mandag 1. mai 2023

Månadens tema: Firande

Hej!
Ny månad och nytt tema. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life. 

Idag tänkte vi DT inspirera med sidor som handlar om firande. Våren och sommaren är ju oftast full av firande. Nationaldagar, student, examen, konfirmation, bröllop och midsommar. Sedan firar vi ju självklart födelsedagar, körkort och annat kul i vardagen.

Nedan finner ni lite inspiration från oss kring just detta. Hur dokumenterar du? Dela gärna med dig av dina sidor på vår Facebookgrupp Project Life i Norge.

* * * * *

DT-Gunilla

Min mamma har alltid sagt att det finns något att fira för jämnan, allt för att få en ursäkt och köpa tårta! Det skulle firas vid namnsdag, efter tandläkarbesök, efter ett lyckat skolprov, födelsedag osv 

Förra året bloggade jag om då vi firade studenten mitt under pandemin - något vi alltid kommer se tillbaka till med förundran. Läs gärna mer här: 


Vi firade studenten i 3 dagar för att sprida ut alla gäster eftersom det var pandemi och restriktioner. På förra årets inlägg visade jag aldrig upp dag 3 så det gör jag här nedan (en ny tårta varje dag!): 


De sista 2 fotona satte jag in i en "Insert" och visar att firandet är nu slut dag 4 då jag sitter i min ensamhet och äter rester av festmaten och pustar ut.


* * * * *


DT-Marit

Jag inser ju nu att jag varken PL.at om studenter eller skolavslutningar. Men lite annat firande har jag fått med.

Nedan är en dubbelsida från ett bröllop vi var på 2017. På detta uppslag har jag använt mönstrat papper, doilies och dies av olika slag. Saker man ofta har hemma om man gjort kort, LO eller liknade.

Jag har istället för enamal dots använt mina halvpärlor jag brukar ha när jag gör kort. Tyckte de gav ett lite mer glamoröst intryck än de platta och matta enamal dotsen.
För att inte det rosa skulle ta överhand valde jag att använda baksidan av pappret på ett av korten. Förvånande nog gick den i mörka toner, men jag tyckte det blev en snygg kontrast och stämde överens med färgerna från kyrkan. Fjärilarna klippte jag ut från samma papper.


Jag har använt samma papper på hela mitt uppslag, pappret "Into the Wild" från Prima marketings collection "Wild&Free". Jag stansade ut bokstäver i cardstock i en grön ton som passade brudbuketten och fortsatte sedan på fjärilstemat eftersom de fanns på pappret.


På sidan 2 har jag fortsatt i samma tema. Samma papper och 
samma typer av dekorationer.


Dop måste väl också vara en form av firande eller? 
Nedan ser ni en sida jag gjorde 2016 med ett stämpelset med baby-tema från Kort & Godt. Setet innehöll både de söta babyskorna och sedan passande ord och fraser till baby.
För ovanlighetens skull så har jag använt svartvita foton. Jag tyckte det blev mer stilrent till det blå då.

På titelkortet skar jag ut bokstäver till namnen i blå cardstock på min Silhouette Cameo. Jag stämplade med de söta skorna och valde att bara sätta lite doilies som dekoration. Just doilis, även kallat tårtpapper, tycker jag passar bra till firande sidor i PL.


Det var allt firande från mig.

//Marit

* * * * *


DT-Line

Jeg har altid nogle layouts som går igen alle år: Fødselsdage, første skoledag, jul. Men jeg tager også altid betydningsfulde fejringer med når de kommer. Fx. fødsler, dåb, store fester og i den stil. 



Fødselsdage:

På mit arbejdet har vi tradition for at pynte op til en kollegas fødselsdag. Fødselsdagen dette år var ikke noget særligt - bare en hverdag, men jeg fik alligevel et layout ud af det, takket være mine kollegas pyntning, et fødselsdags journalkort og billeder af kagen. 

Jeg tager altid billeder af fødselsdagskagerne og af gaverne. På den måde kan vi også bedre huske hvad vi har fået. Glemmer I ikke også det?


