onsdag 8. februar 2017

Enkel bilderedigering og hvordan lagre bilder for bloggen - DT Bente-Heidi


Bilderedigering gjort enkelt...

Jeg startet med Project Life fordi jeg ville gjøre noe med alle bildene som jeg hadde tatt med mobilen. I dag kan man ta bilder med mobilen i god kvalitet, men de har en lei tendens til å bli bare lagret som digitale filer i ene eller annen maskin eller sky.
Jeg savnet de gamle fotoalbumene så da var det jo bare å starte.

Mye av min arbeidsdag er foran en datamaskin, så på fritiden liker jeg å sitte minst mulig foran en skjerm. Derfor har jeg sluttet å skrive bilder ut hjemme, fordi jeg ble sittende å redigere og tilpasse de etter lommene jeg skulle bruke. Dette tok lang tid, og jeg har derfor bestemt meg for å få alle skrevet ut hos en av de mange leverandørene på fototjenester :)

Når jeg skal kutte bildene i rett størrelse bruker jeg Sn@p! Photo Crops. Jeg har både rektangler og rundinger. De rektangulære er i gjennomsiktig plast i størrelser som passer til Project Life lommer.






Disse er geniale og gjør at jeg ikke få fingermerker på bildene mine, og så ser jeg at jeg får nøyaktig det utsnittet jeg ønsker meg.


Hvordan gjøre bildene av prosjektet ditt klare for web?

Så når jeg har klippet og satt opp siden min, ønsker jeg kanskje å vise den fram i bloggen. Hvordan gjør jeg bildene klare for web i det utsnittet jeg ønsker?

Først så tar jeg bilde av siden slik at det er minst mulig feil lys og skygge. Det beste lyset er naturlig lys uten direkte sol. Så jeg prøver å at bildene mine i nærheten av et vindu, så sant solen ikke stå rett inn der.

Til bilderedigering bruker jeg Photoshop. Den koster litt, men det er den jeg kan best.

Først beskjærer jeg bildet slik jeg ønsker det. 

Velge ikonet som er merket med sort på venster side - Crop tool. 

Da får bildet hjørner og en striplet linje rundt med små bokser på sidene.
Det gjør at du kan endre vinkel på bildet og beksjære bildet. Holder du musen ved hjørnene blir den en "halvmåne" som gjør at du kan endre vinkelen.
Bruk musen og drar sidene inn til ønsket størrelse.



For å sikre at fargene kommer riktig fram så gjør jeg tre enkle grep for å få det til. 
Jeg velger Image og valgene: Auto Tone, Auto Contrast og Auto Color. 
Du kan alltid angre dem hvis ikke bildet blir bedre/klarere.

Du kan også velge å gjøre dette manuelt, men jeg synes ofte at disse tre valgene fungerer godt nok på bildene for web.


Er jeg misfornøyd med bildet mitt på noe måte, kan man velge Brightness/contrast og gjøre bildet lysere. Her finnes også et tonn med andre muligheter, men det kan vi ta en annen gang:)

Denne fremgangsmåte kan du også bruke på dine foto før du skriver de ut/fremkaller hvis du vil.


Nå er bildet mitt slik jeg ønsker det, men det er alt for stort for bloggen eller sosiale medier.

For å få bildene i riktig størrelse til bloggen, velger jeg bredde 1000 pixels og og en oppløsning (resolution)  på 72 som er godt nok for skjerm.

Jeg velger Image på menylinen øverst, og så Image Size, da får jeg opp dette bildet. 
Som du ser under, så var bildet mitt før jeg reduserer størrelsen på 1,94 M. Alt for stort.


Så velger jeg Fil - Export - Save for web


Velg jpg,  og her kan man velge flere kvaliteter på bildet, 
men bildet mitt blir på ca 500kb på maximum så det er greit. 
Hadde det blitt større, kan jeg justere ned fra maximum til very high eller endre Quality ned til 80.


Trykk Save, og bildet er klart for web uten mellomrom i filnavnet og i riktig størrelse.

Håper du fant noe av dette nyttig.  
Det er enkelt forklart hvordan du kan få fram riktige farger, lys og dybde i bildet ditt, og hvordan lagre det rett størrelse og filformat for nettet når det skal ut i "The great wide web":)

Klem Bente-Heidi







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar