onsdag 16. januar 2019

Förenklad PL-process

2019, vart har tiden tagit vägen?!? Och här sitter jag, DT-Marit, med albumet från 2017.
Jag gör visserligen inte PL vecka för vecka utan händelsebaserat, typ resor och speciella dagar. Men slutet av 2017 och 2018 innehöll många resor och andra trevliga händelser som jag vill dokumentera. Så här gällde det att öka tempot.

Pysselrummet var nystädat inför att vi skulle ha gäster över nyår och 2:a januari hade jag tagit ut ledighet för att få en skön heldag i pysselrummet. Så förutsättningarna för att faktiskt hinna något var stora.
Jag kan ibland känna att jag tänker för mycket när jag skall skapa mina sidor, att jag inte kommer någonstans. Nu tänkte jag att nu kör jag bara. Målet med dagen var att få klart några sidor från en resa till Paris förra hösten.

Utifrån färgerna på fotografierna letade jag bland mina papper. Av en händelse så vände jag på några julpapper från Papirdesign och insåg att de lätt mönstrade baksidorna i ljust grönt och blått var exakt det jag sökte.
Så julpapperna blev nu till en Paris-resa i september.
Sedan körde jag bara på.

Jag ändrade mitt arbetssätt lite och började med att skriva all journaling till 4 sidor. Därefter gick jag tillbaka och började med dekorationer.
Och vips var 4 sidor klara. Kanske inte de mest välarbetade och med mycket detaljer, men jag kände mig nöjd. Under kort tid hade jag skapat 4 sidor och faktiskt kommit någon vart i mitt album.





Så här såg papperna ut som jag använt. Framsidan betydligt mer julig än baksidan. 


För er som önskar köpa papperna så finns namn och länkar här.

På sida 1 fick en bit av omslagspappret till en hamburgare vara med. När vi åt hamburgaren tyckte jag det var så fint, så jag bad om ett nytt när vi gick. Om jag nu släpat med det hem så måste jag ju använda det.


På sidan 2 gjorde jag ett eget PL kort med samma papper som bas, stämplade med en Paris-stämpel (visade sig att jag hade väldigt många sådana i mina gömmor) och satte på en dekoration i form av en biljett. Pappret från Papirdesign stämde så bra i färgen med vattnet och statyerna i fontänen.


Jag skriver ofta min journaling på skrivmaskin och fäster då PL-korten på vanligt kopieringspapper med washi-tejp. Ofta tar jag någon tejp jag inte använder, nu det senaste en med kartmönster som jag vunnit och inte visste vad jag skulle använda den till. 
När jag stoppar pappret till sidan 4 i skrivmaskinen och börjar skriva om Louvren så ser jag att det står just Louvre på tejpen. Tittar närmre och ser Seine och Pont Neuf.
Inte utan att jag skrattar högt för mig själv.


Nu måste jag ju använda tejpen på sidan på något sätt. Så här blev resultatet.


På sidan 4 har jag även använt lite dekorationer med koppling till Paris, köpta 
för många år sedan. Även här passade pappret perfekt till vattnet.


Så mitt tips till er som känner att tiden springer ifrån er och ni vill komma någonstans. Krångla inte till det för mycket, tänk inte för mycket utan bara kör.
Förutom dessa 4 sidor gjorde jag 2 till den här dagen, men de på lite annat tema. Men dem får ni se nästa gång jag bloggar 24/2.

Jag vill också påminna om vår tävling Fritt val som pågår till 15 februari. Skapa valfri PL-sida och vinn fina priser. Mer information hittar du här.
Utfodring/Tävling: Fritt val

Scraphälsningar från Sverige!
Lämna gärna en liten kommentar.

Följ mig på Instagram: marit_pysslar eller oss på Project Life i Norge på: projectlifeinorge.

4 kommentarer:

  1. Åhh, så herlig! Digger slike reise-PL-sier :)
    Flotte bilder og farger og veldig flott med all teksten :)

    SvarSlett
  2. Flotte sider! Sikken fin Paris-pynt og -stempler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tack Tina! Jag blev så glad att jag hittade så mycket med Paris bland mina saker.

      Slett