Hvert år, siden drengene var 1 år, har jeg taget et billede af dem på deres fødselsdag. Jeg elsker at se de billeder igennem, for det er så tydeligt hvordan deres stil har været, hvordan huset har set ud og nogle gange også hvordan vejret har været.

 

Kobberbryllup:

Min mand og jeg havde kobberbryllup (12 ½ år) i 2018. Vi havde ikke stort fest, men jeg fandt på en fin måde at dokumentere pynten ved huset, menuen på restauranten og vores tanker om dagen. Jeg kan godt lide at layoutet er simpelt og jeg synes det giver så fin en effekt, at det eneste pynt er wordstickers. Og ja, journalkortet er stadig ikke udfyldt - ups!

 


Graduering:

Vores søn går til Taekwondo og hver gang han graduere (stiger i grad og får nyt farve bælte) tager jeg billeder af ham. Det er ikke altid det bliver til et layout, men da han gik fra børnebælterne op til voksengraderne, lavede jeg et layout. Det var en stor dag for ham, men også for os forældre som var så stolt af ham. Næste gang han skal graduere skal han have det sorte voksen bælte!



* * * * *

DT-Emma

Jag håller med DT-Gunillas mamma, ta varje tillfälle att fira! Det jag däremot insåg när jag skulle bidra till detta Månadens tema, var att jag är väldigt dålig på att faktiskt fota och/eller dokumentera även de "små" firandena i mina album. Det kan ha att göra med att jag parallellt med mitt PL-album (de som läst blogginlägg av mig vet sedan tidigare att jag gör mest BOM, Book Of Me), har "vanliga" fotoalbum, och i dessa hamnar de mesta av de foton jag tar. I mitt BOM har jag mer begränsat med plats och därför hamnar inte precis allt som händer i mitt PL-album, och eftersom jag dokumenterat dem på ett annat ställe tycker inte jag att det gör något. Men, några sidor om firande av olika slag har jag i alla fall lyckats hitta. Vi börjar med en födelsedag:

Detta uppslag är från min yngsta dotters första-året-album i 6*8''. På högra sidan sitter det en 3*4'' flip-ficka, och när man vänder upp den finns det en lista på hennes födelsedagspresenter.


Ovan är ett annorlunda firande, ett avskedsparty när vi skulle lämna den gård där vi tränat aikido under en tid. Jag hade med ett foto på alla närvarande (nästan), och bredvid det skrev jag upp namnen på personerna, för att jag skulle minnas dem.

Efter att ha gått igenom alla mina BOM-album, upptäckte jag att det är ovanligt att jag dokumenterar min egen födelsedag med mer än typ ett foto och kanske en lista på presenter. Det ovan, är dock en hel sida, med foton på både restaurangen där vi åt, på tårtan, ett produktfoto på en av födelsedagspresenterna, och en affisch utskriven på fotopapper på filmen vi såg på bio.

Jag vet inte om detta direkt räknas som ett firande, men det är i alla fall ett uppmärksammande på att jag tagit min första grad svart bälte (Shodan). På vänstra sidan sitter det två flip-fickor (se närbild nedan) där jag beskriver min gradering och känslorna runtikring, och hela högersidan är en layout.


Sist ut från mig är ett uppslag där jag dokumenterat tre olika firande. Först att det är sommarlov. Ett foto på alla barnen samma dag som skolavslutningen är (det är fotoförbud på skolorna här) är lite av en tradition hos oss.

 Sedan är det ett foto på en blombukett och gosedjur som jag fick för att fira att jag tagit gymnasiekompetensen och skulle börja plugga på universitetet till hösten, och en beskrivning av mina tankar kring detta.

Ett PL-kort med foto och text från midsommarfirandet fick också plats på uppslaget.

~Emma


* * * * *

Det var allt för den här gången. Dela gärna med dig av dina tankar kring hur du dokumenterar firande i forma av student, nationaldag, student mm.

Samtliga Månadens Tema hittar ni härDe finns också i högerkanten på bloggen om ni kollar från dator eller väljer "Visa nätversion".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar