søndag 26. august 2018

Week in the life album

Hej,  DT-Gunilla här!
Eftersom jag nästan är klar med mitt WITL-album (Week In The Life - album), skulle jag gärna vilja visa min första dag ur albumet. En vecka på våren varje år så dokumenterar jag varje dag i den veckan, liksom många andra från hela världen! Det finns till och med en Facebook grupp där man kan inspireras. Det är Ali Edwards som kommit med idén.

Hon ger många tips och ett av tipsen när man gör sitt album är att ha en mall att följa även i PL-album, så blir det lättare. Jag har därför skapat en mall som ser likadan ut varje dag i det här 6X8-tums-albumet.

Jag gjorde ett WITL-album förra året också.  Så här ser min inledning ut:


Här är inledningssidan, vitsippor från min hundpromenad:


Ett förstorat 6X8 tums-foto. Sen har jag klippt ut en "Week In The Life" cirkel från en av de påsar jag köpte från ett kit av Ali Edward.

Första sidan för varje dag består av en 6X8 förstoring och en titel med dagen, här är titeln Monday (du ser bara lite från fotot med min man och hunden).
Sen har jag beskrivit vilken vecka det gäller och vilka vi är i familjen och vår nuvarande ålder. 


På nästa sida (nedan) tog jag fram en väderprognos för veckan - en varm och solig vecka i början av maj. Jag tog även en bild av TV:n för det var så speciellt att se alla solar på hela skärmen!


Sidan bredvid hade jag ett PL-kort där det stod Mon på och det var en av mina upprepningar varje dag. Där skrev jag varje dag vad jag uppskattade MEST under dagen. 

Eftersom det är vardagen jag dokumenterar under veckan fick det bli en bild på pyjamas och tofflor också. Som du ser är det en liten "tab" där, som visar att jag har en flip-up:
Jag utnyttjar såna flip-up när jag har för många foton som jag vill få in i albumet. Det finns att köpa såna lösa små 4X3-plastfickor, med självhäftande tejp. 

På nästa sida dokumenterade jag vardagsfoton från måndagen och just den här dagen dokumenterade jag min känsla just nu:


Sen på nästa sida kom en till sak som fanns varje dag i albumet som en mall, nämligen kort vad jag gjorde timme för timme :

För att listan ska hålla har jag klistrat den på en mönstrad cardstock. 
På sidan bakom ser vi en typisk bild på vår hund.

Jag har upprepat små textremsor skrivna på skrivmaskin och satt på foton över hela albumet, så det är ytterligare en upprepning eller mall.
-----------------
Sen kom TEMAT för just måndagen och jag hade olika tema per dag. Temat gällde för hela veckan, och jag började med att beskriva JOBB. 

Så först beskrev jag hur vår jobb-vardag brukar se ut morgon, lunch och kväll.


Sen själva titeln för temat och dokumentation på 2 sidor om hela familjens jobb-situation just nu. Där räknade jag barnens skola som jobb.


Jag dokumenterade även på baksidan och där satte jag in plastfickor som visade foton från våra jobb. Även läxor som sönerna har, är en form av jobb (se nedan).


Sen på nästa sida satte jag upp de foton som jag tagit under veckan med blommor som jag gillar bäst på våren: 

Och den allra sista sidan för varje dag var en förstorad 6X8-bild och här fick måndagens sista foto bli äppelblom - så vackert!! :

Då var måndagen slut, och samma upplägg gällde för tisdagen.

Dvs jag började med en uppförstorad bild med titel: dagen. Till exempel "Tuesday" som nedan:


Sen nästa sida upprepade jag liksom måndagen med ett PL-kort ("TUE")vad jag gillade mest med dagen (se nedan) : 
Även här har jag dolt lite foton bakom körsbärsträdet, ni ser en flik där det står "flourish" som påminner mig om att det är en flip-up.

Kolla gärna mer på gunilla_pysslar på instagram.

Tack för titten, och jag rekommenderar att ni hänger med på Week In The Life nästa vår (april/maj)! Eller så gör ni en egen vecka i höst.

DT-Gunilla
















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar