tirsdag 1. mars 2022

Månadens tema - Förvaring/oppbevaring

Hej!
Ny månad och nytt tema. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life. 

Idag tänkte vi DT berätta lite om förvaring/oppbevaring för våra Project Life saker. Vi älskar ju att köpa nya saker men hur förvarar vi dem bäst?

Vad har du för smarta förvaringstips? Tipsa oss gärna genom att kommentera här på bloggen eller på Facebook och Instagram.

* * * * *

DT-Pernilla

Är det något jag ändrar/uppdaterar/köper och inte minst ”klurar” på i denna hobby så är det förvaring…  Jag tänkte visa några av de förvaringslösningar som jag dels har haft ett tag och fortfarande är nöjd med. Jag ser att jag och mina DT-kollegor har en del förvaring som är samma… självklart har även jag en Råskog och även en Expedit-hylla, numera Kallax från Ikea.

PL-KORT
Jag har de allra flesta PL-kort i lådor från IKEA (en sort som tyvärr utgått) och delat av med enkla ”avdelare” så jag det vilket kit de tillhör och inom varje kit har jag färgsorterat korten så jag relativt lätt att hitta den färg jag är ute efter. Lådorna har lock så de kan ställas ovanpå varandra.


CLEARSTAMPS
Jag har mina ”set” med clearstamps i en Sn@p-pärm i plastfickor så det är lätt att bläddra igenom och se vad jag har. Har en hel del lösa stämplar med på ez-foam och de har jag i tomma dvd-fodral.


DEKORATIONER
Mina alfabet, stickers, enameldots, puffystickers har jag i påbyggbara smala lådor, som egentligen är lådor som är till tex pålägg att ha i kylen, ibland kan man hitta bra förvaring som egentligen är förvaring till annat (ta bara Gunillas smarta idé med diskmaskins-ställ nedan!) 



MINIBYRÅ 
Jag har ganska nyligen skaffat en minibyrå i plexiglas (God morgon fr Ikea) till pysselbordet, att ha lite småplock i som gärna annars ligger överallt på bordet. Där har jag mina akrylklossar, olika svarta stämpeldynor och blandade småpapper, tex notisar osv. Lagom storlek på byrån eftersom jag inte har så stort pysselbord.


DIES-FÖRVARING
De flesta av mina dies har jag i en pärm som stängs med dragkedja, som rymmer en hel del sådana här fickor nedan, plastfickor med magnetark, för min del funkar det bra och jag får en bra överblick.

Det var några tips på förvaring från mig, vill ni se ännu mer tips man ni titta på in på mitt instakonto: @pillanspyssel, där har jag en hel kategori med scrapförvaring.

DT-Marit
Mycket av min PL-grejer förvarar jag i min Råskog från IKEA. Den står nära tillhands intill mitt pyssel-skrivbord. Här ryms PL-kort, stämplar, stickers, dekorationer, enamal dots mm.


På översta hyllan i min Råskog finns plastlådor, även de från IKEA och heter Krus. I dem har jag de PL-saker jag använder mest. Allsköns dekorationer kan man väl säga och även några mindre stämplar.  Det finns en tanke och struktur i lådorna även om det kanske se lite stökigt ut.


Jag älskar ju mina distresser och tyvärr har jag ingen optimal förvaring för dem. Just nu ligger de upp och ner staplade efter färg i papplådor från bl.a. AppleWatch. Lagom för att rymma 4 distresser på höjden. Önskar bara att jag hade fler lådor och nu har tyvärr Apple ändrat förpackningen. Har ni tips om bra förvaring för distresser så får ni gärna tips mig!


Mina stora mönsterpapper förvarar jag i ställ sorterade efter märke och kollektion. Jag hade turen att komma över två ställ billigt då en pysselaffär sålde ut sin inredning.

Jag ser mina papper på ett enkelt sätt och har bra struktur. För att inte papperna skall blekas har jag tagit ett påslakan som jag klippt upp på mitten och hängt över. Det är det blommiga ni ser i kanterna. Lätt att föra åt sidan när jag pysslar och lika lätt att dra för till skydd för solljus och damm.

Mina dies förvarar jag i en plastlåda från ArtBin med magnetiska blad. Den kostar en del, men värd varande krona. Alltid ordning och reda på diesen.


* * * * *

DT-Line

Jeg har også en Råskog vogn og er virkelig glad for den. 

Mine PL kort har jeg i endnu et IKEA produkt, Dragan. Kortene passer perfekt i boksene, dog uden låget. Jeg har langt flere kort, men mange er sorteret fra fordi jeg ikke kan lide farverne eller temaerne. 

Øverst i Råskog har jeg plastikkasse med 5 rum (også fra Ikea). Der passer PL kortene også i rummene, men jeg bruger den til at sortere stickers, stempler, inkpads, skriveredskaber, saks, lim og andet. 

For mange år siden, så jeg hvordan Cori (The Reset Girl) havde sine washitape på store ringe. Det synes jeg var så smart og jeg har selv mine på store ringe nu. Det giver et langt bedre overblik over mine tapes. 

Jeg bruger også ringe til at holde sammen med alphas og stickers. 

* * * * *

DT-Gunilla
I födelsedagspresent tyckte min man att jag skulle få en Råskog-vagn, han tyckte den verkade praktisk. Jag återbrukade ett bestickställ för diskmaskin till att ha pennor/penslar i och kunde ställa den på kanten så här:

DISKMASKINS-STÄLL


KORG NÄRA BORDET

Jag har märkt att de stämplar jag använder mest, bokstäver tex, är bättre att ha nära pysselbordet i en korg.


HÄNGMAPP FÖR CARDSTOCK
Ett av de smartaste förvaringarna jag skaffat är hängmapp-systemet som IKEA hade för ca 10 år sen men som de verkar tagit bort. Jag har återbrukat hängmappar från mitt gamla jobb. 




MINDRE LYCKAD FÖRVARING 

Sen ska ni få se en mindre lyckad förvaring. 
Mina album får inte plats någonstans längre, så jag har börjat förvara de inne i min klädgarderob- vilket betyder att jag fick rensa bort en massa kläder!!




* * * * *

DT-Therese
Det mesta av mina pysselsaker ligger nedpackade lite här och där eftersom jag ska tapetsera om i mitt sovrum och därefter ställa en nya scrapmöbler. Jag har köpt en sekretär med överskåp och bokhylla från IKEA. Men jag kan berätta hur jag förvarar lite av det jag har. 

RÅSKOG
I min Råskog har jag alla mina klisterprodukter i översta korgen. Tejp, lim, gluedots, Xyron-krysset, foamtejp mm. Tycker det är praktiskt och lätt att nå då den står bredvid bordet när jag scrappar. 

I den andra korgen har jag mina PL-stämplar. Jag har inte så himla många men de lite större står i plastfickor i en plastkorg och de mindre ligger lösa i en mindre korg. Där finns också min datumstämpel. 

I den sista korgen har jag lite av varje som kan vara bra att ha t ex vissa punchar, hörnrundare, håltänger mm. 

PL-KORT
Mina PL-kort har jag i två stycken avlånga plastlådor som jag tror i köpta på ICA. De passar perfekt för liggande 3x4-kort. De har snaplock så det är praktiskt att ta med sig om man behöver. Mina 6x4 kort har jag i samma sorts låda fast i en annan storlek. Jag har mina kort uppdelade i enfärgade, vissa serier och alla de andra har jag delat upp i tre grupper. Fillercard, fotobakgrund och journaling card. Det är lite lättare att leta då. 



DIE CUTS
Jag har delat upp die cutsen i två högar. En med tetxt och en med bara bild. Har dem i små plastkorgar i en låda i Alex-hurtsen (från IKEA). 



CHARMS
Charms kan man ju ha både till kort och PL så det har jag samlat på mig en del. Jag har dem uppdelade i små kartonger som egentligen kommer från en julkalender inköpt på IKEAs rea för ganska många år sedan. Jag köpte två kalendrar och fick således 48 små lådor. De står också i en låda i Alex-hurtsen. 

FOTOALBUM
De står i en Kallax, vad annars? :) De små albumen 6x8 och 4x4 har jag i en CD-Hylla från IKEA, tror inte de finns kvar längre. Mina andra minialbum har jag i en stor vit korg i bokhyllan

****

Det var allt för den här gången. Samtliga Månadens Tema hittar ni härDe finns också i högerkanten på bloggen om ni kollar från dator eller väljer "Visa nätversion"


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar