. Det vil komme ett egen innlegg om forskjellige produsenter Very Happy

Som sagt det er mange produsenter og mange forskjellige navn på samme type scrappemåte, men vi bruker project life her i bloggen men vi  bruker både project life, sn@p, bobunny og vi lager kort selv.... Som i vanlig scrapping, så er ingenting feil så lenge man liker det selv Very Happy

Det finnes flere måter å bruke PL, noen bruker det for å dokumentere hverdagen sin, lager da en eller flere siden for hver uke, der høydepunktene i uka blir skrevet om og tatt bilde av. Dette blir jo på en måte en kjekk dagbok. 
Her ser dere bilder av den måten, Sidene her hentet fra denne fantastiske  bloggen






En annen måte er å bruke PL for å jobbe seg igjennom bildebunkene som ligger, og som bare vokser og vokser etter som tiden går.. 
Selv er jeg en slik som vil jobbe meg igjennom bildebunkene mine... 
Og med å kombinere vanlig scrapping og PL så ser jeg at bunkene blir mindre og mindre... 
For mange bilder er for kjedelige å bruke masse tid på å scrappe i vanlige 12x12 sider (som jeg bruker) det kan være bilder som er dårlige, feks uklare, for mye rot på bildet, eller det er kuttet hodet av de på bildet, men når disse bildene blir satt sammen i system sammen med de andre bildene så sier de veldig mye om situasjonen. 
Som her, hvor vi var på besøk i ett lite fjøs, og ungene mine sprang rundt å hilste på kyrene, mange uskarpe bilder, men koselig å se tilbake på senere selv om bildene ikke er "fine"
På nærbildene ser vi godt hvor uskarpe bildene egentlig er:

Ett annet dårlig bilde, der jeg kuttet hodet av jenta og vi ser i vinduet skygge av svigermor 

    Ett lite tips hvis bildet er for stort er å bruke bildet over flere lommer :D

Her er ett annet uskarpt bilde:
   Men satt sammen med de andre bildene viser det mye om situasjonen, som her er da vi var ute i båt da sommeråpent-båten kom inn til Kristiansund. Sjøen kokte pga alle båtene som var ute :D



Håper dette var inspirerende til å bruke dine uskarpe bilder, og at forklaringa på PL (lommescrappinga) var god :D Ønsker alle en fin uke.
Linda



:

4 kommentarer:

  1. Flott Linda, der lærte jeg å noe nytt. Fine sider, og noen flotte dager, for det om jeg er glad jeg ikke var på havet den dagen.. Blir jo sjøsyk bare ved å se på bølgene jeg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint å høre :D
      ja det var god sjø den dagen der, men utrolig morro :D
      Linda

      Slett
  2. For en flott artikkel! Jeg lærte masse om PL/Lommescrapping her :)

    SvarSlett
    Svar
    1. tusen takk det var kjekt å høre :D
      Ha en fin kveld...
      Linda

      Slett