tirsdag 1. februar 2022

Månadens tema: Minska stressen

Hej!
Ny månad och nytt tema. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life. 
Idag tänkte vi DT berätta lite om att minska stressen.
Många känner sig stressade av att ligga efter i sitt PL så i 
dagens inlägg delar vi DT med oss av våra tips för att minska stressen och pressen, ger lite tips på smarta lösningar och hur vi hanterar ångesten när man kommer efter.

Eller är det rentav så att vi minskar stress genom att sätta oss med PL?  

Känner du dig stressad av att du inte är i fas i ditt album? Vad har du för tips till andra och till oss? Kommentera gärna här på bloggen eller på Facebook och Instagram.

* * * * *

DT-Marit

Hur mycket tid och hur mycket inspiration vi har för PL varierar över tid. Ibland finns inte tiden, ibland inte motivationen och vi känner ingen skaparglädje. Det skapar stress hos oss, vilket är så tråkigt då det är en hobby vi älskar.
Ibland orkar jag inte komma igång, jag kan istället ägna timmar åt att leta inspiration eller beställa nya saker, men kommer liksom aldrig till skott fastän tiden och ambitionen finns.

Idag delar jag med mig av några av mina tips för hur jag minskar stressen när man kommer efter.

Hitta en rimlig nivå som passar dig
PL går ju göra på så många sätt. Veckovis, månadsvis, speciella tillfällen, Book of me, resor osv. Jag har aldrig testat annat än resor och speciella tillfällen. Men det kan vara stressande nog. Vet att jag en gång låg mycket efter och hade en lång resa kvar att göra och det blev tal om att åka på en ny. Då säger min hjärna till mig att det kanske inte är så lämpligt att boka ny resa när du ligger så mycket efter i PL.
Så dumt va?

Efter det bestämde jag mig att jag behöver inte göra från varje resa, det är ok att hoppa över någon. Och det behöver jag absolut inte bestämma innan resan.

Det är okej att ändra sig över tid
Jag behöver inte heller göra allt det jag tänk skapa ifrån. Det är helt okej att ändra sig över tid. 
T ex hade jag tänkt PL:a om sommaren 2020, men bestämde mig nyss för att hoppa över den. Eller kanske bara göra något enstaka uppslag från en speciell dag. Det minskade stressen jättemycket för mig.
Vad gör det om det fattas en vecka, eller en månad i albumet? Viktigaste är väl att det finns något dokumenterat.

Sänk kraven på dig själv 
Jag är extrem när det gäller planering, att allt skall komma i kronologisk ordning, bli rätt och riktigt. Det kan bli jobbigt för mig. Jag kan ha höga krav på hur en sida skall bli, har sett något framför mig och så blir det inste så. Lägger massa tid på att testa och göra om.

1 januari läste jag något bra i Facebookgruppen Project Life Sweden. "Done is better than perfect". Tack för kloka ord Anna!
Huvudsaken är väl att vi gör, inte att det blir helt perfekt. Så jag tänkte att detta skall jag ha med mig in i 2022. 
Skapade därefter den här sidan. Enkelt titelkort skapat digitalt. Färdiga PL-kort jag fått vid byteskit. Hjärtat längst ner klippte jag ut från ett PL-kort och av restpappret stansade jag ut fler hjärtan. Sidan tog inte många minuter att göra och jag blev nöjd.

Påbörja nytt år och jobba ikapp bakåt
I början av 2019 låg jag långt efter, så tråkigt och blev så stressad av det. Jag var på slutet av 2017 och hade hela 2018 kvar. Där och då tog jag ett beslut. Jag vill skapa med det som är aktuellt. Jag vill påbörja 2019 nu, inte jobba med gammalt. Det kan jag ta ikapp senare.
Jag mådde så bra efter det beslutet och så kul att skapa med aktuella bilder. Jag har fortfarande 2018 kvar. Men det kommer, eller så sänker jag kraven och bara gör delar.

Välj foton i närtid
Senaste året har jag insett att jag mår bättre av att välja ut foton för framkallning så fort som möjligt. Redan i augusti satte jag mig och valde bilder från sommarsemestern. Jag har inte alltid skickat dem direkt, men förberett så allt finns klart. Då behöver inte det bli en puckel att komma över och skapa stress.

Dokumentera vad du gjort
Foton har man ju datum och plats på i dessa digitala tider, Men vad gjorde vi, vad hände?
Mitt tips är att hitta bra sätt att dokumentera det som hänt. Då blir det lättare senare.
Jag skriver alltid dagbok i telefonen. Använder appen Day One. Guld värd både för PL och annat.
Men det finns många fler bra sätt. Mina DT-kollegor ger tips på några idag och fler hittar ni i Månadens Tema September - Text-dokumentation till PL
Och skulle du inte minnas - fyll på med några fina PL-kort och dekorationer, kanske någon kort notering. Det är bättre än inget. Och sidan blir klar.

Det var mina tips! Lycka till!
/Marit

* * * * *

DT-Gunilla

I mitt inlägg den 9 januari berättade jag om hur jag löste PL under en period i kaos, se länken:  PL när livet är kaos

Jag märker ofta på Facebook-inlägg att folk känner sig stressade för att de inte gjort klart något års album, men jag intalar mig själv att det inte gör något? Vem bryr sig om det i framtiden? 

Typiskt för mig är att januari till april är klara i mitt PL-album och sen på sommaren blir det ingenting, även fast jag fotar mycket. November månad är den månad som jag dokumenterat minst varje år.

Här är mina 7 tips hur jag minskar stressen med PL:

1. Jag har övertygat mig själv att det är ok att endast ett halvår finns dokumenterat i mitt PL-album. Det viktiga är att få en inblick i våra liv för just det året. Jag brukar göra December Daily varje år, och det kan få representera andra halvåret.


2. Jag väljer ut 1-2 foton per dag och lägger upp det i en mobil-app, så får jag struktur på mina foton direkt och slipper känna stress över alltför många foton att välja mellan. 


Sen när jag ska skicka in för framkallning så vet jag precis vilka foton jag ska välja - det har minskat stressen jättemycket! Jag använder appen "Collect - Photo journal", men det finns en massa andra.


Se även Bente-Heidis tips om PL-appen den 12 januari: PL-appen som DT-Bente-Heidi testat

Det bästa är att framkalla när en och max två månader har gått. 


3. Om jag vet att jag inte kommer hinna göra PL, sätter jag bara in fotona och väntar med dekorationerna.

Jag kan bli stressad om det ligger för många foton en vecka, men det har jag löst med hjälp av flip-up eller att gömma foton bakom en ficka. 


4. Jag försöker notera i min kalender vad som hänt, för att lättare komma ihåg. Någon gång har jag varit ambitiös och skrivit in på datorn, men problemet är att jag då glömmer bort att jag gjort det!


5. Istället för att göra PL varje vecka under en månad då jag inte tagit så mycket kort eller har för mycket att göra, har jag valt att göra en månad på ett uppslag. 


6. Har jag missat att ta foton, så kan jag skriva ut en notis från DN eller sms - så får det spegla vad som hänt. 


7. När jag har tid går jag tillbaks till mitt album med endast foton insatta och fortsätter med dekoration och dokumentation. Här har stressen minskat avsevärt om jag inte har för mycket dekorationer eller PL-kort att välja mellan. Tips är att ta fram en bunt och bara använda dessa, ju mindre val - ju mindre stress. Det är en fördel om man har samma kit, för då matchar allt.


* * * * *

DT-Emma

Sedan jag började plugga på universitetet har jag mycket lite tid eller ork till att scrappa, och nu under våren ska jag göra mitt ex-jobb, så arbetsbördan lär inte minska förrän till sommaren. När jag väl orkar sätta mig så prioriterar jag min vardagsdokumentation, alltså mitt PL-album. Jag har nedan spaltat upp i olika delar hur jag tänker när jag försöker minska på stressen. Dessa olika delar går in i varandra, så uppdelningen är inte knivskarp, men det ger ett läge att utgå ifrån.

-Vara realistisk kring hur ofta och mycket man hinner (eller vill) sitta. Jag gör månadsvis, eftersom redan när jag provade på PL 2013 insåg att jag aldrig skulle hinna att göra veckovis, som var det vanligaste på den tiden. I det här ingår också att fundera över om man verkligen hinner med ett familjealbum och ett album per barn (om man nu råkar ha barn, ni förstår nog vad jag menar). Kanske man inte hinner med månadsvis heller, utan det är bättre med händelsebaserat?

-Planering. Det är väldigt individuellt vad som passar just en själv och ens egen personlighet. Jag har en anteckningsbok där jag månadsvis gör korta anteckningar av saker jag vill ha med i albumet, samt skissar och planerar sidorna.

-Förenkla processen. Jag har valt att skriva ut alla foton till min scrapbooking själv. Eftersom jag inte behöver vänta på framkallning kan jag sätta mig när jag har tid och ork, och jag är också fri att under processens gång ändra mig och byta format eller storlek på fotona. Jag utgår också ifrån Design A på plastfickan för att förenkla planeringen. 

Att tänka förenklat innebär även val av kort och dekorationer. Jag har själv lådvis med kort och dekorationer och det är inte sällan valet av främst kort tar lång tid för mig. Det finns de som har sina PL-kort sorterade efter färg eller tema, vilket aldrig skulle funka för mig, det blir för många kort att välja mellan. Alla gör såklart vad som passar dem bäst, men jag skulle rekommendera att om man är stressad att man minskar sina valmöjligheter. Har jag ont om tid, bara väljer jag snabbt ett kort-kit och kör på det.

- Dra ned på kraven. Jag tillhör dem som gärna vill att saker ska vara perfekt, men har fått lära mig att släppa saker jag inte är helt nöjd med. Allt för uttalad perfektionism är för mig inte sällan ett hinder i min kreativa process. Kanske är inte den vita ramen exakt lika bred överallt på alla foton, än sen då? Att ha ett färdigt album som inte är perfekt är bättre än att ha massa foton i en låda. Så brukar jag tänka.

-Dra ned på måsten. Det finns inget som säger att man måste dokumentera varenda vecka eller månad under året, eller att man måste dokumentera varje år.  Det gör faktiskt inget om man "bara" har ett halvår dokumenterat ett år, eller December Daily "bara" halvfärdigt, eller att man "bara" har album för 2019 och 2021, men inget för 2020. Om man har lust att börja med 2022, men inte har 2021 klart, så börja med det du har inspiration till och vänta med det andra.

* * * * *

DT-Therese    

Alla är vi ju olika men på många sätt ändå lika. Vi vill ju så gärna dokumentera men vi har inte alltid tid till att få färdigt albumet för året eller framkalla fotona vi behöver. Jag har lärt mig att leva med att alla mina album inte är färdiga. Oftast har jag fotona framkallade och de ligger sorterade i plastfickor så egentligen är det bara att sätta in dem i albumet. Men det är ju inte så bara eftersom jag vill dekorera, skriva journaling och så vidare. Men jag har nu märkt att jag har fått lust att avsluta mina UFO:n (UnFinished Objects). Har avslutat ett resealbum, ett december daily och ett festalbum de senaste veckorna. Och mitt December Daiy för 2021 är redan färdigt. Oj, vad har hänt? Jag har kommit in i ett stim. :) 



Exempel på mina små projektpåsar. :)



Vid ett nytt år brukar jag påbörja det nya året för det är ju roligast att jobba med det som är nytt. Sedan tar jag det andra efterhand. Det påminner lite om när vi på jobbet låg väldigt långt efter med inscanning av remissvar. Då gjorde vi så att en dag så började vi scanna dagens inkommande post. Om vi hade tid kvar av de två timmar vi hade på oss så tog vi lite av den gamla högen och så gjorde vi varje dag. När den gamla högen var slut så var vi ikapp.  Det kan man överföra till PL. Kanske göra ett uppslag i det nya albumet och ett i ett gammalt.

Det viktiga för mig är att ha kul, att inte stressa. Det är lätt att säga men svårare att efterleva. Men jag fungerar som så att stressar jag tappar jag intresset och tycker inte det är kul längre. Och är det inte kul varför då hålla på? Det ska ju inte vara ett tvång det här. Det är ju vår hobby. Och en hobby ska vara rolig. Så sätt på lite musik, ta fram fotona och pyssla på och strunta i hur långt efter du är. :) Ha kul!!

* * * * *

DT-Line

Det stresser mig rigtig meget, hvis jeg i en periode ikke kan komme i gang med mine layouts, fordi jeg mangler inspiration eller ikke har ro. Tanken om at jeg kommer bagud gør det ofte værre. Måske synes jeg, at jeg mangler kort i en særlig farve eller at jeg ingen embelishments har overhovedet (hvilket absolut ikke passer :) ).

Hvis jeg er der hvor jeg virkelig sidder fast, så begynder jeg at rydde op i mit lager. Det jeg bruger mest har jeg i en Ikea Råskog. Jeg piller alt ud, kigger det igennem og organisere det i vognen igen. Jeg støder altid på stickers, embelishments, kort eller andet som jeg havde glemt jeg havde og som vil passe til et layout jeg har planlagt. 

Jeg synes det er en god måde at blive inspireret af det jeg allerede har. Det betyder også ofte, at jeg kan spare lidt penge, fordi jeg ikke behøver køre nye thickers eller dots i en særlig farve. 

Det hjælper mig også at tænke i simple layouts og ikke ligge for meget pres på, at der skal pyntes over det hele. Hvis jeg så senere føler det er for minimalistisk, så kan jeg jo altid kommer lidt mere på.


RÅSKOG Rullebord, sort, 35x45x78 cm

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar