onsdag 1. juni 2022

Månadens tema - Tankar inför sommarens Project Life

Hej!

Ny månad och nytt tema. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life. 

Sommar och semester står för dörren. Kanske väntar någon trevlig resa. Och förhoppningsvis innebär detta många foton som vi vill få med i våra album och trevliga stunder vi vill minnas och dokumentera.
Så idag tänkte vi prata om tankar inför sommarens Project Life och vi DT vill dela med oss av våra tankar inför sommaren och våra album.

Hur går dina tankar? Kommer du göra separata resealbum, kommer du göra veckovis, månadsvis eller händelsebaserat. Kommentera gärna på Facebook, Instagram eller direkt här i bloggen. 


* * * * *

DT-Marit

Nu är det inte långt kvar tills jag går på semester och i år är planen att resa söderut med vår husbil. Vi har under pandemin hållit oss i Sverige, men nu känns det säkert och tryggt att resa ut i Europa igen.

Jag gör Project Life händelsebaserat och det kommer jag fortsätta med i sommar också. Jag styr då själv vad jag vill ta med och det skapar mindre stress hos mig. Det ger mig inte samma känsla av att komma efter.
Jag använder album och fickor i formatet 12*12.

I början av året köpte jag massor av saker från Simple Stories kollektion Lemon Twist. 
Jag älskar allt med citroner så jag köpte både papper, klistermärken, die-cut shapes, en stickers bok, chipboard stickers, brads. Visst är de ljuvliga?!? 
Så dessa kommer användas flitigt till mina sommarbilder.
De enfärgade papperna i gult, vitt och turkos tänkte jag använda som bas till PL-kort för text.


Jag har också köpt lite somriga dies och stämplar från Gummiapan för mina sommarsidor.



I övrigt så har jag nog mer än tillräckligt med material för att skapa mina sidor. :-)

Jag tänkte också ge lite semestertips om ni är iväg på semester. Jag får ju lätt pysselabstinens när jag är iväg. Innan jag började med PL hade jag ofta en pysselpåse med mig och satt ofta och färglade motiv med distresser.
Jag har även kört runt med ett PL-album, min Selphy och 2 kartonger PL-kort i Europa i tron att jag skulle hinna skapa massor. Men jag fick inget gjort.
Men nu har jag hittat min grej. Eftersom jag lägger rätt mycket tid på att välja bilder och planera mina PL-uppslag så påbörjar jag det arbetet redan under själva resan.
Till min hjälp har jag mallar för de olika fickorna (lomme) som jag skrivit ut i några exemplar.

Så någon gång i veckan sätter jag mig ner och tittar igenom mina bilder och väljer och börjar förbereda. Här en bild från en tidigare resa i Kroatien där jag påbörjat arbetet med att välja foton.


Så när semestern är slut så ligger allt planerat och klart och fotografierna är valda. Bara att skicka in för framkallning.

Det här var mina tankar och planer för sommaren? Om någon vill ta del av mina mallar för planering, lämna en kommentar i bloggen eller på Facebook.
Nu är jag nyfiken på hur ni gör i sommar.
Har ni sommarpaus i ert pysslandet eller fortsätter ni som innan? Har även ni mer er pyssel på resan?

/DT-Marit

* * * * *

DT-Therese

Jag brukar inte ta med mig några PL-saker när jag åker på semester. Däremot tar jag alltid med min "scrapbibel". Det är en sliten blå skrivbok där jag skriver upp idéer, planerar PL-uppslag, skriver upp roliga rubriker och annat. 

Däremot ser jag till att ha med mig mycket material när jag åker hem från semestern. Visitkort, kartor, broschyrer, kanske någon tidning, etiketter med mera som går att använda i mitt skapande senare. 



Som sagt lite sliten men den är med i handväskan och nästan överallt för man vet ju inte när man får en idé att förvekliga senare. 


På insidan sitter en liten plastficka med utklippta mallar på olika PL-fickor. Den vita mallen är cirka 5 x 5 cm. 


Dessa sätter jag in och fyller i vilka foton eller filler jag vill ha på just den sidan. Eller så ritar jag en egen design med hjälp av den vita rutan och använder min Fuse. 


Här har jag påbörjat hur jag ska sortera upp mina papper när jag får mina nya scrapmöbler ihopmoterade. Det finns allt möjligt i denna bok. Minnen från semesterar, citat osv. 


* * * * *

DT-Gunilla

Jag tycker inte att jag hinner med att PL:a på sommaren och vardagen ser ju dessutom annorlunda ut, så jag tänker göra ett minialbum i sommar - precis som jag gjorde för 5 år sen med temat: 

31 dagar sommar

Då gjorde jag ett 4X4 album och kommer nog göra det i år igen.


Det skulle vara jättekul om fler ville hänga på och köra 31 dagar sommar under juli månad, jag kommer lägga ut en tråd på Facebook,  med de olika dagarnas tema. Nedan ser ni de 8 första dagarna


och här ser ni mina första dagar i det album jag gjorde 2017:


Nedan : Dag 1
För mig börjar sommaren när...


Nedan kombinerade jag 2 dagar och körde mini-fickor dvs 2x2.

Dag 2 : Den här sommaren tänker jag göra..
Dag 3: Idag har jag på mej... och då har jag inte ens använt foto utan ett klistermärke med en bikini.


Det är oerhört enkelt att fota eller skriva om ett tema varje dag i juli. 
Nedan dag 22 var temat: idag njuter vi av....


och det behöver inte vara exakt på dagen utan kanske någon gång under veckan. 
Är man rädd att glömma kan man skriva in texten direkt på fotot med hjälp av smarta appar, tex "Letterglow" (iphone).

Dag 30: tema Denna sommar är mina favoritplagg...


Och det är inte hela världen om man saknar ett foto vissa dagar som min sista dag, som jag missat att ta fram ett foto för.  Där var temat: 
Så här gör jag för att inte tappa sommarkänslan trots att semestern är slut...


Hoppas ni hänger med på 31 dagar i juli
/DT-Gunilla

* * * * *

Det var allt för den här gången. Månadens tema tar nu sommaruppehåll och är tillbaka i höst igen.
Men våra inspirationsinlägg fortsätter under hela sommaren. Dem hittar ni precis som vanligt på onsdagar och söndagar.

Samtliga Månadens Tema hittar ni härDe finns också i högerkanten på bloggen om ni kollar från dator eller väljer "Visa nätversion".


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar