onsdag 27. november 2019

Färglagda motiv till Project Life

Hej! DT-Marit här.
Mörkt och ruskigt väder ute och för min del innebär det massa tid i pysselrummet. När jag först började pyssla så gjorde jag bara kort och jag började tidigt färglägga motivstämplar med distresser och använde mig av Distress Ink refill.

2014 började jag med Project Life och kort gör jag allt mer sällan nu. Men jag kan sakna det avkopplande arbetet med att färglägga motivstämplar och för att råda bot på det så väljer jag ibland att lägga in färglagda motivstämplar i min Project Life-album.
Ofta handlar det om att jag vill belysa ett speciellt tema, men det kan också vara för att lyfta fram något speciellt i ett foto. Jag tänkte idag visa några sidor jag gjort och hur jag tänkt med motivet.

Att förstärka ett tema
Här är mitt titelkort från en resa till Tyskland i våras. Vi visste redan innan vi åkte att vi skulle anlända till Tyskland mitt under högsäsongen för den vita sparrisen. I norra Tyskland är denna tid jättestor och flertalet restauranger kör Spargelzeit (sparristider). Ett av målet med resan var just att få njuta av goda rätter med vit sparris. Favoriten är snitsel med vit sparris och hollandaisesås.
Vi år sparris flera gånger under resan, såg flera stånd längs vägarna som sålde och köpte med oss flera kilo hem. Sparrisen var verkligen i fokus.
På något sätt ville jag förtydliga det på mitt titelkort och valde därför en knippe sparris som bild.


Jag har färglagt med både Distress Ink refill och med mina Zig Clean Color Real Brush och sedan klippt ut motivet. Basen för mitt titelkort är vanligt vitt albumblad som jag färgat in svagt med en stencil och Distress Oxide.
Jag har stämplat med 3 olika textstämplar. Ordet Tyskland har jag fyllt i med mina Zig Clean Color Real Brush i matchande blå färg.
För platserna vi besökte använde jag ett annat stämpel-set.
Datumen har jag stämplat med ett nytt set stämplar som jag faktiskt köpte just under den här resan. Jag hittade detta set på ett varuhus i Berlin. Kostade inte så mycket och jag bara älskar det. Perfekt till PL.


Att förstärka en känsla
Här är ett annat exempel på hur jag använder motivstämplar till PL. Här är en sida från vår tur till Österrike under vårvintern.


Mycket som händer på dessa foton och mycket färg. Här ville jag förstärka känslan av den goda svalkande ölen i solskenet. Så här valde jag en Tim Holtz-stämpel som jag färglade med Distress Ink. Pappret jag använder när jag färglägger är ett akvarellpapper på 200 g. Mina är köpta här, men finns säkert på fler ställen.


Jag har skurit ut bilden på ölen med en die och satt den ovanpå ett papper likt vit wellpapp. Redan när jag åkte runt där i backarna i Österrike så såg jag framför mig hur jag skulle göra min sida. Jag ville framhäva strukturen från den vita manchester-snön och tyckte att jag lyckades riktigt bra med det genom att göra så här. Visade sig sen även matcha grillränderna på fisken. 


Att förstärka något på fotografiet
Den sista sidan jag tänkte visa är från Thailand och ett besök på ett litet kloster mitt ute i skogen. En udda munk iförd de traditionella orange kläderna visade oss runt bland lummig grönska och växter med stora fina blad. Mitt bland allt fanns en staty av Buddha.
Här ville jag framhäva Buddha. Gärna i kombination med de guld-orange färgerna och de gröna bladen.


Jag har även här använt akvarellpapper som bas. Mitt journaling card har jag färgat in med Distess Ink - Bundled Sage och sedan stämplat blad ovanpå med samma färg. Därefter stoppade jag in det i skrivmaskinen och skrev min text.
På mitt PL kort så har jag färglagt en Buddha med Distress Ink Refill och sedan färgat in bakgrunden med Distress Ink - Bundled Sage.


På så sätt fick jag 2 matchande PL-kort som förstärker Buddhan på fotografierna, munkens orange kläder och de gröna bladen omkring dem.

Jag hoppas att jag med detta kunde ge lite tips på hur ni kan använda färglagda motiv i era Project Life album. Det behöver ju inte alls vara för att förstärka en känsla eller tema, utan bara ett kul och annorlunda inslag på sidan. 

Jag vill också påminna om vår tävling Titelkort. Än finns det lite tid kvar att delta. Tävlingen pågår till 30 november.

Scraphälsningar från Sverige!

Följ mig på Instagram: marit_pysslar eller oss på Project Life i Norge på: projectlifeinorge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar