søndag 2. april 2023

Selfies - att få med sig själv i albumet med olika tekniker

 Hej, DT-Gunilla här,

I mina äldre fotoalbum är det mest foton på min familj, inte så många foton på mig själv eftersom det oftast varit jag som fotat. Med inspiration från Ali Edward har jag börjat fota mig själv med lite olika tekniker, något som jag tänkte dela med mig av i dagens inlägg. 

Här är ett utdrag ur mitt årliga Week In The Life-album, där jag ser till att fota mig själv i olika vardagssituationer med hjälp av en vanlig smartphone (jag har iphone).

SELFIE

Först ut är helt vanliga selfies där jag håller ut handen och tar en selfie. Ett tips är att hålla upp handen ovanför huvudet som i foto 1 nedan. 

Jag visar på denna sida olika vardags situationer vart jag transporterar mig i min vardag med temat "Here we go". 


På uppslaget efter har jag dokumenterat vad jag gör på foto 1,2, och 3 i just det temat. Jag skriver med hjälp av datorn och klistrar på ett tjockare cardstock.


LIVE och SJÄLVUTLÖSARE

Nedan är en vanlig situation, promenad med hunden i vår lilla skog. Först har jag ställt in min kamera på min iphone på "Live" (det är den lilla runda symbolen uppe till höger). 

Sen har jag har ställt telefonen på en sten, och satt på utlösaren på 10 sekunder, sprungit till min hund och börjat promenera. Tack vare "live"-inställningen kan jag sen välja vilken sekvens jag vill ha. 

Man får stötta upp sin telefon med småstenar och pinnar. 



Formatet på fotot vid framkallning är 6X8 dvs 15X21 cm.

Här nedan är en annan vardagsbild då jag gjort på samma sätt som förra bilden. Jag har ställt telefonen lågt ner den här gången i en sko för att den ska stå stadigt. 



SELFIE FRAMIFRÅN

Har ni varit med om att ni vill dokumentera något som ni inte har foto på, då är det bara att slänga dit ett selfie-foto som jag gjort nedan när jag skulle dokumentera känslor för just denna dag. Här har jag tagit en selfie framifrån för att få med bakgrunden, att jag befinner mig mitt i stan (lite halvstressad).

(Man kan även fylla ut med ett hundfoto, aldrig fel!).


Tack för titten, nu får ni ge er ut i vårluften och ta Selfies!

DT-Gunilla

Följ oss på instagram @projectlifeinorden!
(Välkommen och även följa mig: @gunilla_pysslar)


1 kommentar:

  1. Så flotte tips. Tusen takk for god inspirasjon. Tror jeg må ta en selfie i dag og utfordre meg selv litt!

    SvarSlett