søndag 29. mai 2022

Tips och trix till PL-skapandet

 Hej!

DT-Pernilla här! Jag har ju skapat med Project Life i ett antal år nu och med åren har jag samlat på mig lite tips och ”bra-att-ha-lösningar" och idag tänkte jag visa några av de:

Översikt på alla plastfickor
Jag jobbar med många olika modeller av plastfickor, på gott och ont ska sägas 😅 och för att underlätta när jag planerar mitt uppslag så har jag skrivit ut de olika modellerna på vanligt papper och satt ihop de i häfte där jag kan bläddra igenom för att se vilken som passar bäst. Inte alls särskilt snyggt men väldigt bra lösning för att koll.


Det är både kul och frustrerande att ha många olika modeller att välja på.
Hade jag startat med PL nu så hade jag nog inte köpt så många olika modeller men jag hade nog inte heller klarat av att bara använda en modell hela tiden.

Hjälp när du ska beskära foton
Det händer rätt ofta att jag behöver beskära något foto för att passa in i den plastfickan jag tänkt mig. Ofta är det så att flertalet jag vill  ha med passar i den modell jag valt utan ett enstaka. För att kunna "måtta" på fotot innan så jag får med det väsentliga på bilden har jag skapat små mallar i oh-plast i de olika storlekarna.




Såhär kan det t.ex se ut när jag har ett 10x15 foto som jag vill skära ned till ett 4*4 för att 
få plats i den tänkta fickan, då kan jag i förväg se att jag få med de detaljer som är viktiga i fotot och avväga hur mycket himmel osv som bör vara med. 
Sen är det bara att dra ett streck på var sida och därefter beskära. Klart!


Förvaring och koll på foton
Slutligen tänkte jag visa hur jag förvarar mina foton som är just till PL, jag har de i dessa askar där jag satt washitejp på sidan för att skriva vilka månader och år som finns i den aktuella asken.



Askarna förvaras i en större låda som funkar toppen för mig. 
Lådan rymmer 6 st askar. Jag har köpt min på Cili in Papers och liknande verkar finns i olika typer av märken, men här kan du se exempel.

Gillar du att få tips på förvaring så passa på att kolla in ett tidigare inlägg vi gjort om endast förvaring, där finns det mycket bra saker att spana in, för visst blir man aldrig klar med sin förvaring...?😏

Du hittar även fler tips på scrapförvaring på mitt instakonto: @pillanspyssel, där du hittar en hel kategori med scrapförvaring.

Önskar er en fin söndag!
DT-Pernilla

1 kommentar:

  1. Those plastic panels cut to size.... simple but genius. Thanks for the tips. Hugz

    SvarSlett