onsdag 4. mai 2022

Historisk utflykt i en för mig ny sorts ficka

Hej! DT-Therese här. Jag är en historienörd och älskar det mesta som har med historia att göra. Så jag har genom åren gjort "historieutflykter" till landskapen runt om i Mellansverige. Förra året kom turen till Östergötland. Jag är nämligen lite svag för Axel von Fersen, ni vet han som hade ihop det med Marie Antoinette och gick ett hemskt öde till mötes i Stockholm 1810.

Eftersom jag har mina LO om historia i ett spiralalbum med svarta blad så blir det bara en sida i PL-pärmen om Axel och hans slott. De andra hamnar i historiealbumet. 



Jag hade ett info-blad om Ljungs slott som jag tog på en turistbyrå. Jag ville gärna ha med det på  sidan så jag fick en plastficka av min vän Viktoria som innehöll en stor ficka på 6x8, perfekt till mitt infoblad.




Eftersom info-bladet tog upp så pass stor plats fick det inte plats så många foton eller plats för journaling på sidan. Detta löste jag genom att göra en pop up-ficka. Där under fick jag plats med både text och något till foto. Här ser man fickan utvikt. (ber om ursäkt för färgkladdet på bordet). Jag hade en cirkel från Graphic45 som jag tyckte passade in. 




Jag hade inga pop up-fickor från Simple Stories kvar så jag gjorde en enklare (och billigare) variant. Jag tejpade med washitejp på baksidan av korten. Men jag behövde se till att dölja tejpen så inte den skulle synas när jag vek in fickan så jag satte tejpen mellan de båda PL-korten i själva "locket". 



Detta gör att det blir ett osynligt gångjärn kan man säga. Eftersom jag ville ha de färgglada ändarna till höger så det blev en inramning var jag tvungen att klippa upp högra sidan av plastfickan för att på så sätt kunna stoppa in den undre kortet och låta det övre hänga utanpå plasten. 




Jag hade en chipboardcirkel med en kungakrona som jag gärna ville ha med på sidan men hittade ingen bra plats. Kom på att jag behövde ha ett handtag för att öppna upp fickan. Cirkeln gjorde jobbet. :)



Jag ville pynta till det lite så jag hade en washitejp med motiv från Paris och eftersom Axel von Fersen tillbringade stor del av sitt liv i Paris så var det kul att sätta dit en bit. 


Ja, det var lite om min historieutflykt till Östergötland. Jag tycker att det finns alldeles för lite historiedekorationer och papper inom scrapbooking. Men har man lite fantasi så funkar det. Om ni har några förslag på papper eller dekorationer så kommentera gärna här på bloggen eller i facebookinlägget. 

Ha en bra onsdag!

//DT-Therese











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar