mandag 19. mai 2014

Ta gode bilder av din ferdige Project Life side og redigering.

Hei jorunn her, i dag vil jeg vise dere hvordan jeg tar bilder av mine ferdige Project Life side, for det er ikke lett å unngå å få gjennskinnet av plastikken. Men heldigvis er ikke gode råd dyre, og jeg har sugd dem til meg som en svamp. Å nå vil jeg dele dem med dere.

Min bestis Linn har i mange år gitt meg gode råd for å ta bilder av prosjektene mine i scrapping, hvordan jeg skal holde kamera, vinkle og ikke minst angående lys. Men de virket ikke så godt på Project Life sidene for de ligger i plastikk, men Arnlaug som er DT her med meg kom med et virkelig godt råd, heng sidene dine opp på veggen, da har du bedre kontroll, og ikke minst  da blir det lettere å skjære dem til etterpå. Helst en plass uten lys skinn fra taket.

Jeg skal vise dere en liten bilde serie under her, for når jeg ser igjennom linsa ser jeg om jeg får gjenskinn, så jeg må prøve meg i forskjellige vinkler. opp og ned og skru litt med kamera. Det finnes en enklere måte selvsagt å det er jo å få filter til kamera, men det går an uten å, og for dem som ikke har råd til å kjøpe mye ekstra utstyr er det jo greit å vise at du kan få det nesten perfekt uten filter.

Det som å er viktig er jo hvor du tar bilder henne, jeg får mine beste bilder ute på husveggen. eller trappeveggen. og hvis det regner klistrer jeg den på inngangsdøren, for det er under tak.




Som du ser så må jeg prøve meg litt frem, og jeg tar en del bilder slik at jeg skal slippe å gå ut igjen. (bildene her er ikke så god kvaltitet da de er tatt med en gammel mobiltlf)



Du lurer kanskje på hva jeg bruker for å henge dem opp, det er dette!

Beste som her.

Her er plassen jeg tar bilder, i dagslys helst uten sol i ryggen.


Jeg bruker photoscape for redigering, det eneste jeg redigere er lys, og slikt, og skjærer det til og putter en ramme rundt. Digger dette programmet for det er så enkelt å bruke, du får det både på engelsk og norsk.

Så går vi over til redigeringsdelen, må bare advare om at de bildene jeg tok av selve datan ble ikke av det beste, men dere får se hvilke ting jeg gjør inne i programmet som jeg bruker. Jeg bruker Photoscape.


Slik ser det ut når du kommer inn for å redigere, det første jeg gjør er å beskjære godt rundt, etter at jeg har sett at det ikke er skjevt, for da må det rettes opp.


Så trykker jeg på autoniva, og blir jeg fornøyd med det maskinen gjør selv, går jeg videre, er jeg ikke fornøyd går jeg inn å finjusterer, så sjekker jeg bakgrunnslyset, fargegløden, og fargegløden har jeg innstilt på dette.






Beklager bildekvaliteten.

Så er det skarpheten som får seg en omgang.


Den å er ferdig innstilt på det jeg vil ha den på.

Så endrer jeg størrelsen på bilde slik at det blir fint når jeg tar ramme rundt.

Jeg bytter på å ha 900px og 1000px, kommer litt an på hvilken ramme jeg skal ha.

så er det selve rammen, hvilken ramme jeg velger kommer helt an på hvor mørkt eller lyst det jeg skal ha ramme rundt, bakgrunnsfarge osv.



Så skal jeg vise hvordan det jeg har redigert ble seende ut tilslutt..



Ikke vær redd for å spørre om det er noe som er uklart eller du ikke får til å bruke dette programmet så skal jeg gjerne hjelpe deg.

Gode bilder til konkurranser og utfordringer er en stor fordel.

Ha en nydelig Mandag og en flott uke ♥

6 kommentarer:

  1. Flott dette har jeg lurt på :-)

    SvarSlett
  2. Skal jammen meg prøve dette. Jeg pleier alltid stå rett over og bruker fototelt, men på PL sidene funker ikke alltid det - det kommer lys til der det ikke skal, eller skygge av meg over osv. Gleder meg til å prøve, skal bare ha ferdig den jeg holder på med først :) .....og håpe oppholdsværet holder seg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du vil se i linsa om det kommer lys til hvor det ikke skal, så bevege litt på deg. Å om det blir regn finn en plass med tak, jeg står oppe på trappa om det regner :)

      Slett
  3. Tusen takk for at du deler! Håper det er greit for deg at jeg viser til denne inne i Scrappeland også? Ble kjempeflott redigering, Jorunn! :)

    SvarSlett