tirsdag 10. desember 2019

Lucka 10 - December Daily förberedelse


Hej, idag är det min tur (DT-Gunilla) att öppna lucka 10 och det går i förberedelsens tecken.
Jag är i full gång att förbereda mitt årliga December Daily album, och eftersom jag är så uppbokad med jobb så tar jag varje stund jag får att pyssla ihop en liten sida - det går ganska fort eftersom det är små sidor.

Albumet är inte större än 6X4 tum.


I år bestämde jag liksom förra året att bara använda gamla papper, pynt och stämplar, förutom stjärnorna med decembers datum. Det är ju modernt att tänka: återbruk!

Jag får mycket inspiration från Ali Edward och de som kommenterar i hennes Facebookgrupp.

Man väljer själv vad man vill dokumentera - en story per dag och 1 foto per dag oftast. Jag varvar med både juliga händelser och vardagliga händelser och någon lista (tex önskelista, inköpslista, film-lista mm).

För att komma igång har jag de senaste åren förberett mig med albumet redan i november, eftersom december oftast är stressig. Sen kan man bara flytta runt i albumet om det inte stämmer riktigt.

Första sidorna är i år väldigt enkelt pyntade, här insidan av pärmen:


På första sidan har jag sagt en stjärna på genomskinlig hård plast (från något gammalt kurshäfte), och man kan se igenom till nästa sida där jag använt stämpeltexten "December Daily" från Malins stämplar.


När man jobbar med genomskinlig plast så är det snyggast att täcka baksidan av motivet (stjärna i detta fall) och här har jag satt en text om vad jag vill att december ska vara för mig: GLÄDJE dvs JOY .



Det jag har i min plan för albumet är dessa stories: 
1 Pysseldag . Reason JOY
2 - Hunden Billy och Henry leker
3 - pynt stan jobbet
4 - pynt trapp krans
5 - julpyssel jobbet
6 - jobb eller vänner mys
7 - baka
8 - pynt hemma
9 - familj (förväntan)
10 - story vardag i dec

Eftersom jag redan visste vissa händelser innan så kunde jag planera in det när jag satte ihop mina sidor, tex att jag skulle på en pysseldag den 1 dec så behövde jag en extra plastficka för extra foton.

 Den 2 december hade jag från början planerat att dokumentera pynt, men det blev en sån fin snöig dag med hundarna så jag bytte till den händelsen istället. 

Jag har satt in en ren för sig själv i en plastficka, med tanken att den ska synas från båda sidorna.


3 december ska jag dokumentera pyntet på stan utanför jobbet, och det är jätteälgar som de pyntat där, så jag hade en tanke med min trä-ren.

Så här ser fotot ut som jag ska sätta dit på sidan bredvid (ren-dekorationen):


På samma sida har jag det här restpappret, som blev över efter att jag skurit ut dies förra året:


Dag 4 som handlar om pyntet på trappan/dörren ska jag visa på nästa sida, där jag preppade med min fuse tool en massa gammalt "skräp" jag hittade i mina gömmor. Pyttesmå rutor:


På ena sidan... och på andra sidan ser det ut så här: 


Kul att titta på den här sidan, där jag har över 10 år gammalt pynt, några pärlor från en granne som hon skulle slänga, överblivet granpapper, någon kvarglömd stickers-socka.

Sen dag 5 så visste jag att jag skulle hålla i julpyssel på jobbet och har satt in en extra plastficka, eftersom det nog blir 2 foton och extra dokumentation att sätta in.

Här har jag gjort ett PL-kort på ett scrapevent från förra helgen, som får vara med på detta uppslag:


och sen har jag satt fast detta glittriga på en lös plastbit:


På andra sidan hade jag problem att komma på hur jag skulle dölja baksidan av dessa glitterhjärtan, men det blev till slut så här:


och den här dagen (6 dec) kommer handla om de vänner jag stämmer lunchdate eller middag med under hela december.

Jag har satt en tom plastficka bredvid med en röd glittrig siffra (6) som jag hittade. Bra att förbereda det så jag slipper leta sen. Så alla plastfickor har varsin siffra förberedd (stickers).

Dag 7 kommer handla om baka, och det har jag redan hunnit med förra helgen så det fotot stoppar jag in där. 

Även här sitter siffran 7 redo för att klistras på dokumentationen jag tänkte ha i den fickan. (Foto på lussekatter på nästa sida)

Så är vi inne på dag 8 som troligen kommer handla om pynt hemma, men det kan ändras. 


Dag 9 kommer jag nog inte ha något foto, utan skriva in olika kommentarer från familjemedlemmarna på små tags som jag stoppat in i en ficka - "Vad är roligast med julen?"


Dag 10 är en vardags-story från december eller så blir det något annat, om något speciellt händer den dagen. Där har jag bara förberett med en lös stickers och ett PL-kort från Ali Edwards story kit om "joy". 


En annan sida som jag lagt ner lite extra pysseljobb på är denna sida:




Men sen har jag en sida som jag inte lagt ner ett dugg jobb på, men den är vacker ändå:


Det är så snyggt med transparant papper!

Nästa gång jag bloggar kommer ni få se samma album men med en del insatta foton och några extra sidor som jag förberett.


Glöm nu inte att kommentera för att vara med i utlottningen av veckans priser. Och sen har vi ett större pris att lotta ut om du tillverkar ett eget PL-kort med tema jul/vinter.

Kolla gärna vårt instagram på @projectlifeinorge och mitt instagram som är @Gunilla_pysslar!


DT-Gunilla


Utlottning 1 - vinst varje vecka
Vad behöver du då göra för att vinna priserna? Det är väldigt enkelt.

Allt du behöver göra är att kommentera våra luckor.

Luckorna kommer öppnas i bloggen klockan 6.00 måndag - lördag och du har fram till kl 22:00 på lördagen på dig att kommentera alla veckans luckor.

På söndag kommer vinstluckan där veckans vinnare blir presenterade. Vinnaren lottas fram bland alla kommentarer.

Luckorna presenteras här i bloggen, på Facebook i grupperna Project Life i Norge, Sverige och Danmark samt på Instagram.

Du väljer själv vart du vill kommentera, men max en kommentar per lucka.




Utlottning 2 - vinn presentkort på Slöjddetaljer
Men vi har ett pris till att dela ut :-)

Förutom veckovinsterna lottar vi ut en vinst till. 

Vinnare kommer att dras i början av januari.

Så vad måste du göra för att vinna detta priset?
Skapa ett titelkort, eller en PL-sida med tema Jul/Vinter.
Det skall vara ett fysiskt bidrag, vi godkänner inte digitala bidrag.
Läs våra regler här.



Her er vinstene för denne veckan:







12 kommentarer:

  1. Nydelig, tusen takk for inspirasjonen😊

    SvarSlett
  2. Less is more <3 Åååå vad jag saknar papperspysslet...hoppas på en nytändning 2020 <3

    SvarSlett
  3. Så mange flotte detaljer :) Ser egentlig moro ut å lage et slikt album :)

    SvarSlett
  4. Wow, so many super cool ideas here. Love how you planned this. It looks awesome. Thanks for sharing. Hugz

    SvarSlett
  5. Sier wow jeg også, masse flotte ideer og det blir spennende å se ferdige sider :-)

    SvarSlett
  6. Sååå mye fin inspirasjon!! Tusen takk :)

    SvarSlett
  7. Tack för alla snälla kommentarer!

    SvarSlett
  8. Så flotte sider du har lagd, takk for masse inspirasjon 😃

    SvarSlett
  9. Så fina sidor du gjort. Gillar det annorlunda formatet.

    SvarSlett
  10. Åh vilket gulligt litet album du gör. Så många fina sidor med underbara dekorationer.

    SvarSlett