søndag 27. februar 2022

En härlig nostalgitripp dokumenterad i en speciell PL-ficka

Om man som jag var tonåring i början på 80-talet i Sverige så har man garanterat någon slags relation till gruppen Noice. I november var det äntligen dags för Rockmusikalen Noice att ha premiär.  Det skulle visa sig bli en nostalgitripp utan dess like. Dessutom hade vi biljetter till premiären så vi fick frottera oss med en del kändisar. :)

Jag valde att sätta korten på Peo och Robban på första sidan. Sedan satte jag Fredrik och de bortgångna Hasse och Freddie på utviksfickan för då ses de alla fem när fickan är ihopvikt i albumet. Det var viktigt för mig. 




Jag har hittat lite speciella fickor som jag skickat efter från en scrapbutik i Spanien. De har lite olika märken och utförande. De jag fastnade för är de här från Becky Higgins men designade av Heidi Swapp. I förpackningen fanns tre fickor med olika flip-funktioner. Den jag har valt att använda är den översta. Istället för att behöva göra en insert får man här en fastsatt sida med plats för extra foton eller text. 


Jag måste erkänna att det var lite förvirrande var jag skulle placera foton och journalingkort eftersom det var så många rutor. Dessutom viks ju flippen in så på den ses ju baksidan först om ni förstår hur jag menar. 

Till slut erkände jag mig besegrad och ritade upp det hela på ett papper. Där markerade jag vilka sidor som skulle ses när fickan var ihopvikt i albumet. På så sätt kunde jag lättare placera ut allt jag ville ha med. 


På varje stol låg ett program som berättade lite om vilka som var med i musikalen och bilder på originalmedlemmarna med mera. Jag tog med ett par extra när vi gick ut som folk hade lämnat på sina stolar. Man är väl scrappare. :) Själva framsidan med den klassiska Noice-loggan passade bra som rurik på min layout. 


Baksidan på häftet var tomt så jag tog en och klippte till 3x4 kort och använda som journaling cards. Passade perfekt. 





Eftersom fickan har en extraficka så blir det många bilder som man får plats med. Här är en bild där fickan är helt utvikt. 


Och här är baksidan. Den handlar om maten vi åt på Restaurang Cirkus innan föreställningen. Vi hade sån tur att både Peo Thyrén och Robban Klasen hade kompisar som var där så vi fick se originalmedlemmarna. :) Maten var gudomligt god. På det fotot har jag klippt ut runt tallrikarna och besticken för att få fram lite mer vit bakgrund eftersom det är ganska mörkt för övrigt på uppslaget. Det gröna kortet i mitten längst ned är ett PL-kort där jag med skalpell skurit runt de blå "tejpbitarna" och fört in kortet under. Bilden längst ned till höger är när vi äter på en liten mindre fancy restaurang på hemvägen - McDonalds.  :)


Jag är ju lite knasig. Som om det inte räckte med en halv sida extra så tyckte jag att jag borde ha med en bild från 80-talet på originalbandet. Jag klippte ut en 4x4" bild från häftet och satte den på ena sdain och ett 4x4 kort på mig och Cina vid fotoväggen på den andra. Stoppade sedan i dem i en 4x4 Photo Flip Pocket från Simple Stories Snap-serie. 


Här öppnas fickan:



Och då finner man en bild på två av skådisarna vid fotoväggen och en bild på original-Noice. 


Som vanligt har jag använt lite enameldots/hjärtan, wordstickers mm. Först kändes det lite övermäktigt och krångligt att veta var allt skulle sitta och hur många foton och så vidare men när jag väl blev färdig så är jag jättenöjd. Jag trodde att dessa fickor var ganska nya men på förpackningen står det 2014 och det var ju ett tag sedan. Jag kommer att använda de andra formaten också men det blir nog lite lättare eftersom det är samma format på alla foton/journalingkortet. 

Hoppas du har blivit lite inspirerad av denna långa och fototunga inlägg. 

Ha en skön söndag, den sista i februari!!

//DT-Therese





1 kommentar:

  1. Så flotte sider. Morsomt å se en slik type lomme. Det må passe fint der en skal scrappe mange bilder.

    SvarSlett