søndag 18. august 2019

Scraptember som minialbum i 6X8 storlek

Hej DT-Gunilla här! Förra året drog DT-Karin igång en form av "Scraptember" i PL-grupperna på Facebook och jag hakade på, gillar när jag får hjälp med ideér. Jag tänkte dra igång scraptember även i år och för enkelhets skulle köra exakt samma ord, det kanske blir kul att jämföra mellan 2018 och 2019?

Scraptember är helt enkelt ett ord per dag att fotografera eller dokumentera runt.

Så här såg starten på mitt album ut, ett snyggt överblivet guldpapper fick inleda september och sen tryckte jag ut september-texten från min silhouette i svart card-stock-papper:


Första 2 dagarna i september hade orden "Home" och "Away". Lämpligt nog hittade jag från mina Ali Edwards-kit ett kort som jag klippte sönder, och som innhöll båda titlarna kan man säga.
Jag måttade ut hur stora titlarna skulle bli och skrev på skrivmaskin lite om båda dagarna (som tur var hade jag lite minnesanteckningar i min planner).


Jag piffade upp det med några enamel dots för att få dit avikande färg i gult och rött.

Dag 3 och 4 hade orden soluppgång och solnedgång, och även där hade jag dekorationer (chip boards) från Ali Edwards kit som passade bra. Jag skrattar högt när jag ser att jag skrivit "Joel" istället för vår hund "Billy" i första meningen. Det löser jag genom att skriva Billy på nytt papper och klippa ut och klistra över sen.

TIME är faktiskt en tejp som jag stämplat tidpunkten på, med vattenfast stämpeldyna (Stazon). Dvs tidpunkten för när solen gick ned. 


Sen har vi dag 5 och 6 med orden "Goals" och "Explore" och jag hittade några textremsor som jag satte 3d-kuddar under, för att höja upp. 




Dessa stickers är faktiskt ljust grålila och matchar vårt hus som är på fotot på dag 3. 


Men för att få in gult inslag som togs upp på förra sidan lade jag till NEW START (passande).


Sen vänder vi på bladet och hittar dag 7 och 8, där orden var "Rest" och "Book". Men med ordet "Book" hade jag lite problem eftersom jag inte läste någon bok just då, så jag tog ett kort från en tidigare helg där pappa fick en bok i födelsedagspresent, eftersom han fyller år just den 8 september. 



Även här hittade jag en vimpel-formad chip board från Ali Edwards kit: "Need Rest" (så väldigt passande till just den här dagen!).


Så var det sidan bredvid med dag 9 och 10 ("Tradition" och "New").
Här tog jag 3d-kuddar under de runda röda stickerstexterna, för att höja upp dem.


Som upprepning på båda sidorna har jag chipboard med veckodagar. 

Dag 11 och 12 hade orden "Old" och "Adventure" och här hittade jag 2 enkla gröna chipboardsdekorationer från Planner-dekorationshäften, som brukar vara väldigt prisvärda.
Jag fotade 2 gamla burkar från mormor, som väcker otroligt mycket minnen.


Sen har vi sidan bredvid som också återkom med grönt, och den har jag visat upp i en tidigare blog (byteskit) eftersom 


den gröna cykeln kommer från ett byteskit jag fick från DT-Karin. Jag har sytt fast den för att den skulle sitta säkrare, istället för att limma.


Sen har vi nästa uppslag med dag  15 och 16. 
Dag 15 handlade om "Film", och jag gick bara in på webben och sökte upp de filmer vi sett på senaste tiden och lade in dem som collage i en av mina telefonappar (ABM) .


Och dag 16 handlade om "Past" och det som låg närmast det ordet för dagens aktiviteter, var den gamla uppstaplade veden som nu fylldes på med ny. 

Högersidan hade ett större foto för dag 17, så jag valde en annan plastficka (6X4).
Dag 17 var ordet "Present" och jag tog då en bild på hur det just ser ut just den 17 september i den lägenhet vi renoverade hela förra sommar/hösten. (Jämfört med April)


Det blev en lång story, och jag hittade det här fina PL-kortet som matchade fotot så fint, med den grågröna färgen. De halvtransparanta stjärnorna hittade jag i ett litet oöppnat paket från Heidi Swap, som jag köpt på någon rea någon gång. 

Tack för titten OCH.....
...Nu hoppas jag ni vill hänga på mitt evenemang i september: "Scraptember" och hitta dessa ord att fota eller dokumentera.

Jag tänkte lägga upp som evenemang i Facebook under Project Life i Norge. 

Glöm inte att kommentera det här inlägget här nedan, så är ni med i sommarens utlottning av ett Maja Design-block (se länken).


//DT-Gunilla








5 kommentarer:

  1. Flotte sider med fine detaljer. Lyder spændende med scraptember.

    SvarSlett
  2. Så flotte sider! Også så artig å se tilbake på hva man gjorde en hel måned.
    Lykke til med neste september :) Gleder meg til å se :)

    SvarSlett
  3. Her var det mange gode tips som jeg skal ta med meg videre! Veldig fine sider, og så flink du har vært med å dokumentere bildene :)

    SvarSlett
  4. Så skoj med scraptember. Kanske borde prova själv. :)

    SvarSlett
  5. Så snygga PL-sidor, dom kommer ni ha mycket glädje av i framtiden när ni bläddrar tillbaka och tittar. 👍🤗

    SvarSlett