onsdag 5. februar 2020

Iwama

Idag ska jag, DT-Emma, fortsätta att visa lite ur mitt resealbum (Det första uppslaget kan ni se i denna post).

Jag tillbringade en vecka i en by några timmars tågresa nordöst om Tokyo, som heter Iwama. Det var här grundaren till aikido, O-sensei, levde och verkade, och till hans dojo reser aikidoutövare från hela världen för att få träna i den ursprungliga, traditionella miljön.






Jag har valt att inte scrappa veckan kronologiskt dag för dag, utan mer göra sidor om varje sak jag vill dokumentera, till exempel vad vi åt, hur vi sov, träningen och så vidare. Denna sida handlar specifikt om orten (som jag inte såg så mycket av då jag mest var på gården).

Plastfickan är en 12x12 ficka från Simple Stories (som inte tillverkas längre), som jag har klippt av så att den blivit 9x12 och fusat kanten på. Den översta delen är 4x12 i original, och blev alltså 4x9 när jag klippte av den. Det passade bra till kartan jag ville få med, då jag tyckte att 4x6 skulle bli för litet.

Kartan har jag gjort genom att helt enkelt skriva ut en karta över området från nätet, fylla i den med svart penna, lägga en bit vit cardstock ovanpå kartan och sedan rita av den. Jag hade en glasskiva med en lampa under som ett provisoriskt ljusbord för att se igenom cardstocken, men man kan även hålla upp cardstocken mot ett fönster (om det är ljust ute) och rita av. Där jag visste att jag ville sätta titeln av svarta stickers lät jag bli att rita.

Sedan satte jag små sifferstickers på de platser jag ville utmärka, och skrev vid motsvarande stickers vad som låg där.

Jag har skrivit all journaling i Project Life-appen eller i Word och skrivit ut på vit cardstock. Just denna sida är CAS (Clean And Simple), men resten av fotona i albumet är inte alls nödvändigtvis så här lugna och enhetliga i färgerna, så jag har genomgående valt att ha vit ram på alla foton och att dekorera sparsamt för att minska ned på intrycken.

Ni har fortfarande ett par veckor på er att delta i vår utmaning om det bästa minnet från 2019 (länk längst upp i detta inlägg)!

~Emma



3 kommentarer:

  1. Flot side. Billederne kommer til sin ret, når det er CAS. God idé med kortet over området.

    SvarSlett
  2. Flott side! Artig med kartet på toppen :)

    SvarSlett
  3. Så fint det är med kartan med. Jag har dessa 12x12 sidor och tycker om att sätta en rubrik i den stora fickan. :)

    SvarSlett