søndag 17. november 2019

Jakten på fladdermöss

Idag är det jag DT-Marit som bloggar igen. Jag gör inte PL varje vecka utan vid resor och speciella tillfällen. Jag skall idag visa 6 sidor från en helt fantastisk nationalpark i Thailand - Cheow Lan Lake. Min man och jag hade sett ett naturprogram på SVT om den här nationalparken och vi blev därför så glada när vi upptäckte att det gick utflykter dit från vårt hotell i Khao Lak.

Jag lägger mycket mycket tid på planering när jag gör PL och har ofta en tydlig bild av hur det skall bli. När jag planerade dessa sidor så hade jag fokus på två saker. Att alla vackra foton skulle komma till sin rätt och att jag skulle använda mina fladdermöss-paljetter jag hade sedan länge. Något som senare visade sig bli svårare än jag räknat med. Men mer om det längre ner i detta inlägg...

På min första sida ville jag ha med biljetten till nationalparken. Jag valde här 
ett papper från Maja Designs serie "Monochromes – Shades of celebration". Färgen heter ”Vintage Teal” och jag har använt både fram och baksida. Jag tyckte färgerna passade väldigt bra till mina foton och gav ett lugn över sidan och lät fotografierna vara i fokus.



På titelkortet lät jag bården som fanns längst ner på pappret vara med och vände sedan pappret upp och ner så den kom överst. Dekorerade med eukalyptuskvistar som är en die cuts från Kaisercrafts kollektion Open Road.



På sidan 2 blev det mest foton, så många vackra vyer som jag ville dokumentera. Ett kort med text som jag valde att lägga mitt på sidan. Använde samma papper som sidan 1, Vintage teal. 


På sidan 3 hade vi kommit in i en grotta i nationalparken och inne i grottan fanns massa fladdermöss. 
Det var när jag skulle göra den här sidan som jag fick problem. Här hade jag en väldigt tydlig bild av att jag skulle använda mig av mina fladdermöss-paljetter. Men vart var de? 
Jag vände upp och ner på hela pysselrummet och fick t.o.m ett skåp städat på köpet. Hittade flera saker jag inte visste att jag hade, vilket i och för sig var bra. Men inga fladdermöss.
Jag frågade mamma som jag visste också haft, hon letade men hittade inga. Frågade en kollega som trodde sig haft, men hennes var också försvunna.
Frågade en av mina DT-kollegor Emma. Hon visste också att hon hade, men hennes var också försvunna.
Hur är det möjligt?!? Många som tror sig ha men ingen hittar. 
Kanske läge att ge upp och planera om, men inte jag inte. Jag skall ha med mina fladdermöss. Så jag la ut en fråga i en pysselgrupp och skrev att jag önskade köpa. Tack och lov fick jag napp. Stort tack Helen för att du gjorde det möjligt för mig att göra den här sidan.

Jag använde samma papper som tidigare sidor men för att förstärka de mörka fotografierna och mörkret i grottan så sotade jag kanterna med svart Distress Ink.



I jakten på fladdermöss-paljetterna så dök den här fladdermöss-stämpeln upp hos mamma. Så den fick också vara med, liksom en stämpel med res-tema. Stämplade på samma papper som på textkortet.


Här är fladdermössen. Så glad att jag fick tag på dem! 


På sidan 4 valde jag att byta färg på pappret. Även det här pappret kommer från Maja Design och serien "Monochromes – Shades of Chrismas". Färgen heter Vintage Red light. Eftersom det fanns starkt rosa färger i fotografierna så tyckte jag det passade bra.


Som på tidigare sidor så har jag skapat dekorationer genom att stämpla på samma papper som jag gjort PL-kort av. Stämplarna kommer från Technique Tuesday. 
Jag ville även plocka upp det gröna i fotografierna och valde att göra det med gröna enamal dots och washi tejp med gröna blad på. För att få de gröna bladen på tejpen att synas bättre mot det rosa så tejpade jag först på ett vitt papper och skar ut.


Gjorde lika dant på mitt andra PL-kort för att få sidan enhetlig.


På min 5:e sida har jag valt en ficka för en panoramabild. När jag började med PL så hade jag svårt att veta hur jag skulle göra för att beställa panoramabilder. Det jag gör nu är att jag använder appen PicFrame i telefonen. Väljer liggande format 2:3 och en 2-delad bild. Lägger in 2 panoramabilder och beställer förstoring 20*30 cm. Förstoringen delar jag sedan på mitten och får då ut en bild som passar i fickan 10*30 cm. 
Jag älskar panoramabilden här som är tagen från grottöppningen. 
Magiskt vackert, som i en saga.


Jag valde ett vitt PL-kort på den här sidan. Tejpen från sida 4 fick komma igen, samt en res-stämplel på det turkosa pappret jag använt tidigare. Valde den ljusa sidan här. Eftersom jag hade vit bakgrund på detta PL-kortet kunde jag fästa tejpen direkt på. 


På sista sidan från vår utflykt har jag blandat det turkos och rosa Maja-pappret. Detta eftersom det både fanns turkos och rosa färger i mina foton. Jag lät bården vara med även på den här sidan, fast denna gång i nerkant.


Det var allt för den här gången. Så lycklig att jakten på fladdermöss lyckades.
Hoppas jag kunnat inspirera lite hur ni kan använda saker ni har hemma. Papper, stämplar, washitejp och dekorationer


Jag vill också passa på att tipsa om vår tävling Titelkort som pågår just nu. Tävlingen pågår till 30 november.

Scraphälsningar från Sverige!

Följ mig på Instagram: marit_pysslar eller oss på Project Life i Norge på: projectlifeinorge.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar