søndag 9. januar 2022

Hur hinna göra PL när livet är kaos?

Hej DT-Gunilla här, 

Från april 2019 till dec 2020 var vårt liv helt upp och ner pga sjuk son, sjuk pappa, pandemi och inga jobb hösten 2020. Kan man hinna med PL då, trots att vi sov i skift och var oroliga hela tiden? Faktiskt, fungerade det, men i en betydligt enklare form som ändå fyllde sitt syfte - att dokumentera vårt liv. Samtidigt blev det som en terapi i allt elände.

Hur gjorde jag? Jo, jag fotade som vanligt i vardagen men även det jobbiga. Sen lade jag upp ett foto per dag i en iphone-app som heter Collect Photo (se nedan). 

Här är ett exempel hur det ser ut i oktober 2021, när jag fyllt i foton (det går att lägga in fler än ett foto på en dag också):


Till varje foto kan man skriva text, och det passade jag på att göra när det var väntetid (tex i bil eller på sjukhus) - för jag hade inte tid att sitta med ett fysiskt album.

Sen framkallade jag alla dessa foton (det tar lite tid för man måste först spara ned dem en och en) . Och sen satte jag in dem i mitt album, men hade fortfarande inte tid att göra någon fysisk dekoration och satte istället dit en rosa notislapp med vecka och datum.


Nackdelen är att fotona inte har så hög kvalitet, men för mig var det inte så viktigt just då. 
Igår tog jag tag i den här sidan och den bredvid. För att göra det enkelt så valde jag att fylla i tomrum med Maja Design papper, som jag hade i skåpet. Sen stämplade jag med stora bokstäver och siffror för att bryta av rejält.


 Därefter dekorerade jag med stickers och enamel dots, men så lite som möjligt eftersom pappren är så vackra i sig själva. 


Hittade även en passande pensel-stickers som jag satte på efteråt:

Och här är andra sidan, som jag använde samma papper på (jag varvade med baksidan som var prickig). Jag tänkte skriva något också i det tomma journaling-kortet.


En närbild på hur jag stämplat lite bruna prickar i hörnen. 


Eftersom plastfickan hade en del för stora fickor, så har jag tejpat ihop två st 3x4-kort på baksidan. 


Tack för titten!

DT-Gunilla

(instagram: @projectlifeinorge och @gunilla_pysslar)








1 kommentar:

  1. Dette er jo genialt. Jeg fant ikke appen, men kanskje den heter noe annet i Norge?

    SvarSlett