lørdag 1. april 2023

Månadens tema: Vår och påsk

 Hej!

Ny månad och nytt tema. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life. 

Idag tänkte vi DT inspirera med sidor som handlar om vår (forår) och påsk. Det är härligt att dokumentera den här årstiden då ljuset kommer tillbaks, sol, värme, trädgård och blommor, promenad, påskfirande och kanske någon resa... vad och hur dokumenterar du?

* * * * *

DT-Gunilla

Jag har väldigt mycket foton på våren och väldigt lite foton på hösten. Ett stort intresse är trädgård och blommor, och jag dokumenterar gärna vad som händer i trädgården. Här är det samma blomma taget vid olika tidpunkter:


* * * * *

DT-Marit

För mig är husbilspremiär starkt förknippat med vår. Ofta går premiärturen till Trandansen vid Hornaborgasjön här i Sverige. Just tranorna är också ett typiskt vårtecken.

Här är en nygjord sida just från Trandansen förra våren. Som PL-kort har jag använt pappersblocket Ink Drops - Earth från Craft consortium. Jag tyckte det passade så bra i färgerna till fotona och naturtemat. Jag har använt mig av appen Rhonna design för att skriva på mina foton.

Jag testade att skriva min text direkt på pappret, syns lite lagom bra. Bli inte så framträdande och sidan blir lugnare. Men tittar jag i mitt album ser jag texten.

På trandansen köpte jag pins med tranor. Jag har med en tång klippt bort piggen på baksidan och fäst pinsen ovanpå fickorna med glue dots. Tyckte de blev en kul detalj.


Efter trandansen besökte vi en husbilsfirma och blev sugna på en ny husbil. Bytte sedan husbil och detta villa jag så klart få med. På sidan syns först bara bilden inifrån nya husbilen.


Men jag har här fäst en extra ficka som kan vikas ut och här finns bytet till den nya.


Självklart är påsk också mycket vår men jag gör nog inte så mycket ”påskiga” saker. Eller har påsk på mina foton. Jag tänkte ändå visa påsksida som har några år på nacken. Här besöker vi Berlin och påsken finns med på bilderna och jag har sedan förstärkt äggens färger i banners och enamel dots.


Här är ännu en påsksida, från 2015. Den kommer från ett uppslag som är minst sagt originellt. Det är enda gången jag skrivit för hand. I alla mina album. Jag gillar inte men handstil. 

Här ville jag få fram att det var påsk, fast har inte påskiga saker med. Vi kapade ved hos mina svärföräldrar vilket också är mycket vår för mig.


En kyckling, stämplade kycklingsteg, gula enamal dots och ordet påsk var en lagom nivå för mig här.


* * * * *

DT-Pernilla

Älskar att fota på våren och precis som Gunilla är det väldigt mycket mindre fotograferande på höst/vintern. Det brukar bli mycket natur och blommor och SOM jag väntar på att det ska blir grönt och färger… våren kom!! På västkusten är det iskallt men inte snö som ligger tack och lov så nu är vårlängtet stort! 

Min sida jag visar idag är det just blommor som är i fokus. Jag har använt mönsterpapper från Prima som är med körsbärsblommor och fjärilar som PL-kort och har även satt dit utstansade fjärilar. 


Alltså alla dessa vackra blommor som vi kommer få se snart (hoppas vi!)



Vår är skrivet med Thickers i foam och på kortet nedan är texten "Life.." är en stämpel från Kaisercraft.  Fjärilen är utstansad med en stans från Martha Stewart.



* * * * *

DT-Line

Det er altid dejligt når PL mappen går fra vinter til forår. Pludselig kommer der farver og sol på billederne. 

Det kan fx være blomsterne der myldre frem i haven. Det er også en god mulighed for at få brugt brugt pynt som blomster og fugle. Jeg er ikke god til at bruge gul, men farven er fint at bruge i forårs og påske layouts. 

 
 Hvis vi er til påskefrokost, tager jeg ofte billeder af bordet. Billeder hvor der ikke er "aktion" på synes jeg er gode til at brug som en form for fillerkort. Det kan være med til at give layoutet lidt ro, samtidig med at det stadig fortæller en historie.  


 
Påske giver mig muligheden for at lave nogle layouts med mange farver. Her har jeg leget lidt med forskellige farver på titelkortet. Både med alphas og papiret.
 


 

* * * * *

DT-Helena

Det är något speciellt med våren. Ljuset. Alla färger. Livet som vaknar överallt. Våren gör sig väldigt bra på bild, och även jag brukar fotografera väldigt mycket under den årstiden. 

Här är ett uppslag från påsken 2015. Jag älskar gult, så påsken är alltid rolig att PL:a!

Jag har låtit mycket vara vitt och luftigt på uppslaget, för att återspegla lite av det efterlängtade vårljuset. Och så de gula detaljerna. Tulpanerna och dekorationerna. Till och med ena sonen var klädd i gult inför en påskfest på förskolan - en väldigt tacksam detalj för den PL:ande mamman som då enkelt kunde få ihop en väldigt sammanhängande sida!

På nästa sida ännu mera gult, tillsammans med turkost. Och ännu mera påskblommor! Jag har använt mig av PL-kort från olika kit, några från Becky Higgins, några från Studio Calico. Och så diverse gula dekorationer och lables.

* * * * *

DT-Therese

Våren och påsken är så härlig med alla färger. Här är en påsksida från något år tillbaka där jag använt ett 30x30 papper som bakgrund till hela sidan. Blommorna på pappret hade så våriga och påskiga färger tycker jag. 



Fortsättningen på den sidan innehåller också lite påskbilder och påskfärger. 



Och till sist en sida som jag visade relativt nyligen här på bloggen. En vårsida från May med ljuva rosa och ljusgröna färger. Perfekta vårfärger. 




Det var allt för den här gången. Dela gärna med dig av dina tankar kring hur du dokumenterar vår/(forår) eller påsk.

Samtliga Månadens Tema hittar ni härDe finns också i högerkanten på bloggen om ni kollar från dator eller väljer "Visa nätversion".

1 kommentar:

  1. Så koselige vårsider dere alle har laget😀 Veldig kjekt og få litt vårlig inspirasjon.

    SvarSlett