torsdag 28. juli 2016

Hvordan redigere digitale kort i Photoshop

Idag skal jeg, Ellinor, dele noen av de digitale teknikkene jeg bruker for å lage kortene slik jeg vil ha dem. Dette krever at du har Photoshop med noen basis kunnskaper.

Noe av grunnen til at jeg liker så godt digitale kort er muligheten til å endre på både form og farge og tilpasse det til det du skal bruke.
I tillegg til å skrive direkte på kortene selvsagt.

Som eksempel har jeg brukt et kort fra Becky Higgins Midnight Edition. Det er et 3x4 kort, hvor jeg skal gjøre det om til 6x4 og flytte på teksten i Photshop. Jeg bruker Photoshop CC.


Åpne bildefilen i photshop og lagre som .psd dokument så du ikke endrer noe på originalfilen.
Trykk på image og velg canvas size. Endre til 6x4 inches.


Kortet blir da seende slik ut.
Trykk i feltet hvor man velger farge og bruk eyedropperen til å velge bakgrunnsfargen på bildet (eventuelt velg en helt annen farge om du ønsker å bruke det :) ).


Bruk malingsbøtten til å farge det gjennomsiktige laget i samme farge som resten. Eventuelt hvis du valgte en annen farge må du farge både bakgrunnen og det opprinnelige kortet.

 


Se på høyre side hvor de forskjellige lagene er og bytt plass på de to lagene du har slik at skriften kommer øverst.


Du kan nå flytte rundt på det øverste kortet slik at skriften havner der du ønsker den skal være. Dette kortet kan du feks bruke til å skrive journaling på nå :)
Jeg skriver ut kort på vanlig 10x15 fotopapir (da bruker jeg Epson premium semigloss), hvis jeg er midt i å skrive ut bilder. Eller så bruker jeg 250 g kartong hvis jeg skal lage opp mange. 

Håper dette inspirerte dere til å ikke bare bruke digitale kort direkte, men leke deg litt rundt for å finne det som passer akkurat din side!












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar