søndag 7. oktober 2018

Stämplar, dies och distresser

I dagens inlägg tänkte visa hur jag dels jobbat med stämplar, dies och distresser som dekorationer. Men även ge lite tips på hur du gör med dina panoramabilder du tagit. Jag skall också visa hur jag löst det när mängden kort och journaling inte alltid harmoniserar över sidorna.

Följande sidor är från förra sommarens semester till Kroatien. Mycket rustika byggnader och sten, blandat med sol och hav. För att fånga upp det rustika valde jag att använda Becky Higgins Grid cards, olika bakgrund- och textstämplar och Distress Ink Pumice Stone.
För att skapa matchade dekorationer har jag jobbat med olika dies som dekorationer.
Detta är samtliga journalkort jag gjort till mina 6 sidor. De påminner mycket om varandra. De vita korten är stämplade lite lätt i kanterna, som jag sedan distressat.


Utlagda på mina sidor så blev de så här. Färgerna matchade fotografierna och jag valde textdies med passande tema. De är utstansade i beige från craft cardstock.


På sida 2 har jag även med en panoramabild. Min man är väldigt bra på att komma ihåg att ta panoramabilder, något jag alltid glömmer.
Men det dröjde länge innan jag kom på hur jag skulle få in dem i mitt album.
Men för några år sedan hittade jag lösningen. I appen PicFrame väljer jag formatet 2:3 och lägger in 2 panoramabilder. Dessa framkallas sedan i storleken 30*20 cm, delas på mitten och jag har 2 bilder i storleken 30*10 cm, vilka passar i nedanstående ficka. Fotot är aningen smått och för att fylla fickan helt och få lite mer stabilitet i den långa fickan så sätter jag det långa fotografiet på ett vitt albumblad. På så vis får jag den vita kanten också.

På den här sidan var det så många fina foton jag ville ha med och samtidigt massa text jag ville rymma. Nedanstående journalkort har en liten tag i craft cardstock på sig.



Taggen innebär att kortet även har en text på baksidan. Det var min lösning att få till mer journaling. Så här får man lyfta ur kortet för att läsa allt. Fungerar också om man har en text eller bild man vill hålla dold och inte visa för alla som bläddrar i albumet. PL-kortet dekorerades med bakgrundsstämplar och hjärt-dies.

På den 3:e sidan finns ännu en panoramabild. Den här från torget inne i Dubrovnik. 


Så mycket fotografier jag ville ha med här också så det blev endast ett litet PL-kort på den här sidan med. Dekorerade enkelt med bakgrundsstämplar, en del av en die och satte passande text på ett vitt papper och distressade kanterna både på det vita och den beiga craft cardstocken.

På den 4:e sidan fortsatte jag på samma tema. Fortfarande mycket fotografier men inte lika mycket text som behövde vara med.

Jag har fortsatt stansa ut i craft cardstock, stämplat med passande stämpeltext och här fick jag även tillfälle att använda mina nyinköpta Tim Holtx Mini-blueprints stamps. Tyckte vinflaskan och glaset var så passande här. Lyckades t.o.m. måla dem lätt med distresser trots att Beckys kort inte alls är särskilt lätta att måla på med vattenbaserad färg.

På den 5:e sidan åkte vi upp med linbana på ett berg. Vacker utsikt åt alla håll och vi såg åt alla väderstreck. En kompas på PL-kortet fick symbolisera detta och på fotografierna sitter det utstansade bokstäver som visar north, east, south och west. Fick bli på engelska eftersom kompassen var det.



Jag ville bevara biljetten från linbanan, så den fick också vara med. Här bröt jag faktiskt av med ett PL-kort i craft cardstock. Lite bakgrunsstämplar och distressade kanter här med. Jag stansade ut en pil i vitt papper, lite passande textstämplar och lite enamal dots i matchande färg.



På den 6:e sidan fick de vackra vyerna tala för sig själva. Här satte
jag inte ett enda kort eller dekoration. Bara foton.


Det var allt för idag. Så titta vad ni ha liggande hemma, det finns säkert mycket där ni kan använda för att göra PL. Även om det är skoj att köpa nytt så kanske man inte allt kan eller vill.

Scraphälsningar från Sverige!
Lämna gärna en liten kommentar.

Följ mig på Instagram: marit_pysslar eller oss på Project Life i Norge på: projectlifeinorge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar