fredag 7. desember 2018

Lucka 7 - Jul i Thailand

Då var det dags för mig, DT-Marit, att öppna en lucka.
I slutet av november förra året bestämde vi oss för att skippa all julstress och bokade en sista-minuten-resa till Thailand. Så långt bort från snö och kyla och omgivna av palmer och vackra stränder firade vi jul. 
Så årets adventskalender blev en riktig utmaning för mig. Hur skapar jag julstämning av mina semesterbilder?

Som tur var så ägnade vi julafton åt att ta lite knasiga bilder i tomteluvor. Och utifrån dessa bilder så har jag nu skapat 2 sidor till vår adventskalender.
I dagens inlägg tänkte jag visa hur jag skapat PL-kort till min första sida.

Jag började med att tänka på vad som passar till mina bilder. Rött funkar, men snö och renar hörde knappast hemma i värmen. Men tomtar och juldekorationer tänkte jag kunde funka.
Jag valde därför att skapa detta titelkort till mina sidor.


Hur jag gjort det ser ni längre ner i inlägget.

Jag skapade sedan detta PL-kort med en Tim Holtz-stämpel och Distress Oxide.

Jag stämplade med svart stämpeldyna och hällde sedan på svart embossingpulver och embossade för att få stämpeln att träda fram lite mer. Färgade kortet med Distress Oxide - Fired brick. Stänkte lite vatten på och lät det dra lite. Torkade torrt med embossfönen och fick lite färgskillnad på kortet. På själva tomten tog jag lite mer vatten och torkade bort med papper för att få honom lite mindre röd.

Mitt journalkort skrev jag på maskin och målade sedan lite runt kanterna med en pensel och distressfärg likt titelkortet. Eftersom vi befann oss långt från all snö och kyla och så tyckte jag att stämpeln var extra passande.


Imorgon får ni se hur min sida blev då jag kombinerat mina PL-kort med mina foton. :-)

Så här gjorde jag titelkortet
Jag ber om ursäkt för dåligt ljus när jag gjorde dessa. Svårt att fotografera.

För samtliga PL-kort i detta inlägg så har jag använt akvarellpapper. På mitt titelkort målade jag först några ringar svagt med blyertspenna. 

Sedan färglade jag dem med pensel med distressfärg, Fired brick och lite lite Black soot.


När det torkat så målade jag med svart penna runt och ritade även dit kulans
överdel samt snöre. Fästet målade jag med Black soot också.


På ett annat akvarellpapper målade jag lite på måfå med samma färger. 


Stämplade på mina bokstäver och klippte ut och satte på titelkortet.
På så sätt fick jag bokstäver i matchande färg.



Slutligen målade jag lite runt kanterna med en pensel och samma distressfärger.





Följ mig på Instagram: marit_pysslar eller oss på Project Life i Norge på: projectlifeinorge.

*

Norsk: I år kan du vinne premier hver dag, med å legge igjen en kommentar her i bloggen. Du har frem til kl 21.00 i kveld, før vi trekker en heldig vinner. Denne blir publisert i eget innlegg.

Svensk: I år kan du vinna priser varje dag genom att lägga in en kommentar här i bloggen. Du har fram till 21:00 ikväll innan vi drar en vinnare. Detta kommer att publiceras i ett enskilt inlägg.

Dansk: I år kan du vinde præmier hver dag ved at sende en kommentar her i bloggen. Du har indtil 21:00 i aften, før vi finder en heldig vinder. Dette vil bli offentliggjort i eget post.


Dagens premie er sponset av vår flotte sponsor Papirdesign


Dagens premie. Luke 7


N: Husk også vår utfordring som går hele Desember. Lag ett tittelkort/pl-side. 
Legg inn link til ditt bidrag her: Adventskalender

Lykke til!!

S: Kom också ihåg vår utmaning som varar hela december. Skapa ett titelkort/pl-sida.
Lägg till länk till ditt bidrag här: Adventskalender

Lycka till!!

DK: Husk også vores udfordring, der varer hele december. Opret en titel kort/pl-side.
Tilføj link til dit bidrag her: Adventskalender

Held og Lykke!!


14 kommentarer:

  1. Så fine PL kort du har laget, ble kjempe fine julekuler på tittelkortet :-)

    SvarSlett
  2. Tjusigt! Helt klart sugen på att testa den tekniken 😀

    SvarSlett
  3. Flotte kort du har laget. Blir spennende å se siden din ferdig. Du fristet forøvrig veldig mye med julefeiring i varmere strøk :)

    SvarSlett
  4. Så herlige kort du har laget! Tror nesten jeg må prøve litt selv og :)

    SvarSlett
  5. Enn annerledes og fin jul og PL ��

    SvarSlett
  6. Ahhhh, titlekort LOL. It's lovely. Love how you did the letters. That pepperkakeman die is so cute. Hoping I get lucky today. Hugz

    SvarSlett
  7. Høres deilig ut og bare reise fra tjas og mas og kaldt vær til Thailand :)
    Skjønner at du måtte i tenkeboksen vedrørende julestemningen da ja :) Disse kortene var kjempefine :) Digget de julekulene dine :)

    SvarSlett
  8. Så kjekt med egen skrivemaskin.god jul🎅

    SvarSlett
  9. Jul i varmen hørtes digg ut 😍 Selv skal jeg jobbe 😉 Så lurt å male bakgrunn og matche selv 👍😊🎄

    SvarSlett
  10. Det var en god ide til titelkort. Gleder meg til å se den ferdige siden😊🎄🤶🏻🎅🏻🏝

    SvarSlett
  11. Så kreativ du har vært!! :) Gleder meg til å se resultatet.

    SvarSlett
  12. Jättefina kort du skapat! Smart att stämpla och klippa ut bokstäverna till titeln!

    SvarSlett
  13. Så fine PL kort du har laget 😍 Kjekt å se fremgangsmåten på tittelkortet. Blir spennende å se resultatet med bildene 😊

    SvarSlett