onsdag 5. desember 2018

Luke 5 - DT Monica

Då er det min tur DT-Monica til å åpne luke 5, i dag skal dere få være med på hvordan eg tenker når eg skal lage ei PL-side.






Eg lister opp hovedpunktene så blir det litt lettere for dere å følge tankene rundt valgene.

  • Velge bilder
Starter alltid med å finne bilder som eg ønsker å bruke. Siden eg stort sett lager sider ut fra hendelser, så blir det bildeserier som gir meg god "feelingen" akkurat der og da.



  • Printe bilder
Printer ut bildene selv fra Canon Selphy'en. Det varierer fra gang til gang om eg gjør noe med bildene eller om dei bare blir printet direkte ut.

  • Velge design på lomme
Etter at bildene er valgt og printet, så velger eg designet på lomme. Her tar eg utgangspunkt i om bildene er liggende eller stående. Vurderer også om det er noen av bildene som skal kuttes i to og fordeles i ulike lommer.

  • Plassere bilder
Når lomme er valgt, så plasserer eg bilde i dei ulike lommene. Er det bilder som betyr noe ekstra, så tenker eg spesielt hvor eg vil plassere dei for å komme best mulig frem.

  • PL-kort
Å velge/finne kort kan eg bruke veldig lang tid på. Det er alt fra om eg skal lage dei selv eller om det blir kort fra kit, eller en god blanding av det. Når eg skal finne kort, så tar eg utgangspunkt i fargene på bildene eller om det er tema. Er bildene fra sjølivet, så velges gjerne kort i en maritim stil/farger. Er det "vanskelige" farger på bildene, så velger eg gjerne å bruke kvite enkle kort.

  • Pynt
Det å velge kort og pynt er det som eg bruker desidert mest tid på. Noen ganger så kan det gå flere timer, dager/kvelder. Innimellom så kan det være så "vanskelig" at det må legge det bort ei stund før det løsner på nytt. Da kan det være at det plutselig bare sier "pang" og både valg av kort og pynt går som en lek.

Tidligere så ble eg sittende å se i alt av pynt/stempler osv for å vurdere om det kunne passe. Ikke rart at det tar tid, no har eg endra på dette. Finner heller frem en masse som kan passe til bildene/temaet og legger det frem. Tanken er at eg skal fokusere på det eg har funne frem. Men kommer det plutselig en god ide som inneholder andre ting, så prøves jo det :-)

Bilde her viser den pynten som eg ser for meg eg kan bruke. Siden bildene er fra kulde/vinter, så blir pynten i den stilen. Passer på at fargen på pynten tar opp fargen i bildene.



Velger masse stempler som kan passe, både i forhold til at det er kulde/vinter, så er det stempler av snømanner, snøkrystaller osv. Men siden det også er leik og søskenkjærlighet, så finner eg frem stempler som kan passe til det også.


Puncher, servietter og embossingfoldere kan være en mulighet for at det blir brukt.


Det var alt eg hadde for i dag. I morgen skal dere få se hvordan denne PL-sida blei :)



DT-Monica

*
Norsk: I år kan du vinne premier hver dag, med å legge igjen en kommentar her i bloggen. Du har frem til kl 21.00 i kveld, før vi trekker en heldig vinner. Denne blir publisert i eget innlegg.

Svensk: I år kan du vinna priser varje dag genom att lägga in en kommentar här i bloggen. Du har fram till 21:00 ikväll innan vi drar en vinnare. Detta kommer att publiceras i ett enskilt inlägg.

Dansk: I år kan du vinde præmier hver dag ved at sende en kommentar her i bloggen. Du har indtil 21:00 i aften, før vi finder en heldig vinder. Dette vil bli offentliggjort i eget post.


Dagens premie er sponset av vår flotte sponsor Papirdesign


Dagens premie. Luke 5


N: Husk også vår utfordring som går hele Desember. Lag ett tittelkort/pl-side. 
Legg inn link til ditt bidrag her: Adventskalender

Lykke til!!

S: Kom också ihåg vår utmaning som varar hela december. Skapa ett titelkort/pl-sida.
Lägg till länk till ditt bidrag här: Adventskalender

Lycka till!!

DK: Husk også vores udfordring, der varer hele december. Opret en titel kort/pl-side.
Tilføj link til dit bidrag her: Adventskalender

Held og Lykke!!



12 kommentarer:

  1. Så artig å se hvordan du legger opp "løpet" :) Jeg ser at jeg gjør det samme som deg :) Synes det er veldig ålreit å lage mine egne PL kort....litt også ut av latskap, for det er så slitsomt å bla gjennom bunkene med PL kort...hihi :)

    SvarSlett
  2. Så fint å få din måte å løse PL sidene på, spent på resultatet i morgen. 😊

    SvarSlett
  3. Vi er like på endel punkt men nå har ikke jeg laget så mange PL-sider at jeg kan si hva som er typisk meg. Blir spennende å se siden din ferdig.

    SvarSlett
  4. Veldig likt min måte å gjøre det på. Gleder meg til å se den ferdige siden.

    SvarSlett
  5. Godt overblik over processen. Glæder mig til at se resultatet.

    SvarSlett
  6. Thanks for the tips. Great to see how other people plan projects. Hugz

    SvarSlett
  7. Gleder meg til å se resultatet i morgen ;) God oppskrift!

    SvarSlett
  8. Fint å se hvordan fu jobber, litt å lære��

    SvarSlett
  9. Kjekt å se prosessen, blir spennende å se den ferdige siden i morgen :-)

    SvarSlett
  10. Vilken fin genomgång ��

    SvarSlett