søndag 15. mai 2022

Ord och fraser i Maj - tips när idéerna tagit slut

 Hej, DT-Gunilla här!

Så skönt att våren är här, sköna maj! I maj när pandemin tagit fart under 2020, så tog alla ideer plötsligt slut vad jag skulle dokumentera...vardagen var lite annorlunda minst sagt. Då hittade jag en idé någonstans på instagram #FMSPAD .... 





... och det var att fota /dokumentera ett ord eller en fras varje dag i maj, och varje ord/ fras hade en viss anknytning till pandemin och tankar runt den.


Listan med orden satte jag på baksidan av ett halvt cardstock som var min inledningssida till Maj (som ni såg på översta bilden här ovan)


Så här såg de första 6 orden ut i månaden, ett foto per ord. Så längst upp till vänster ser vi "A view from a window" (med tanke på att vi satt inne mycket) och längst upp till höger har vi "A drink" dvs min årliga rabarbersaft jag gör.


Dokumentationen var gjord på min skrivmaskin på vita papper där varje ord eller fras inleddes i versaler. De 4 första dokumenterade jag på ett Ali Edwards-kort jag hittade i gömmorna:


Jag hade rosa puffy hjärtan som enkla dekorationer och stämplade en rosa rubrik på ett av korten "Made with love" som passade bra till orden för 6 maj " I made this"... Problemet just denna dag var att jag för ovanlighetens skull inte gjort ett dugg denna dag (ha, ha) vilket var ganska typiskt under pandemin! 

Så jag dokumenterade en god sallad som jag ändå gjort under dagen.


Här har vi  "A fave room", dvs köksbordet i vårt allrum där jag jobbade, åt och umgicks med familjen.
Även här fick det komma med lite hjärtan som en upprepning


Äntligen hittade jag ett tillfälle att använda det här text-kortet nedan från Ali Edwards. 


Nästa sida gick i klara pastellfärger som ljusgrönt och rosa, med 7 nya ord/fraser. 


På den här sidan hade all dokumentation gjorts på datorn i Word, och sen skrev jag ut på papper och klippte och klistrade in det på olika sätt. Här nedan är ett exempel när jag klistrat på det direkt på ett foto. Jag fortsatte att ha dagens fras i versaler "working here": 


Och här har jag klippt ihop frasen "A throwback" med ett 4x4 PL-kort så att det blev storleken 6X4.


Härliga vårliga glada färger och jag kunde göra mig av med en del udda PL-kort som blivit över i mina gömmor.


Hoppas ni fått lite extra idéer, och såna här fraser kan man förstås använda även när det inte är pandemiutbrott!

Ha en skön dag! / DT-Gunilla

Följ oss gärna på instagram @Projectlifeinorge

(min sida är @gunilla_pysslar)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar