fredag 1. april 2022

Månadens tema - hantera många foton

Hej!
Ny månad och nytt tema. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life. 

Idag tänkte vi DT berätta lite om hur vi hanterar många foton på ett Project Life uppslag. Ibland har man för många för att få plats i fickorna i ett uppslag, och man vill inte ta bort något foto - så hur löser man för många foton?

Har ni några andra lösningar? Tipsa oss gärna genom att kommentera här på bloggen eller på Facebook och Instagram.

* * * * *

DT-Gunilla

Som svar på frågan hur man får med för många foton på ett uppslag, så har jag genom åren experimenterat mig fram och kommer ge mina olika tips här. Kanske något passar dig? 

TIPS 1 - TAG

Här hade jag ett överblivet mini-foto som jag ville ha med på en sida och satte det på en smal tag. För att den inte ska åka ned i fickan och försvinna, satte jag på ett guld-band med häftapparaten.


Här är ett annat exempel, där du kan sätta en tag i albumbladets övre plastficka, ifall det är en vänstersida i albumet då det inte finns några öppningar på de nedre fickorna. 


TIPS 2 - FLIP UP FICKA

Sen använder jag gärna extra sk "flip-up-fickor" som jag tejpar fast ovanpå en annan ficka. Då får man plats med ett foto under och ett foto på flip-up-fickans baksida.


Simple Stories har såna självhäftande "flip-up-fickor" (Simple Stories Photo Flips).


Jag rekommenderar att även sätta en extra tab på sidan så man ser att det är en ficka som går att vika upp: 



TIPS 3A - EGENTILLVERKAD FLIP UP I PAPPER

Om jag inte hittar någon flipup-ficka i plast brukar jag göra en egen variant, här ett exempel på en 6X4 flip-up gjord i papper:


Då sätter jag washitejp mellan dessa 2 papper/kort och sticker ner det ena pappret i fickan, så det andra hänger utanför plastfickan. 

Tips att du låter tejpen ha någon halv mm mellanrum mellan de 2 papprena/korten så det går lättare att vika upp.


TIPS 3B - EGENTILLVERKAD FLIP UP I PLAST

Nedan är ett annat exempel när jag tejpat på en överbliven bit plast från ett plasthäfte, och satt ovanpå plastfickan under. Kul när man kan se igenom lite.

I det här exemplet ville jag dölja ett antal foton på det här sättet, men ändå ha med det i detta albumuppslag. Du ser min rosa washitejp som håller fast plastbiten. 


TIPS 4 - COLLAGE

Ibland har jag löst många foton genom att göra collage i någon telefonapp, det finns massor av appar för foto-collage. Se även nedan vad DT-Helena tipsar om för app. Jag har ofta använt en enklare app där jag lagt upp 3 st 2x2-foton och en tom vit ruta. Därefter har jag redigerat detta collage i en app som heter "Letter Glow" där man kan lägga in egen text i den vita tomma rutan. 


TIPS 5 - SMALARE EXTRA INSERT

När jag har många foton över som jag vill få in på ett uppslag, så använder jag smalare albumblad, för då förstår man att det bara är en "insert". På engelska kallar de det för "sandwich" (passande). 

Om du inte har smalare albumblad så går det lika bra att sätta in en smal LO på något fint cardstocks-papper. Här är ett exempel hur det kan se ut (men man behöver förstås inte ha det inplastat):

En annan typ av insert som passar bra är att använda ett albumblad som hör till ett helt annat album, här 6X8-storlek. Du får då sätta dit extra hål i det albumbladet. Här har jag ett sånt albumblad där man får plats med 24 st 2X2 foton!!


* * * * *

DT-Marit

Jag älskar ju mycket foton och har ibland svårt att begränsa mig. Samtidigt så jag gillar dokumentation, så för mig blir resultatet ofta väldigt få fina filler cards. Någon som jag jobbar på att föra in.

Men här är min tips på hur man kan lösa det med många foton.

1. VÄLJ FICKA MED MÅNGA FICKOR

Valet av ficka styr ju hur många foton och PL-kort du får med på en sida. Här valde jag en ficka där många  men ändå hyfsat stora foton ryms. Man vill ju se allt det vackra. För detta ändamål tycker jag att den här fickan, design K från Becky Higgins, är väldigt bra. Rymmer 6 stycken 10*10 cm och 4 stycken 4*3.


2. GÖMT FOTO BAKOM
Det vanligast sättet är att jag sätter ett till foto i fickan, fast bakom det andra fotot. Sidan ovan består av massa vackra blommor och jag hade svårt att få med alla fina saker vi såg. Så det blev nästan bara foton och jag bestämde att det fick vara ok så. Men trots bra val av fick så rymdes inte allt. Så det fick bli ett gömt foto bakom också.
En liten tag med washi-tejp indikerar att det finns något bakom.


Här är en annan sida sär jag gjort samma sak.


3. GÖR TITELKORT MED FOTO
Ett annat tips är att inte ta ett PL-kort till titelkort utan använda ett foto som titelkort och dekorera det. Då har du genast fått med ett foto extra. Och ofta ett stort då många inleder sin sida med ett 4*6.


4. GÖR COLLAGE AV DINA BILDER
Nedan följer exempel på när jag framkallat små bilder, ofta för att följa en serie av händelser, men detta tips funkar även bra att använda om man vill få med många foton. Jag brukar börja med att printa ut på vanligt papper först och se att fotot inte blir för litet. Man vill ju fortfarande se motivet.



Det var de tips jag hade. Vilka är dina?
/DT-Marit 


* * * * *

DT-Helena

Jag tar mycket bilder, och ofta är det svårt att sålla när uppslagen ska planeras. Jag tycker dessutom ofta att det blir snyggt rent estetiskt att ta med flera bilder från samma händelse eftersom man då automatiskt får en upprepning av bakgrundsfärger, mönster eller motiv. 
Ibland använder jag mig av inserts, och väljer då gärna en plastficka som är smalare än mina uppslag för att den ska kännas som en del av uppslaget.
Men mitt absoluta favoritknep när jag har många foton, det är att göra collage!
För detta använder jag mig av olika templates i Photoshop Elements.
Formen på collagen går att variera i oändlighet, ibland blir det bäst med två bilder sida vid sida, ibland vill jag ha fler. Jag lägger också ofta till text på mina collage. 





* * * * *

Det var allt för den här gången. Samtliga Månadens Tema hittar ni härDe finns också i högerkanten på bloggen om ni kollar från dator eller väljer "Visa nätversion".


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar