torsdag 1. september 2022

Månadens tema - Olika typer av album

Hej!
Hoppas er sommar varit bra! Nu är vi tillbaka till rutinerna och tänkte börja varje månad med ett tema inom Project Life. 

Känner ni också att ni gärna vill prova på lite varianter av PL, kanske ifall ni tappat tillfällig inspiration? Så i dagens inlägg är vi några i DT som visar andra typer av album än det klassiska 12X12 tum. Ni kanske hört talas om det super-nya Storyline? Och sen finns det populära Traveller Notebook och de lite mera klassiska egengjorda minialbumen i olika storlekar.

******************************    
DT-Helena

Jag tänkte visa några uppslag i mitt allra första Storyline-album. Jag använder mig av Heidi Swapps produktlinje Storyline Chapters, vilket kort beskrivet består av inlagor (liknande travelers notebooks men i större storlekar) som man sedan kan fästa i ett album med hjälp av metallpinnar i albumets rygg. Jag använder storleken 7,5 x 9 tum (albumet är 8 x 10 tum), men det finns även en mindre storlek. 


Det finns olika slags inlagor. Jag använder inlagor med blanka sidor, de har bara ett svagt canvasmönster. Det finns även inlagor med rutmönster, och med kalenderuppslag för mer renodlad memory planning. 


Då formatet inte är så långt ifrån 6 x 8-formatet fungerar det alldeles utmärkt att använda kort och foton i de vanliga PL-storlekarna på uppslagen. Jag älskar pocket scrapbooking just för att plastfickornas begränsningar gör det enkelt för mig att planera och skapa mina uppslag. I Storyline kan jag planera precis likadant, men här finns det inga svetsade fogar i någon plastficka att förhålla sig till, vilket gör att utrymmet emellan elementen, och ut emot kanterna, också kan utnyttjas på olika roliga sätt. Lika enkelt som PL, men med en liten extra bonus i möjligheten att tänka utanför "ramarna"!



Jag har aldrig gjort 12x12-layouter, för det har alltid känts för stort och överväldigande. Men i mitt Storyline-album har jag faktiskt börjat experimentera med lite olika slags layouter. Formatet är betydligt mindre skrämmande, och jag känner att jag kan skapa mina sidor på en nivå som känns mer hanterbar.


Jag gör mina sidor i kronologisk tidsföljd, men hur många sidor det blir varje månad beror helt på hur mycket jag har lust att dokumentera. För varje ny månad gör jag en liten "titelsida", och den är alltid uppbyggd av 2 x 2-rutor. Återigen med inspiration ifrån pocket scrapbooking, eftersom ett återkommande "recept" gör det enkelt för mig att planera och skapa mina sidor.


Jag använder mitt Storyline-album som ett komplement till mitt PL-album. I PL-albumet (12 x 12) dokumenterar jag familjen och vår vardag veckovis, men mitt Storyline-album är mer som en kreativ frizon i ett mindre format, där jag är fri att skapa och dokumentera precis vad jag vill. Både innehållsmässigt och layoutmässigt.
Om du är nyfiken på att testa men inte vill köpa på dig en massa material till en början, så går det  alldeles utmärkt att testköra i vilken liten mjuk A5-notebook som helst! Bestämmer du dig sedan för att köpa ett album längre fram, så får en A5-notebook enkelt plats att montera i albumet.

              
******************************    
DT-Pernilla

Jag tänkte visa två olika typer av album, ett där jag använt en ”File folder” från Heidi Swapp och ett jag byggt själv från grunden med cardstock och mönsterpapper. Det blir många bilder här nu och vill du se någon bild lite större så är det bara att klicka på den.

Först ut tar vi det lite enklare albumet; File folder, som jag färgat in på framsidan med mist.


Här är albumet uppslaget och som ni ser finns det pappersflikar av mönsterpapper på båda sidor.

Vi tittar närmare på "vattenfallsfliken" tror jag det kallas...?
där är alla flik-sidor olika mönsterpapper och även olika form


Och sen till nästa album som är mer ”omfattande” att göra. Det är ett tjockt album med mååånga sidor och flikar så visar ett urval av sidorna. Jag hade massor av foton från den här resan så jag har skapat en hel del flikar för att få plats för så många foton som möjligt. Grunden i albumet är gjort på samma sätt; vit cardstock, akrylfärg, stämplar och mönsterpapper.

Här ser ni omslaget, vit cardstock och svarta bokstäver utstansade med alfabetdies.
På ryggen sitter ett "läderaktigt" papper som är lätt att böja och passar perfekt till just detta.

Här ser ni en typ av "flik" som sitter i mitten av sidan och vänder man upp den...

sitter det ett litet PLkort med ett passande citat.

På sidan ovan finns det två inbyggda flikar och vi tittar närmare på den nedre 
där det är två foton omlott...

och om man öppnar så är det klätt med mönsterpapper och ett foto i mitten.

Här är annan vacker natur som jag vill dokumentera och lyfter man på fliken i "tagen"...

finns det lite fler foton och då ser ni även fotona på sidan bredvid, ljuvliga vallmo.

Här har jag valt att göra som en mini-LO i albumet på en bild i större storlek, 
från stranden som är helt underbar...

och sista sidan, sen ser ni insidan av pärmen som är klätt med matchande mönsterpapper.

Det var mina två album jag passar på att visa i detta temat.

//DT-Pernilla


******************************    
DT-Therese

Jag tänker visa ett exempel på Traveller Notebook. Jag har använt den sortens album ett par gånger. En December Daily och en Göteborgsresa. Det finns olika storlekar på TN, de jag använt till DD och resan är i storleken 4x8 tum, dvs 10 x 20 cm. Jag har också en TN i storleken passport och som det låter är den lika stor som ett pass. I den sätter jag in små foton som inte hör hemma någon annanstans men som jag tycker om. 

Jag har upptäckt att de flesta TN (eller alla) som säljs i Sverige har blanka sidor inuti. De som sälja i USA t ex från Studie Calico har mönstrade sidor. Det brukar vara mönster på en sida och rutigt på den andra. 

Här kommer några sidor ur min TN från en semesterresa till Göteborg. Just den här är köpt från Studio Calico och har mönstrade sidor i temat Resa. Framsidan har mönster från en karta med en etikett. Som ni ser sitter min TN i ett album som liknar det som Helena har till sitt Storyline-album. Det kommer med fem "pinnar" men om man dekorerar mycket får det inte plats så många. :)



Här ser man hur den högra sidan redan är tryckt med resemönster medan den vänstra är rutig. Har har jag låtit den vara rutig och dekorerat med foton och wordstickers mm. 



Här var en sida med en ritad karta. Passade utmärkt till foton från en sightseeingtur. På höger sida satte jag fotona på fotomattor som matchade i färgen. 



Det jag gillar med TN är att man kan utforma dem lite som man vill. Här har jag framkallat en förstoring på tjejerna. Men jag har satt på två flikar som gör att jag kan vika ut sidan och ha flera foton under. 


Har har jag vikt ut vänstersidan och håller på att vika ut högersidan. 



Och så här ser det ut är båda sidorna är uppslagna. Det blir som ett överraskningsmoment. :) Och man får plats med fler foton. Men det är sånt här som gör att det inte får plats så många TN i albumet. 



Här är en mindre variant. Jag har tagit ett PL-kort och använt washitejp för att fästa det på sidan så det går att vika ut vilket jag gjort här. Texten är på PL-kortet så det får plats lite flera foton på sidan. 



På den här sidan är det en text med gul bakgrund så då har jag anpassat foton och dekorationer så det passar. Om jag inte tycker texten eller mönstret passar så sätter jag dit ett annat papper men här passade det bra. 


Den här TN är köpt i Sverige och har därför blanka blad. Den är tänkt att användas till en resa och jag har här lagt dit ett PL-kort för att visa hur man kan använda sina PL-kort även i TN. 


Som sagt jag gillar det här formatet och ska nog göra årets December Daily i TN. 

När jag använder TN så framkallar jag gärna korten hos Crimson och väljer 2 st på 10x15-papper eller ännu mindre.


Det var vad jag hade att visa. Hoppas att ni blev inspirerade att prova Travellers Notebook. 




******************************    
DT-Gunilla

Jag tänkte visa 2 superenkla album, båda är handgjorda: Nr 1 är minialbum för en kort weekendresa och Nr 2 är den populära varianten som även Therese visade : Traveller Notebook fast då jag visar något annat än resa.

Litet minialbum för dig som saknar tiden
Jag gjorde det här albumet på några timmar. Först bestämde jag vilka foton jag skulle ha, och valde foton i olika storlekar för att få det varierat.


Det var en sommar när jag inte fotat så mycket så jag tyckte det passade bra att göra ett mini-album av det istället för att sätta in en sida i mitt PL-album.

På webben finns det så mycket tips på vikningar man kan göra för att tillverka egna minialbum och man kan hitta på själv. Det handlar bara om att vika och limma ihop Cardstocksremsor  först.


 Sen sätter du på mönsterpapper och foton och sist dekorationer och text.







Traveller notebook
Här bestämde jag att jag ville använda upp ett antal PL-kort som jag köpt på loppis och inte lyckats sätta in någonstans i PL-albumet.



Temat här var listor, och nedan ser du 2 av de 8 listor jag satte in i boken.




Det var mina två album, hoppas du hittade någon inspiration!

Följ oss på Instagram: projectlifeinorden


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar