tirsdag 1. november 2022

Månadens tema - Favoritteknik till Project Life

 Hej!

Ny månad och nytt tema. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life. 

Idag tänkte vi DT dela med oss av våra personliga favorittekniker vi använder oss av när vi gör Project Life.
Vilka är dina? Berätta gärna genom att lämna en kommentar.

* * * * *

DT-Gunilla

Min favoritteknik är nog ändå att stämpla på vellum och klippa eller stansa ut. 

Fördelen är att om det blir fult, stämplar jag bara en nyStämpeldynan måste vara Stazon för att inte kladda! En annan snygg effekt är att det är lite halvt genomskinligt, så blir det mer liv. 

Man kan sätta fast vellumbiten med häftklammer eller dubbelhäftande tejp. För att inte tejpen ska synas igenom brukar jag sätt tejpen på de ställen där underlaget som överlappar vellumbiten, är lite mörkare eller där det är text (på denna stämpel sitter texten längst ut på cirkeln "This is our life now").

Eller så sätter jag en stickers ovanpå det stället där tejpen sitter, som i bilden nedan där jag satt fast en vellumcirkel utanpå plastfickorna med en röd stark dubbelhäftande tejp.

En annan favoritteknik är att stämpla med hjälp av den smarta stämpelverktyget Misti för att kunna stämpla flera ggr på samma ställe. 


Nedan ser vi att stämplingen på rubrikens ord "little" inte tagit...


... så då kan jag stämpla på exakt samma ställe igen, så att färgen fylls i. 


Tack för titten! /DT-Gunilla

* * * * *

DT-Marit

Mina favoritteknik måste utan tvekan vara Tim Holtz distresser. På alla de sätt och i alla dess former. Jag använder i princip på alla uppslag.
Jag tror anledningen är för att jag gillar att färgmatcha med mina foton, och med distresserna så kan jag skapa vilka färger jag vill på papper och dekorationer,

Färga papper med Distress Ink och Ditress Oxide som stansas ut som bokstäver och dekorationer

Här är ett titelkort jag skapat genom att färga in akvarellpapper med olika färger. Ofta blandar jag Distress Ink och Distress Oxide. Jag har stansat ut bokstäver och målat lite svart kring dem.
Cirkeln är skuren från samma papper och sotad i kanterna med mer distress.


Här har jag färgat in akvarellpapper i orange och gröna färger och stansat ut ord och blommor som dekoration. Blommans kanter är sotade med distress för att den ska framträda mer.


Mer färg- och tema-matchning. Färgat akvarellpapper likt färg på strandvass. Här har jag även kombinerat med att stämpla med distresser.


Distress Ink refills för att färglägga motiv

Jag gillar ju även att färglägga motiv med Ditress Ink refill. Här är Buddhan färglagd med ink refill och bakgrunden färgad med Ink. På det andra PL-kortet har jag först färgat in bakgrunden med distress och sedan stämplat. Jag har akvarellpapper som bas. Ett tunnare sådant.


Här har jag färglagt en öl-stämpel från Tim Holtz med Distress Ink refill. Jag älskar att färglägga. Tycker det är så avkopplande.



Skapa matchande papper med Distress Ink och Ditress Oxide


Här har jag skapat hela PL-kort för att matcha tema och färg. Jag duttar, kladdar, blöter med vatten, stämplar med akrylblock mm. Allt för att få en levande bakgrund.


Även här har jag skapat PL-kort med massa distresser. Vatten i omgångar och olika tekniker för att få liv i pappret. När det torkat har jag även stämplat med distresser.


Ja, vad ska man säga. Distresser är livet! :-)
Håller ni med?

Tack för ni läste!
//DT-Marit


* * * * *

DT-Emma

Jag är till min natur en problemlösare, och i mitt Project Life-skapande uttrycks det genom att jag inte låter avsaknaden av de "perfekta" PL-korten hindra mig, utan jag löser problemet i stället genom att anpassa det jag har. Min favoritteknik måste därför vara det jag kallar klippa-och-klistra, alltså att jag använder delar av kort för att modifiera andra kort, eller för att göra nya. Det som från början var ett sätt att fixa till fler journalingkort i storleken 4*6'' är numera en integrerad del av mitt skapande, jag använder tekniken i princip på varje sida och har snarare svårt att låta korten vara som de är. Jag tänkte visa er "grunderna" i hur jag använder min klippa-och-klistra-teknik.

Här har jag använt två stycken 3*4'' för att skapa två 4*6'' med det nog absolut enklaste och snabbaste sättet att använda tekniken, genom att bara skära itu ett kort och klistra delarna som de är på ett annat kort:

Överst har jag bara skurit ut bården från 3*4''-kortet och satt fast den på ett 4*6'' basic-kort i stället. Nederst har jag delat det mindre kortet i två olika stora delar och satt fast dem i varsin ände på det större basic-kortet. 
 
Nästa exempel är även de enkla:
 


 
Här är det ett litet kort som blivit två stora (det är fram- och baksida av det lilla kortet som visas). Överst har jag lagt ihop två lika breda remsor för att få en bård över hela långsidan på 4*6''-kortet. Det blir ju en skarv som syns olika tydligt beroende på färg och mönster på remsan, men den kan döljas under till exempel en stickers, etikett, eller en kortare remsa från ett annat kort. På det nedre kortet har jag förutom en bred mönstrad remsa även satt fast en smal, enfärgad bit med text som kommer från nederkanten av det lilla kortet. 
 
Man kan såklart fritt välja om man ska ha basic-kort, enfärgad cardstock eller PL-kort från kitet som bas. Tar man det sista kan man använda denna teknik för att dölja till exempel en text  eller en färg man inte tycker riktigt passar. Eller tvärtom, att lägga till en text eller en färg som man tycker behövs av någon anledning. På korten nedan har jag använt tekniken för att dölja eller ta bort oönskade element:


Titelkortets mönstrade del är här bortklippt och ersatt med en grönrandig bit. Fillerkortet till höger har en text som är dold under en enfärgad cirkel.

 Man kan enkelt anpassa bredd, form, och även antal på delarna man använder, och man kan såklart använda till exempel dies för att få en text i en färg som perfekt matchar kortkitet. Det är bara fantasin som sätter gränserna!

Titelkort tycker jag är väldigt roligt att göra. Ett par exempel på hur jag använder tekniken för att skapa titelkort:

Här är det ett stort "färdigt" titelkort som är grund, och tre små som är valda utifrån att de innehåller färger/mönster som återkommer på hela uppslaget, för att skapa en visuell enhet (uppslaget i fråga kan ni se här). Jag brukar nämligen vänta med att göra titelkortet fram tills att jag vet på ett ungefär hur den färdiga sidan/uppslaget kommer att ha för layout.


Ovan har jag skapat ett titelkort och ett journalingkort av ett 3*4'' och ett 4*6''. En remsa blev till en bård, och textrutan klipptes ut och användes på titelkortet. Om ni är nyfikna på hur uppslaget med dessa kort ser ut, kan ni kika in här i bloggen i morgon.

~Emma
 

* * * * *

DT-Helena

Mina favorittekniker är digitala, och det beror på att stora delar av min kreativa process nu för tiden ofta sker i datorn. Jag gillar definitivt att både klippa, klistra, stämpla och skriva för hand och mina uppslag är i mångt och mycket en blandning av digitala och fysiska tekniker. Men i en tidspressad tillvaro hjälper mig de digitala verktygen att skapa ett workflow som snabbar på processen lite när jag behöver det, utan att offra det kreativa utrymme som är den stora anledningen till att jag älskar PL.
Jag redigerar alla foton i Photoshop Elements och passar där ofta på att även skapa collage, leka med digitala PL-kort och stämplar, och skriva en del av min journaling. Jag har samlat på mig (både köpt från andra och gjort egna) templates för fotocollage där jag i Photoshop Elements bara behöver klistra in mina foton och skriva in eventuell text.
Utöver det har jag också en del digitala PL-kort och stämplar som jag gärna använder.


Bilderna ovanför är skärmdumpar av några av de digitala PL-kort och stämplar som jag köpt på Studio Calico, och som jag gärna använder i mitt digitala skapande. Ibland lägger jag in digitala stämplar på eller omkring mina foton direkt i Photoshop Elements, men det händer också att jag lägger upp en rad digitala PL-kort och stämplar sida vid sida på en A4-stor bild och sedan skriver ut den med min vanliga printer för att klippa ut de olika elementen. På så vis kan jag göra mina egna anpassade PL-kort och dekorationer. I Photoshop elements kan man nämligen enkelt ändra både storlek och färg på alla objekt, vilket gör att jag kan anpassa både PL-korten och stämplarna till att bli precis som jag vill ha dem.

Här är ett exempel på ett collage jag gjort med hjälp av en template/mall i Photoshop Elements. Efter att ha klippt in mina foton och skrivit in min text sparar jag filen som en 4x6 tums (10x15 cm) bild, som jag sedan kan printa ut eller skicka till fotofirma för beställning av papperskopia.

 

Dessa foton har jag i Photoshop klippt in i en template som är gjord för att printas i 4x6-format och sedan kapas ner till två 3x4-kort med lika breda vita marginaler. Den här sidan är ett bra exempel på hur mitt hybrid-PL:ande kan se ut. En salig blandning av digitala och fysiska lösningar! 

Tack för titten!
/Helena 

* * * * *

Det var allt för den här gången. Hoppas ni får många trevliga stunder vid pysselbordet i höstmörkret.

Samtliga Månadens Tema hittar ni härDe finns också i högerkanten på bloggen om ni kollar från dator eller väljer "Visa nätversion".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar