søndag 15. juni 2014

Gjestedesigner Juni - 3. Innlegg

God søndag alle sammen! Jeg har vært ivrig med å ta bilder denne gangen, så det blir noen stykker her altså hihi! Så må det sies at jeg må enten kjøpe meg filter til kameraet mitt eller bli veldig mye flinkere å ta bilder av skinnende ting!

Til vanlig printer jeg ut bilder i matt fotopapir, da det tross alt skal i lommer som er glansfulle. Dette lærte en fotograf meg at når man skal ha bildene bak glass eller plast. Er det like greit å printe i matt fotopapir og det er billigere papir også *lykke*.Men på denne PL siden har jeg brukt et Instax kamera, som bruker Polaroid Fuji Film. De er meget glansfulle de ja! Faktisk kjøpt på Ebay brukt, og den versjonen jeg har, er ment som et lekekamera hihi! Det er laaangt fra noe kvalitetskamera når det kommer til oppløsning. Men sjarmen med disse polaroid bildene oppveier for det ;) Men som sagt blir ikke de perfekte bildene jeg bruker på denne siden.

Jeg har reflektert endel rundt dette med bilder i det siste. Hva vil jeg vise min datter og andre nære gjennom albumene jeg lager? Er det alle de "beste" stundene sånn i forhold til "å gjøre", kronologisk, datoer med logg for å få med alle detaljer? Skal det for eksempel være å dokumentere hele min datters barndom? Skal jeg hylle fram "bare" de "perfekte" stundene, opplevelsene og prestasjonene? Skal det være teknisk gode bilder, rett iso, lukkertid og alt det der. Eller hva vil jeg med disse albumene? (Kanskje tenker jeg for dypt hehe, ikke uvanlig det altså! Bare spør Jorunn *fnis*)

På en måte forteller jeg en historie med mange kapitler. Der noe handler om -å gjøre,  noe er  -øyeblikk man har klart å fange, men ikke minst fremheve lærdom, relasjonene og samspillet... Så det jeg kom fram til etter endel undring er at - jeg vil vise henne at hun har blitt sett, elsket og akseptert som hun er ♥ Jeg kjenner en dyp takknemlighet for ha funnet denne hobbyen. Nettopp for å evne dette med å observere og være tilstede HELT bevisst. Ikke bare for min datter men også for ens nære og kjære.

Men man skulle kunne hatt bygd inn et kamera i øyet eller noe hihi! Greit med mobilene da, hvis jeg bare husker hvor jeg legger den *kremt*! (Ofte hørt: hvor la jeg nå den mobilen igjen?!? Ikke hjelper det med knalloransj mobilcover heller! Hihi!)

Da var det nok monolog fra meg hehe! Her kommer PL siden min!
 Først noen bilder fra et par ting jeg vil fremheve ;)
Da jeg kjøpte mitt brukte Instax kamera for over et år siden, fikk jeg også med disse herlige rammene! De er spesielt laget til disse Instax Polaroid bildene! Og de oppfører seg virkelig som washiteip. Er det sånn at man ikke setter det heeelt nøyaktig rett første gangen, så er det bare å løfte opp og prøve på nytt. Men de er veldig enkle å få på rett. SE de spreke fargene hihi! Dette er en bobleglad side og da passet det så godt til!
 Disse har jeg hatt i en evighet men glemt av å bruke. De passet godt å ha på rammene nede for å ha noe å skrive på ;) Ikke det man kan skrive direkte på altså, men jeg ville bryte det litt opp med disse <glade> mønstrene hehe!
Over her har jeg brukt et stempel fra PD. Jeg har skjært løs rammen fra selve motivet og bruker det ofte som bakgrunnsrammer. På bakgrunnen er det mønsterark fra PD, Treverk stempel fra PD, Gesso og teip. Har også dillet litt med Prismacolor blyantene mine litt her og der på hele PL siden.

Under her ser dere hele PL siden ferdig:
 Alle arkene som jeg har brukt er fra Papirdesign. Men jeg ville leke pittelitt med medium denne gangen og se hvordan det ville fungere. Har bare brukt Gesso, litt spray og Neocolor fargestifter på bakgrunnene. Følte for å dempe bakgrunnen for at bildene med rammene var såpass glade og synlige. Og så er jeg sånn som liker at bildene har mest mulig fokus. Dog det mønsterarket som heter Trevegg fra PD kunne jeg ha tapesert en vegg hjemme med! Så vakkert er det!!! Teksten Grill sesongen åpnet! Er også PD, det er det nye ABC stempelsettet. Jeg har brukt Colorbox Pigment brush pads å stemple med. Har glemt å bruke dem på lenge, men de skal få jobbe hardt framover ;)
 Bokstavene er fra Wycinanka, men jeg har piffet de litt opp med PD stempler. Samme med pilen, også PD stempel som mønster. Rødfargen er en sammenblanding av tre Prismacolor farger :)
 Her har jeg også brukt en stensil sammens med Colorbox Pigment Brush Pad. Det er de grønne "halvsirklene" i ruter på toppen  av den grå lommen. Jeg har ellers brukt endel Washiteip og bomullsteip.
Jeg er ikke spesielt glad i min egen håndskrift. Blir vel sånn når man har i oppveksten måttet legge om skrivestil mellom landene jeg bodde i. Så jeg har en oppstykket stil kan man si hihi! Men det gjør jo sidene personlige. Jeg blir alltid så varm av å lese skrevne ord fra min egen mamma og også mine kjære. Å kjenne igjen en håndskrift er dyrebart og koselig syns jeg ♥ og ikke minst lese ordene da hehe! Mere chipboard fra wycinanka, stempel fra PD og også de søte dots fra PD også. De minste passet perfekt i sirklene på rammene.
Jeg sliter ofte å ta avgjørelsen at NÅ er jeg ferdig. Jeg kan dille og dalle med et prosjekt i lang tid og pakke på fler og fler detaljer. Men det fine med PL sidene er at de har ikke så veldig stor plass, så hihi jeg må begrense all dallingen min og masse pynt hehe!  Rammen og den trebiten hvor det står ♥you, har jeg fått fra Jorunn. Så jeg vet dessverre ikke hvor de kommer fra ;)

Før jeg oppsummerer her, vil jeg bare minne dere på min utfordring. Tenkte det var på tide å minne dere på det igjen. Nå er vi midt i måneden og dagene flyr avsted. Håper DU blir med, og da har du muligheten til å vinne en fin premie også ♥ 
HER kan du se mer info. 

Så mye kos det er å bla i albumene og mimre med sine kjære. Har man en dårlig dag, bør man bare finne fram albumene og begynne å bla! Og nå med PL hurra sier jeg bare! Nå blir det fart på albumene hihi! Jeg kommer til å lage PL sider fra både blinkskudd og ikke blinkskudd!  Ofte i de "uproffe" bildene kan man se feks møbler og stiler som har vært. Det er så gøy! Så jaaaa til alle typer bilder og i mange forskjellige typer kvalitet hehe! Akkurat som meg selv, noen ganger kan jeg nesten se ut som et glansbilde hvis proffe slipper til hehe! Mens andre ganger så er det knapt blekket sitter fast pga et dårlig "glansbilde". Men ja takk begge deler ♥♥♥

Dette er mitt nest siste bidrag som GDT og jeg har så langt storkost meg! Håper dere fant litt inspirasjon i bildene og ikke ble for sliten av all skravlingen min hihi! Nyt søndagen alle sammen på den måten dere ønsker mest.
Varm Scrappehilsen fra 
Linn

4 kommentarer:

  1. Koselig å lese dine betraktninger og tanker om bilder og bevaring av minner :)
    Herlig fargerik side du har laget. Drit kule de rammene. Flott med masse tekst. Liker hvitvasking/nedtoning av mønsterark, bruker også det.
    Selv om det ikke blir verdens beste bilder med det kameraet så er det som du sier kjekke minner. Jeg hadde også et slikt. Hadde med til USA i 2012, tok bilder underveis og limte inn i en bok jeg hadde laget på forhånd. Noen av bildene ble jo dritdårlige, men minnene er der :) Nå har jeg kjøpt et som tar dobbelt så store bilder og det tar mye bedre bilder ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk snille Randi ♥ Jaaa sant det er minnene og stemningen! Det blir ikke borte uansett kvalitet hehe! Ohh det hørtes helt digg ut det kameraet ditt! Holder meg nesten for øynene og gir meg selv Googleforbud. Så jeg ikke går å søker etter et slikt kamera hihi! Ja liker også hvitvasking, jeg syns det og binder sidene så godt sammen :)

      Slett
  2. Otroligt kreativt med sagolikt snygga "bakgrunder" på dina kort!

    Intressant text och själv är jag inne lite på samma "linje"... att det är händelser ur vardagen, inte bara det "stora" och "fantastiska" i livet som ska dokumenteras.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skjønne Cornelia ♥ Ja ikke sant, vardagen.... det er det som binder livet sammen ♥

      Slett