søndag 16. februar 2020

PL i resealbum

DT-Therese här. Idag tänkte jag berätta lite om PL i mina resealblum.

Jag och min bästa kompis Cina brukar en gång om året åka till ett land i Europa, hyra en bil och göra en roadtrip. Eftersom vi båda älskar att fotografera har vi massor med bilder med hem. En del gör jag vanliga layouter (LO) av och en del hamnar i PL-fickor. På så sätt får man plats med massor med bilder i ett album. Jag brukar samla på mig broschyrer, kvitton, tidningar mm för att använda i mina album. Jag brukar också köpa en eller flera nyckelringar som jag tar isär och använder som charms. Det är också kul om man kan hitta papper och stickers som passar in på landet i fråga. Det finns några butiker som har resepapper, bland annat scrapyourtrip och scrapbook.

2016 var vi i Nederländerna och här kommer några uppslag därifrån med tips om hur du kan göra.



Här är ett uppslag om Red Light District i Amsterdam. Jag har dekorerat sidan med utklippta kort från ett PL-papper om Amsterdam samt ett 12" papper. Dessutom har jag klippt ut husen från ett annat papper med saker som symboliserar Nederländerna. 




Ibland sätter jag in en 6x12 ficka istället för en fullstor. Då brukar jag sätta en tab på den fickan så man ser, när man bläddrar i albumet, att här är det en mindre ficka. 




Här är ett uppslag från Keukenhof garden. Det är en park full med lökväxter ex tulpaner och hyacinter. Så otroligt vackert. Här har jag endast använt ett grönt papper till bakgrund. Tycker det passar bäst med enfärgat eftersom blommorna är så färggranna i sig. Jag har klippt ut några tulpaner från samma papper som husen tidigare är utklippta ifrån.


Här har jag klippt ut en text om Anne Franks hus från internet. Det är ju ganska mycket text att få ned på ett kort och det fick inte plats. Så jag skar helt enkelt en skåra i fickan och satte fast texten på ett PL-kort. Sedan har jag dragit ut en liten del av pappret i skåran så man kan dra ut den och läsa texten. Det svåra är att få in den igen utan att knyckla ihop den. :) Får kanske klura ut ett annat sätt till nästa gång. 


Så det var en liten titt i mitt Hollandsalbum och lite tips från mig. Hoppas att det finns något som du kan ha nytta av. Tipsen härifrån behöver ju inte bara användas i resealbum, de passar lika bra i vanliga PL-albumet.

Glöm inte bort att delta i vår tävling om ditt bästa minne från 2019.

1 kommentar:

  1. Flotte sider. Vil prøve at finde papiret med Holland-motiver.

    SvarSlett