torsdag 16. februar 2017

Mitt tips - när du har lite foton och hur du väljer färger

Nu ska jag berätta hur jag tänkte när jag skapade detta uppslag:




Jag valde ut en vecka med alldeles för lite foton, 




och utmaningen med att fylla ut dessa på 2 tomma sidor där båda hade den här PL-designen:



Färg? "Vilken färg ska jag använda på mina PL-kort och dekorationer?", är alltid min nästa fråga. Jag tittar på fotona och väljer ut en huvudfärg och sen 1-2 accentfärger. Här har jag valt gult/guld som huvudfärg (pga äggen) men med en basfärg på vitt, och accentfärgen har fått bli orange/röd (pga soppans färg) och även svart. 

Jag har lärt mig att försöka att ha en basfärg övervägande ca 50% (här vitt) och sen huvudfärgen ca 30% (här gult) och sist accentfärgerna som återkommer här och där (10% + 10%). Detta för att få ett lugn över uppslaget. 

Det här "färg-tänkandet" fungerar som en hjälp för mig, men jag vet att för många andra behövs inte den hjälpen för de klarar av att "se" hur de ska sätta ihop färgerna. 



Jag använde PL-kort och dekorationer från min PL-box som jag prenumererar på,  samt PL-kort från serien "Fine and Dandy" som jag köpt på "Loppis" (Köp o sälj).

Jag börjar alltid med att placera ut allt som jag ungefär vill ha det:


Sen tar jag fram dekorationer, bokstäver och stämplar. Eftersom jag valde att behålla "focus" från en baksida så tyckte jag att Malin Ellegårds stämplar passade bra i typsnittet.


Sen är det bara att klippa till och stämpla och dekorera. Samt dokumentera, ofta med min skrivmaskin. Här har DT-Marit lärt mig att man kan tejpa upp kortet på ett A4-papper så kan man lätt skriva på hela PL-kortet: 


Jag försöker lägga accentfärgen (orange/röd) i en linje. Men sen provar jag mig fram vad som ser snyggast ut. 

Titta på de 2 sidorna nedan. Här tycker jag den vänstra sidan ser tom ut, så på den högra har jag lagt till ett gult kort så blir det bättre: 


Jag tycker det är kul med overlay, lätt att testa var det passar bäst. Så jag har använt dels en overlay med guldram på ägg-fotot och sen "Love you" (se nedan):



Här nedan har jag provat mig fram hur jag ska placera de röda dekorationerna (bling och stickers). Det är verkligen en smaksak - inget rätt eller fel.

Jag bestämde till slut att jag tyckte den högra sidan blev renare. Så jag flyttade ett rött hjärta från det gula kortet (se vänster sida) till "Love you"- kortet (se höger sida).  


Jag har tidigare inte använt så mycket av de roliga smiley-stickers jag hade, har inte hittat något lämpligt tillfälle. På en kurs lärde jag mig att man gärna upprepar samma dekorationer så att det blir enhetligt, så därför har jag satt ut många smiley-stickers. 

Så till slut var jag klar och det blev dessa 2 sidor:



PL-boxen är något jag prenumererar på från "Sirap i Paris", jag har använt PL-kort, overlaykort, stickers, en badge och clearstamps därifrån. 

De stämplar som jag monterat är från "Malins stämplar". 

Sen har jag fyllt på PL-kort som jag köpt på "loppis"-sidor på Facebook. 






3 kommentarer:

  1. Det var svært nyttig å læra korleis du tenke når du bygger opp ei side!! Tusen takk for tips👍😊

    SvarSlett
  2. Tack för ett jättebra och beskrivande inlägg. Bra att få hjälp med hur jag kan tänka.

    SvarSlett
  3. Så kul att ni fick lite hjälp och inspiration! /Gunilla

    SvarSlett