søndag 1. mai 2022

Månadens tema - Våren

Hej!
Ny månad och nytt tema. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life. 

Visst är det en härlig tid nu? Vad passar då bättre än ett inlägg om Våren. Det grönskar och värmen kommer åter. Vackra träd som blommar och insekter som surrar.
Eller förknippar du våren med pollenallergi och har en tuff tid nu?

Idag visar vi DT upp lite vårinspiration. 
Har ni gjort några härliga vårsidor? Visa gärna upp dem genom att kommentera på Facebook eller på Instagram med #projectlifinorgevår


* * * * *

DT-Marit

Jag förknippar våren med våra fantastiska japanska körsbärsträd vi har hemma i vår trädgård. De blommar så ljuvligt varje år. För några år sedan gjorde jag en vårlig sida med dem. Jag använde ett underbart vår-paket från Bye9Desig. Paketet heter ”Spring memories” och finns fortfarande att köpa. Spring memories

Paketen som köps från Bye9Design fås i pdf:format och du skriver sedan själv ut dina PL-kort. Smidigt och enkelt och vill man ha flera av samma kort så är det ju bara att skriva ut fler av just den sidan.


Här använde jag ett färdigt PL-kort som var min absoluta favorit. LIFE - happens now. Så snyggt med det rosa och vita. För att skapa ett matchande kort att skriva min journaling på tog jag ett vanligt vitt albumblad och fäste sedan en del av det rosa kortet på.


Eftersom man skriver ut korten själv så kan man ju även justera storleken. VÅR-cirkeln  var egentligen lite större än 1 tum, så jag bara förminskade den och stansade ut den med min 1-tums punsch och satte en epoxy-bubbla på.

För mig är också vår förknippat med med en resa till Tyskland och få äta vit färsk sparris. Norra Tyskland har då Spargel Zeit - sparristider. Ett av målet med resan är just att få njuta av goda rätter med vit sparris. Favoriten är snitsel med vit sparris och hollandaisesås.
Pga covid så har vi inte kunnat göra denna resan på några år. Men faktum är att jag faktiskt befinner mig i Tyskland just nu på en sparris-resa.
Här är några sidor från vår senaste sparrisresa. Vi år sparris flera gånger under resan, såg flera stånd längs vägarna som sålde och köpte med oss flera kilo hem. Sparrisen var verkligen i fokus.
På något sätt ville jag förtydliga det på mitt titelkort och valde därför en knippe sparris som bild.
På dessa sidor har jag använt mig av appen LetterGlow för att få med veckodag på fotot samt lite journaling.



Eftersom mina foton inte hade så mycket detaljer utan stora ytor med samma färger så ville jag ha lite mönstrade PL-kort. Jag gjorde dessa själv med vita albumblad, en stencil och distress oxide. Väldigt enkelt att göra och lätt att få färgmatchat med fotografier. 
Om ni är nybörjare eller inte har så mycket PL-kort hemma så är detta ett bra tips. Jag ritade sedan bara några smala svarta linjer runt kortet för att rama in det lite.

Rapsfält förknippar jag också med våren. Här en sida från samma resa i Tyskland och PL-kort gjorda på samma sätt sov ovan.


Det var lite vårinspiration från mig.
Ha det gott! 
/Marit

* * * * *

DT-Pernilla

Precis som Marit skriver så är våren för mig dessa vackra körsbärsträd och även Magnolia (förutom pollenallergi ;-). Det brukar bli både ett och två uppslag på dessa vackra träd.

Här ser ni uppslag med olika vackra träd som jag älskar att fota om våren. Till sidan har jag använt mönsterpapper från Prima som är med körsbärsblommor och fjärilar som PL-kort och har även satt  dit utstansade fjärilar. 


Vår är skrivet med Thickers i foam och texten "Life.." är en stämpel från Kaisercraft.
Fjärilen är utstansad med en stans från Martha Stewart.

  


Sen går det ju inte att låta bli att ta med  vitsippor på fotona under våren tycker jag och här har jag ett helt uppslag med bilder från en skogsutflykt med mängder av vitsippor. PLkortet från Becky Higgins (design Heidi S) fångar upp både det vita. 



 

Slutligen ett tips på hur du kan göra om du vill ha ett med ett större foto på träd/blommor osv som jag ville ha när jag såg fotot på detta rosa träd nedan (tror det kan vara ett hagtornsträd?). Att framkalla det i ett större format och sen dela upp det så det tar plats på en större del av uppslaget.


Det var lite våriga uppslag från mig!
Ha en fin dag,
Pernilla

* * * * *


DT-Gunilla

På våren gläds jag av blommorna och vill gärna fota det, precis som både Marit och Pernilla skriver. Jag visar här en inledningssida till ett vår-uppslag, som kan liknas vid en LO fast hälften så stor dvs 6X12 tum.


En närbild på den här fina gummi-dekorationen jag köpt från Ali Edwards "Grow"-story kit. 


Här är en pappersblomma från samma kit, och sen en annan upphittad lämplig text från ett annat kit jag hittade. Och med inspiration från Pernilla lägger jag dit lite enamel dots.


Jag gillar att visa upp processer med bilder FÖRE och EFTER, och det fungerar utmärkt med blommor. 
På ett av mina uppslag visade jag en tulpan : FÖRE och EFTER den slagit ut, som en flip up:

FÖRE


EFTER


Det var lite tips om dokumentation av vårblommor.
DT-Gunilla

* * * * *


DT-Emma

Tiden från maj till midsommar är min absoluta favorittid på året. Grönskan som exploderar, alla blommande och väldoftande träd och buskar, fåglarnas sång och de allt ljusare kvällarna, det är ljuvligt. 

Först vill jag visa några kort jag gjort som är på temat vår, både fillerkort och titelkort.


 Det här är ett fillerkort jag gjorde för rätt många år sedan nu. Jag skar ut texten med min Cameo ur ett mönsterpapper och satte enfärgad cardstock bakom, på tunna 3D-kuddar för att få lite dimension. Sedan stansade jag ut lite blad och blommor, färglade dem och placerade i texten. Jag gjorde också ett litet fågelbo och stansade ut en fågel. En utskuren bård med lite glitterlim och ritade stygn längs utkanten avslutade det hela.

 
Jag associerar vår med gult och grönt, både starka färgskalor och mjukare sådana.  Ovan är ett titelkort där jag använt mig av grönt, gult och rosa för att få fram en vårig känsla.
 

 Även detta är ett titelkort som enligt min mening går i en typiskt vårig färgskala, även om jag inte har gult med.


Sist ut är en hel vårsida. Jag bor nära universitetet i min stad (där jag också pluggar), och utanför där har de en liten park full med körsbärsträd som är en spektakulär syn i april-maj. Blomningen varar bara någon vecka, och det är inte alltid jag hinner gå dit med systemkameran innan det blommat över (och det är inte alla år som det är väder att fota heller under blomningstiden), men vissa år, som det ovan, tar jag en massa foton.

~Emma

* * * * *

Det var allt för den här gången. Samtliga Månadens Tema hittar ni härDe finns också i högerkanten på bloggen om ni kollar från dator eller väljer "Visa nätversion".


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar