mandag 27. juli 2015

Håndskrift - glede eller mareritt?

Bildet er lånt fra Google.
Noen ganger synes jeg det er veldig koselig å sitte og skrive, andre ganger utsetter jeg det gladelig. Pennen ligger liksom ikke riktig i hånden, og bokstavene kommer ikke naturlig frem. Dette har mange ganger irritert meg, og jeg ønsker ikke fotoalbum fylt med bare "datafonter" - jeg ønsker min skrift der.

Litt på måfå googlet jeg "make my own font" ... og skal si jeg ble overrasket over hvor mange steder jeg kunne gjøre det, uten at det kostet noe. Ikke var det vanskelig heller!

Som bildet sier: www.myscriptfont.com

Denne siden kom først opp på mitt søk, og jeg bestemte meg for å prøve. Beskrivelsen for hvordan du går frem var veldig enkel; print ut en mal, fyll inn bokstaver, scan inn mal og ... VOILÁ!


Malen, som var i pdf-format, er enkel å fyll ut. Merk bare at bokstavene ikke må gå utenfor de lysegrå firkantene. Da vil de blir "kuttet" (noe dere vil se på mitt eksempel litt lengre ned).


Når malen var ferdig utfylt, skannet jeg den som anvist på nettsiden.


Etter innskanning, var det bare å laste bildet opp på nettsiden, angi navnet på fonten og klikke på "Start". TTF-filen som trengs for å installere fonten på din maskin ble laget. Installer fonten og så er alt gjort!


Her er mitt første forsøk! Som dere ser, har noen av bokstavene mine tydeligvis gått nedenfor boksen, da de blir kuttet i underkant. Uansett er dette en font jeg kommer til å bruke, og tror avgjort jeg skal lage noen flere varianter.

Jeg har til gode å finne en nettside som tar æ ø og å, men jeg skal fortsette å lete.
Håper du fant dette interessant, og vis oss gjerne din personlige font hvis du lager deg en!

Til neste gang - ta vare på deg selv!

8 kommentarer:

  1. Dette har jeg tenkt på å gjøre lenge, men har bare ikke kommet så langt enda. Kanskje man tar det siste steget nå :) Flott artikkel ♥

    SvarSlett
    Svar
    1. Gjør det! :) Det tok maks 5 minutt fra jeg lastet ned malen, til fonten kunne brukes på Macen min :)

      Slett
  2. Det er kjempe gøy å lage egen font. Jeg løste æ - ø - å med å skrive dem på bokstavene Q, Z og X. Det er bokstaver jeg sjeldent bruker. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Smart :) Tenkte å velge noen av de ulike variantene av parentes jeg; klammer, etc, men qzX er også veldig sjeldent brukt ja :)

      Slett
    2. men det er jo skrive plass til "optional letters" på pdf.'en og der er jo æ-ø-å, da vil du jo også få det på rett tast på tastaturet. Har ikke prøvd enda, men skal gjøre et forsøk nå.

      Slett
    3. Vet og jeg fylte ut der, men det ble ikke registrert :)

      Slett
    4. ikke hos meg heller, mine bokstaver ble også kuttet :) Men dette var første forsøk, så får prøve igjen :)

      Slett
  3. Hade ingen aning om att det fanns något sånt här! Kul grej, tack för tips!

    SvarSlett