mandag 10. november 2014

Vellum - a tribute


Jag gillar att använda olika material då jag scrappar och gör project life. Olika texturer... till exempel kork, metall eller vellum (sån där genomskinligt papper). 

Jag har en Silhouette Cameo. Till den finns det speciell vellum (från märket Silhouette). Den är liiite tjockare än annan vellum och funkar perfekt i Silhouetten. Här har jag skurit ut en form som jag sedan använder i kluster med andra texturer. 

Men man behöver inte ha en dyr Silhouette för att använda vellum. Här nedan har jag helt enkelt klippt trianglar av en remsa vellum. Det blev inte helt rakt... men ibland är det charmigt med lite missar. 

Även dies går att använda tillsammans med vellum. Här har jag använt en die från Shimelle. Jag fick köra igenom die och vellum ett par gånger i min cuttlebug innan det blev bra... men det fungerade till slut. Andra dies har fungerat smärtfritt redan vid första försöket!

Det finns även vellum att köpa i redan färdiga former och i olika färger. Ett alldeles perfekt material att lägga till på en PL-sida. Men... hur får man fast ett genomskinligt papper?!?!?!!? 
Jo... som ni redan sett på de tidigare bilderna så finns det olika sätt. Lim lyser igenom och brukar knappt fungera ens om det är genomskinligt. Jag brukar oftast lägga min vellumform underst i ett kluster... på så sätt kan jag limma där det inte syns. Man kan även lägga en liten klutt lim under en enamel dot eller liknande... 

Annars kan man sy fast sin vellum. Snabbt och enkelt! Ett tips är att tejpa fast vellumformen med lite washi så att den ligger still då man syr... 
Ett ännu snabbare sätt är häftapparat! Jag älskar min häftapparat och använder den väldigt ofta. De små klamrarna ger en fin liten effekt. Den sköra vellumen möter lite ruffare metall! :D

Sist men inte minst vill jag visa min mycket enkla framsida på album nummer 2 för 2014. Här har jag använt ett väldigt snyggt mönstrat papper som jag skar ut så att det passade i fickorna. Text och siffror är skurna med Silhouette Cameo i Silhouettes vellum. Vellumen är sedan fastsatt med häftapparaten! 

Hoppas jag har lyckats inspirera dig till att våga använda ett nytt material!
Puss och kram!
// Ida

2 kommentarer:

  1. Gillar dina små trick att fästa vellumen på! Det blir, som du säger, inte så snyggt med lim (jag talar av egen erfarenhet... hmmm... trist) men du fixar det på ett kreativt OCH snyggt sätt! Gillar (som sagt var)!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tack! :D
      Lim ska man vara försiktig med! :D Testa gärna några av mina trick och visa hur det blev! Du kanske kommer på ytterligare fiffiga sätt!!!!

      Slett