onsdag 12. januar 2022

Digital Project Life med en app - noe for meg?

 Hei! Bente-Heidi her og jeg har tenkt å dele noen planer med dere som jeg har for dette året.

Jeg har innsett at siden jeg ikke har laget PL-sider på lang tid, så er jeg laaangt på etterskudd. Tiden flyr og minnene om hva man gjorde når bildet blir tatt forsvinner. Scrapperommet mitt er ikke alltid i nærheten og  det er ikke så lett alltid å få tid til å lage det man ønsker. Tiden strekker ikke til, og det kan vel de fleste kjenne seg igjen i:)

Så jeg har bestemt meg for å teste noen nytt - nemlig digitale pl-sider. Project Life appen til Becky Higgins er lastet ned og jeg har kjøpt meg noen kit og testet i vei.



      

Første bildet dere ser er startsiden på appen, neste bilde er oversikt over kit du kan velg som enten er med gratis eller som du kjøper, og siste bilde er mitt arkiv over ferdige sider eller sider som jeg jobber på i appen.

Når du skal starte kan det være lurt å se på noen av de fine og informative videoene som Becky Higgins har laget med hvordan du bruker appen og hva du har av muligheter. Du finner noen fine filmer her på YouTube, eller du kan se den korte introen under.



Du kan enkelt velge hva slags side du ønsker å lage, og du kan også kjøpe flere layouts. Farge på bakgrunnen kan du også velge.


Det var litt uvant å jobbe på denne måten, og jeg gjorde alt på mobilen. Det fungerte fint, men jeg tror at jeg vil teste det på min iPad som er litt større også.

Sidene kan du bestille print av hos Becky Higgins, men det er jo fra USA så frakten er veldig høy.
Du kan også bestille fotobøker, men de sendes bare innen USA så da er jo det litt vanskelig...

Men du finner leverandører her hjemme som du kan bestille fotobøker fra, og da kan du legge inn 1 bilde pr side. Jeg fant ut at for en fotobok på 20 sider med 30x30 størrelse så må jeg betale ca 500,- og det synes jeg var verdt å teste. Har du en skriver som klarer A3 størrelse, så kan du skrive ut side for side hjemme.

Så det som jeg har bestemt meg for å prøve nå er å lage uke for uke i 2020 og 2021 i digitale sider, og så kan jeg lage album med temaer på "gamle måten" Sommerferie, barnebarn, spesielle hendelser osv har jeg lyst til å lage med lim og papir for å få vært litt kreativt, og sammen med å bruke den digitale løsningen som en dokumentasjon på uke for uke, så kan jeg komme i rute med alle minnene som nå bare ligger på mobilen.

Her er to sider som jeg har fått laget for uke 52 i appen.






For å lage meg en oversikt over sider jeg har laget og sikre at boken på 20 sider blir riktig satt opp, samt å sikre at layouten stemmer når jeg har et dobbeltopppslag (for du ser bare en side av gangen i appen), så har jeg laget meg en oversikt i word som jeg fyller inn fortløpende.


Det var alt for nå. Jeg ønsker meg selv lykke til med prosjektet og skal holde dere litt oppdatert.
Det vil da forhåpentligvis bli en blanding av digitale og fysiske scrappede sider fra meg fremover.

Takk for titten:)
Bente-Heidi










Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar