torsdag 14. mai 2015

Favoritverktyg

Här kan ni se mina absoluta favoritverktyg som jag bara måste ha när jag håller på med Project Life. Med dessa verktyg som jag skriver om nedan, min Selphy fotoskrivare och ett kit med tillhörande dekorationer så klarar jag mig bra. Skönt när man åker på scrapträffar att inte behöva ha med så mycket saker! Klarar mig oftast på en väska sen jag började med PL!
I år har jag börjat med ett album i storlek 9x12'. Vilken perfekt storlek!

Skärmaskinen med tryckta hjälplinjer är perfekt när man beskär foton.
Den mäter i både tum och centimeter och den lilla tråden visar exakt var man skär.

Tiny attacher ger de sötaste små små häftklamrar man kan tänka sig! Man vill häfta allt efter att ha börjat använda den! 7mm långa och fäster det mesta. Till och med wood veeners!


Hörnstansen är den här enkla varianten som jag haft i flera år. Jag är mycket nöjd med rundningens som den gör.



Till att märka datum så är denna en favorit. Den sätter datum på svenskt sätt, stabil och vickar inte. Man ser enkelt var datumet hamnar vid stämplingen. Den har även inbyggd och utbytbar dyna.


Pennorna är Becky Higgins egna för just Project Life. De köpte jag när jag började med PL och de är hur bra som helst med sina tre storlekar. Dessa använder jag för att skriva journaling med, både direkt på foton och på PL-kort. Jag kan även göra en ram kring journalingen som jag ofta gör på de rutiga basic-korten. De är arkivbeständiga, syrafria, vattenfasta och blöder inte.




Ett annat verktyg som jag är extra rädd om som har följt med mig genom många år är min favoritsax från Fiskars. En greppvänlig sax för både höger- och vänsterhänta. Den klipper ända ut i spetsen. Väldigt smidig att använde då man bara tar tag i den och klipper utan att behöva stoppa in fingrarna i öglor.


Sist men inte minst; min Advance Tape Glider. Den är helt suverän! Jag vet, den är verkligen jättestor men man hittar den alltid på skrivbordet. Den är väldigt enkel att använda, tejpen hamnar exakt där jag vill ha de och den fäster bra. Det är mycket tejp på rullarna så den lär hålla ett bra tag och det går väldigt snabbt när man tejpar och det gillar jag! Bakom varje foto sätter jag ett så kallat Grid Card för att skriva all dokumentation på. För att fästa ihop dessa båda så är det här verktyget perfekt!


Dela gärna med dig av vilka favoritverktyg som du bara måste ha när du pl:ar i kommentarsfältet nedan

Scraphälsningar
Anna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar