onsdag 6. mars 2019

Februaris sida och hur jag tänker när jag skapar


Idag är det dags för mig, DT-Emma, att visa upp en PL-sida och berätta lite hur jag tänker i min skapandeprocess.

Jag har ett litet A5 kollegieblock där jag skriver ned saker som händer varje månad och som jag kan tänkas vilja PL:a om. För februari 2019 fanns följande anteckningar ( Anteckningarna om foton är skrivna när jag skulle scrappa sidan, och "Cinnamon" är ditskrivet efter att sidan var klar):



När jag ska sätta mig med en sida så tar jag fram anteckningsboken, och med den bredvid mig går jag igenom de foton jag tagit under månaden. Jag antecknar vilka foton jag vill ha med, och om det är några andra bilder jag behöver. Just denna månad hade jag inga egentagna foton alls som jag kände jag ville inkludera, men jag visste att jag ville ha med bilder på halsbandet jag fått, samt bilder från den TV-serie jag håller på att titta på.

Jag satte mig då och googlade efter produktfoton på halsbandet. Produktfoton är oftast överlägsna de foton jag själv kan åstadkomma, de är trots allt tagna av ett proffs, vilket mina foton inte är... Jag "lånar" bara foton för eget bruk!
Jag hittade ett foto på ett halsband i gult guld, fast mitt är vitt. Först tyckte jag det var lite surt att det inte fanns i rätt färg, men så kom jag på idén att konvertera produktfotot till svart-vitt, och vips så blev det mer likt det jag fått. Jag tog också fram några olika bilder från TV-serien jag tänkte dokumentera, med lite olika format och färger, så att jag hade att välja mellan senare när jag bestämt layout och PL-kort-serie.

Sedan brukar jag skissa upp sidan eller uppslaget i blocket. När jag gör flera sidor brukar jag använda en Design A till sista sidan, eftersom det gör det lättare att få till nästa månads sida. Fickor och inserts utöver den sidan gör jag vad som passar foton och kort jag vill få med, men sista sidan (och följaktligen även den första) är i princip alltid samma. Just denna månad blev det bara en sida, eftersom det "inte hänt så mycket" under månaden.



Jag börjar sedan planera in foton, journaling och kort på skissen, samt exakt vad jag vill ha med utifrån anteckningarna. Denna månad blev det de fyra första punkterna från listan ovan, de andra två kom inte med. När jag har en ungefärlig uppfattning om vilka foton det blir och i vilken storlek/format, så skriver jag ut ett par av dem för att ha som referens sedan när jag väljer vilken PL-kort-serie jag ska använda.

I den överväldigande majoriteten av fallen så blandar jag inte kort från olika serier, utan använder samma till varje uppslag och/eller månad. Ibland gör jag egna kort från mönsterpapper och cardstock, men då brukar det vara samma pappersserie jag använder (såsom den December Daily jag visade upp här under december 2018). Jag utgår i från fotonas färger och försöker hitta en serie som matchar dem. Om man har många foton från olika tillfällen kan det vara svårt att matcha alla foton, då brukar jag se om det finns en eller ett par färger som är dominanta i fotona, och välja kort utefter det.

När jag har valt serie så börjar jag plocka fram kort ur den och pröva hur de och fotona tar sig ut på fickorna. Ofta så modifierar jag korten, eller gör nya, genom att klippa och klistra från andra kort. Man får ju med så många 3x4''-kort att det finns gott om material att använda!





Här ovan har jag modifierat två kort, det ena är 3x4''-kortet som det står "Love" på. Ursprungskortet hade en annan text i cirkeln som jag inte riktigt tyckte passade, så jag klippte ut en cirkel från ett annat kort ur serien och fäste ovanpå texten. Sedan tog jag en wood veneer med ett mer passande ord och limmade på.

4x6''-kortet längst ned till vänster är gjort av ett Basic-kort, och så har jag limmat på en brun, mönstrad remsa som jag skurit från ett titelkort. Jag satte sedan på bokstäver och wood veneers, och lägg märke till den lilla combadgen längst ned till vänster. Det är ett foto som jag klippt ut och fäst på 3D-kuddar. Till höger om det sitter ett foto på ett titelkort, och så har jag satt dit några vita enamel dots som dekoration.


Titelkortet har jag dekorerat med en remsa från ett annat kort, en die cut, wood veneers, en hemgjord flair (det är en stämpel som jag stämplat på ett kort ur serien, stansat ut och satt en epoxybubbla på), samt vita enamel dots. Till höger om titelkortet är ett annat titelkort, med ett 3x4''-journalingkort som sitter på 3D-kuddar.

Och så här ser sidan ut i sin helhet (den som är uppmärksam ser att den färdiga sidan inte riktigt stämmer med skissen, men det gör ju inget eftersom skissen bara är en utgångspunkt):


Jag lägger stor möda på att få hela sidan/uppslaget balanserat, både i färg och i form. En del av det är medvetet, en del ren känsla. Här ser ni att den mörkare färgen går diagonalt över sidan, att jag har ljusare 3x4''-kort på sidorna och bruna kort i motstående hörn. Var jag väljer att placera journaling, foton och fillerkort är också genomtänkt. Något annat som förekommer på flera ställen är chevronger och cirklar. Det finns fler element som jag på liknande sätt använt för att sidan ska bli tilltalande för ögat. Det kommer ju dessutom att komma till en högersida så småningom, och på den kommer jag att upprepa vissa saker för att det ska bli en helhet. Till exempel kommer jag att använda samma serie, och troligen även saker som enamel dots och bokstavsstickers.

Det var allt för mig denna gång. Och glöm inte vår Instagramtävling!

~Emma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar