søndag 3. november 2019

Fyra snabba sidor med spillbitar

DT-Marit här. I höst har jag verkligen spenderat mycket tid i mitt pysselrum och känner mig så nöjd för jag har kommit så långt i mitt album. Den känslan är underbar.
Jag tänkte idag visa fyra sidor jag skapat nu i höst. Sidor som gick fort att göra och där jag använt spillbitar jag haft kvar från tidigare sidor.
Jag har mina papper sorterade efter tillverkare och kollektion. Om jag får spillbitar av en kollektion så samlar jag dem i en plastficka som ligger tillsammans med kvarvarande papper ur kollektionen. På så sätt är det lätt att hitta dem och matchande papper.

Sidorna är från vår resa till Thailand i december 2017 och första sidan blev så här.
Kanske känner ni igen titelkortet? Det var med som inspiration till vår Instagramtävling vi hade i våras.
Så titelkortet var redan klart och till mina stora lycka hittade jag några spillbitar från samma papper jag kunde använda att skriva min journaling på. Pappret kommer från Papirdesign och är egentligen ett julappper. Men jag har använt den ljusblå baksidan och skapade mycket från min resa till Paris från detta papper. (Se mitt inlägg här Förenklad PL-process)



Jag använder skrivmaskin för att skriva min text. Jag tejpar fast PL-korten med washitejp på vanligt kopieringspapper och matar in i skrivmaskinen. Jag har dekorerat med diecuts från Kasiercrafts Summer Splash, lite washitejp med flyg och en label med datum.
 

Använde mitt fina vellumpapper med flygplan jag fått av min DT-kollega Gunilla
  och satte fler die cuts som dekoration.


På sidan 2 letade jag vidare bland spillbitar. Hittade detta turkos papper från 
Kort&Godt som stämde så bra i färgen till mina foton. De stämde också bra i 
färgen till pappret på sida 1.


Som dekorationer har jag stämplat med passande stämplar med res-tema 
på baksidan av pappret och klippt ut.



Till sida 3 hittade jag fler turkos spillbitar från Kort&Godt. Fast jag byter papper från sida till sida så tycker jag ändå att jag lyckas hålla ihop sidorna.


Här använder både fram- och baksida och skapar dekorationer genom att mixa papper och stämplar. Stämpeln har jag stansat ut med min en-tums punch. Dekorerar med lite stickers från Tim Holtz. Jag tyckte texten "not my circus, not my monkeys" var perfekt då jag var så tacksam att det inte var jag som skulle sätta upp alla tusen ljusslingor och koppla ihop dem.


Här stansade jag ut med min en-tums punch på baksidan av pappret och satte
Tim Holtz-stickers ovanpå som en dekoration.



Fjärde och sista sidan. Här var det spillbitar från Maja Design. Hittade en större jag kunde använda till kortet 10*15 cm. När vi var i Thailand läste vi boken "Omgiven av idioter" där man pratar om personligheterna röd, grön, gul och blå. Därför tyckte vi det var extra kul att avfallssorteringen på hotellområdet var uppdelad i just dessa färger. 
För att förstärka det hela så valde jag enamal dots i samma färger.



På de riktigt små spillbitarna så har jag skrivit lite text och satt direkt på korten. 
Nu var det verkligen inte mycket papper över vilket märks på bilden här nedan. 
Knappt texten ryms.



Detta var fyra snabba sidor skapat av bitar som annars bara blivit liggande. Trots olika leverantörer, färger och mönster så känner jag ändå mig nöjd och tycker jag fått en röd tråd genom sidorna.

Jag vill också passa på att tipsa om vår tävling Titelkort vi startade i fredags. Tävlingen pågår till 30 november.

Scraphälsningar från Sverige!

Följ mig på Instagram: marit_pysslar eller oss på Project Life i Norge på: projectlifeinorge.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar