søndag 13. november 2022

En Måndag från Week In The Life 2022

 Hej DT-Gunilla här,

En gång per år gör jag Week In The Life (tillsammans med Ali Edwards och folk från hela världen). Det handlar om att dokumentera varje dag under en vecka, vardagliga händelser och hur livet ser ut just då.

Förut har det varit i maj, men i år var det en juni-vecka. 

Jag tänkte dela med mig av måndagen från mitt album.


Varje år låter jag första bilden vara ett foto av vår trappa i uppförstorat format 6x8 tum. 
Kul att se hur blommorna ser ut i år, och att vi fått upp ett nytt tak över trappan.

Jag har använt stickersbokstäver WITL och siffrorna 2022, men HELLO Stories är en transparant stickers jag hittade. 


Tycker ni att trappan och mjölkkrukan ser lite väl smutsiga ut? Helt rätt, det är lite av idéen, att man inte ska göra sig till och städa/fixa hela huset inför den här veckan - det är så här det ser ut hos oss just NU och vi har INTE hunnit städa trappan just denna vecka. 

Första sidan (i samma ficka som trapp-fotot) skriver jag en sammanfattning om albumet och kanske orsaken till varför jag gör det.


Jag har bara använt gamla dekorationer och stickers, och lagt till egen stämpling på vellum och på den rosa "etiketten" .


Sen för att göra mitt arbete enkelt, utan för mycket tankearbete, så har jag gjort samma upplägg för varje dag i veckan. Så det börjar med en enkel sida där jag stämplat med stora bokstäver på ett vacker 6X8-papper (det är DT-Pernilla och DT-Marit som inspirerat mig att köpa det här pappret).


Sen på baksidan har jag klistrat på ett papper med dagens dokumentation, som jag skrivit ut från datorn. Jag skriver in denna dokumentation samma vecka som jag tar fotona för att inte glömma något.

Jag hittade en gammal dekoration från Ali Edwards som jag fått som extra bonus för några år sen då det saknades en veckodag och jag fick ett helt nytt paket med veckodagar i trä (wood vener).


Det här är 2 foton som representerar måndagen. Varje dag har jag en skärmdump från första sidan i DN.


Eftersom jag haft trä i veckodagen har jag dekorerat med lite wood  vener här och där i albumet. 



Nästa sida satte jag 2 foton och en kort dokumentation om fotona, på ett "A STORY"-kort, som jag hade flera av till samma vecka.


Varje dag dokumenterade jag 3 detaljer för dagen: 
1. Något speciellt jag observerat denna dag 
2. Något jag är tacksam för denna dag
3. Något jag hört denna dag


På baksidan av denna 3-punkts-dokumentation har jag satt ett extra foto när jag och grannen är ute på kvällspromenad.

Sen är måndagen slut och ni kan skymta att nästa sida är början på tisdagen som följer samma format som det ni redan sett för måndagen. Enkelt och snabbt att göra så!

Hoppas ni blev inspirerade att själva dokumentera en vardagsvecka i ert liv - så kul att gå tillbaks varje år och jämföra!

Tack för titten! 

DT-Gunilla (gunilla_pysslar på instagram)

Kolla gärna mer inspiration på "projectlifeinorden" på instagram

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar