søndag 23. april 2023

Skidsemester - hur kombinerar man blått, vitt och brunt?

Hej!

DT- Marit här och jag fortsätter med lite inspiration från min skidresa till Österrike i februari nu i år.
Då fotona utomhus ofta är i blått och vitt och med väldigt klara färger så är de inte alltid helt lätta att kombinera med foton inomhus. Ofta går dessa i bruna toner från de rustika almarna som vi äter lunch på. Så jag klurade lite på hur jag skulle utforma den här sidan.

I pappersblocket Ink Drops - Ocean 6*6 från Craft Consortium hittade jag ett ljuvligt papper i blåa toner med lite inslag av beige. Min tanke var att det kunde bli en fin övergång till det rustika i beige-brunt.
Så här blev min sida, där jag även jobbat med vita albumblad och glittrig cardstock och kombinerat dessa med massa olika dies.


Jag ville få med från vilken dag fotona var och i vilket skidsystem vi var. Så jag skrev det på den glittriga cardstocken och stansade ut med en dies. En wood veneer fick bli en fin detalj och övergång till det beige-bruna. 


På det här PL-kortet så valde jag vit bakgrund och skrev min text direkt på den. Jag stansade sedan ut Explore från samma mönsterpapper som jag använt till sidan. Jag gillar hur mönstret och färgerna ändras i ordet.


På ett annat PL-kort så valde jag att stansa ut skidor från samma mönsterpapper. Diesen med skidor är från Gummiapan. Men en annan die från Gummiapan så gjorde jag en snödriva i glittrig cardstock. Även stavarna kommer från en glittrig cardstock, en mörkare sådan.
Det häftigaste med skidorna var att de blev väldigt lika mina riktiga skidor. De är visserligen rosa-lila men just det här med att skidorna inte är identiska och att mönstret från ena skidan fortsätter på den andra är det samma.


I sista fickan gjorde jag något ovanligt för att vara mig. Jag skar ner fotona till mindre bilder. Jag satte dem på en vit fotomatta för att få dem mer framträdande.


Jag tycker att jag med hjälp av dem mönstrade pappret i blått och beige fick en fin övergång mellan blå-vita snöfoton i klara färger till de brun-beiga almarna.

Här ser ni blocket och de fina lätt glittriga cardstocken jag använt. Bägge inköpta hos Scrap & Hjälp


Det var allt för den här gången. Tack för ni läste.

/DT-Marit 

Följ oss på Instagram: @projectlifeinorden eller mig på @marit_pysslar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar