onsdag 1. februar 2023

Månadens tema: Hur använder man upp alla PL-kort?

Hej!
Ny månad och nytt tema. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life. 

Idag tänkte vi DT dela med oss av våra tankar och utmaningar med alla PL-kort vi har. Flera av oss sitter med stora mängder kort och undrar när vi ska använda upp dem alla.
En del är bra på att använda PL-kort och har inte alls så stora lager.
Någon tycker att de hämmar inspirationen, någon att de ger inspiration.

I dagens inlägg delar vi DT med oss av våra tankar och tips.

Har går dina tankar? Har du många i lager? Är du duktig på att använda dem? Lämna gärna en kommentar.

* * * * *

DT-Line

Jeg har mange PL kort... MANGE!

Både fordi jeg har haft måneds kits, men også fordi jeg bruger flere billeder end kort i mine layouts.
Efter jeg er begyndt at printe de kort jeg har brug for, har det betydet jeg ikke har en masse kort, som ikke interesseret mig mere. Jeg printer kort kort, som jeg ved jeg skal bruge. Så det kan anbefales. 

Her kan du se hvad jeg gør for at få brugt mine kort:

Færre billeder:

Brug færre billeder i layouts og brug måske kun et 6x4 billede. På den måde har du plads til to 3x4 og et 6x4, alternativt fire 3x4.  


Filler kort:

Brug filler kort og gerne flere i et layout. De kan enten pynte eller have et citat der passer til temaet. Hvis kortet er er ensfarvet eller med mønster, så sæt stickers, die cuts, puffy stickers, word stickers eller andet pynt på. Jeg prøver selv at få brugt en masse af de ensfarvet kort for jeg har mange.  

 

Flipkort:

Lav flipkort. Det giver dig mulighed for at få to ekstra kort med på dit layout. Fyld dem med fx journal kort til at fortælle en længere historie eller et billede, et journal kort og et fillerkort.

Du behøver ikke en lille plastik lomme. Du kan sagtens lave dem med at klister to kort sammen og bruge washi tapetil at sætte på layoutet (og så får du også brugt din washi tape :) )


Insert sider:

Hvis du har en historie der fylder godt, så brug insert sider. Det giver mulighed for at bruge flere kort.

/DT Line

* * * * *

DT-Gunilla

Jag köpte mycket PL-kort när jag började med Project Life, men märkte att det inte alls gick åt speciellt många. Genom åren har jag haft olika användningsområden för dem: LO, insticks-tag och sida, ihopsatt med foto, kom-ihåglistor och talarkort, give-away till nybörjare osv men jag visar några av dessa områden nedan:

Dels har jag använt PL-kort på LO tillsammans med några foton.

 

Jag gör ibland en insticks-"tag" av dem och stoppar i fickor i mitt PL-album


... eller som en egen insert-sida, här en lös sida, där jag limmat på foto på baksidan...


Och ibland använder jag (som DT-Line) gamla PL-kort på baksidan av flip-up-fickor:


Jag har gjort komihåg-listor på överblivna PL-kort, som jag ändå inte vill använda i albumet.

Jag har sett på instagram/pinterest att man kan göra miniböcker av dem, genom att göra hål i dem och binda ihop korthögen med en ring. Här är ett projekt jag precis börjat med:


Min idé är att göra olika pack-listor för olika typer av resor t.ex för friluftsresor, solresor, weekend till stugan, kompisresa osv Första kortet ska bestå av sånt jag måste ha med varje resa.

Jag har ocskå använt PL-kort som talar-kort när jag haft presentation - ser snyggt ut!


Ibland tejpar/limmar jag ihop PL-kortet med ett foto :


Men de Filler-kort jag tröttnat på eller sticker ut för mycket i färg brukar jag sätta på etiketter ovanpå:


De PL-kort som varit enklast att använda upp, är de som hör ihop i ett kit - då matchar de varandra och sidan blir enhetlig.

Jag har också samlat ihop en hög och skickat till någon nybörjare på PL, som en "Give Away". 

/DT Gunilla


* * * * *

DT-Marit

När jag började med PL köpte jag mängder med Core kit. De flesta kit var Becky Higgins, men jag har även köpt mindre paket från bl a Kaiser Craft. 

Ibland har jag delat med någon, ibland sålt några. Ändå har jag mängder kvar. 

I början tyckte jag de var alldeles för fina att användas. Jag tänkte jag sparar på dem, jag tog några enstaka ibland. 

Men jag sorterade upp dem fint i lådan Krus från Ikea. 


Ju längre jag håller på med PL, ju färre PL-kort använder jag. 

Jag tror jag överanalyserar. Vill att de ska vara perfekta både i färg och tema. Då jag inte hittar något som passar till 100% så gör jag egna. Jag blir nästan hämmad av färdiga PL-kort. De stoppar upp min kreativitet. 


Inför detta inlägget började jag rannsaka mig själv. Varför är det så svårt att använda upp dem. 

En orsak identifierade jag rätt snabbt. De ligger nerpackade i lådan Krus i min Råskog. Är både lite svåråtkomliga och syns inte. 

Och de som är tänkta att skriva text på rymmer för lite text för min smak. 


Jag började därför sortera upp dem på nytt sätt. Oavsett tillverkare så delade jag upp dem i tre kategorier 

  • filler card med fin text
  • mönsterkort
  • kort att skriva text på 

De sorterades sedan färgvis efter ovanstående kategorier.


Men hur ska jag göra dem mer synliga? Kom då på min nya ”byrå” jag köpte begagnat. 

Den stod näst intill oinredd ännu. 

Kanska kan jag ha mina PL-kort här?



Som sagt, inte mycket tips från mig hur du ska använda upp dina PL-kort. De gånger jag lyckats så har jag antingen varit inne och klippt och klistrat med dem, likt DT-Emma. Eller verkligen bestämt mig för att använda dem.

Men jag hoppas att min nya sortering och nya förvaring kommer hjälpa mig. Jag har precis påbörjat den så jag har en hel del PL-kort kvar.

/DT-Marit

* * * * *

DT-Emma

Jag har också lådvis med PL-kort. I och för sig ser jag inget problem med det egentligen, jag gillar att ha kort att välja bland, men visst kan jag också känna att jag borde använda upp större delen av min samling innan jag köper på mig fler ...

Jag använder ändå ganska mycket kort när jag PL:ar. Dels för att jag sällan använder korten precis som de är, utan klipper-och-klistrar med dem för att få dem precis som jag vill ha det. Grunderna i hur jag gör där, kan ni läsa om i den här Månadens tema. 

Jag har letat rätt på ett av mina uppslag som får illustrera olika sätt som man kan använda sina kort på.

Längst ned till vänster är något jag gör ganska ofta, nämligen sätter ett 3*4''-foto på ett 4*6''. Kortet längst till vänster har fotot i ena kanten, med två remsor från ett annat PL-kort som dekoration. På kortet till höger om det har jag istället satt fotot asymmetriskt på bakgrundskortet (rödprickigt), och har dessutom skurit itu ytterligare ett PL-kort (ljusgrönt) som jag satt på det röda. 

Fillerkortet på inserten till höger är ett titelkort, som jag bland annat dekorerat med en sol som jag klippt ut på fri hand ur ett annat kort från kitet. Sedan vänder vi inserten:

Längst upp till vänster på högersidan jag jag återigen satt ett 3*4''-foto på ett 4*6''-kort. Det sitter inte riktigt i kanten, utan har en smal bård från ett annat kort (det gröna som sitter under fotot med jordgubbarna). De färgglada ränderna är från ytterligare ett annat kort som jag satt ovanpå det gula 4*6''-kortet. 

Kortet längst ned till höger har också färgglada ränder från samma kort som ovan, som jag satt på ett grönt 4*6'' och ett foto i kanten. Den gröna pilen är utklippt från ett annat kort.

Fillerkortet består av ett liggande 3*4''-fillerkort, där jag skurit ned det en aning för att få rätvinkliga hörn, mattat med svart och sedan fäst på ett 4*6''. 

På detta uppslag med insert räknar jag det till att jag använt totalt 19 st kort.

Jag använder också PL-kort till annat än PL, till exempel layouter. Antingen har jag korten och skriver journaling på dem, och/eller så använder jag dem på samma sätt som bitar av mönstrat papper. Ett exempel:

På den här layouten har jag ett 4*6'' på bakgrundspappret, och på det har jag foto, ett 3*4'' där jag skrivit journalingen, och dekorationer.

Här har jag använt ett PL-kort med text för att göra ett grattiskort:

Jag kan även använda PL-kort att skriva små meddelanden på, i en blombukett eller på ett paket med hälsningen skrivet på, men den absoluta majoriteten av mina kort används till scrapbooking av olika slag.

~Emma

* * * * *

DT-Pernilla

Jag känner igen mig mycket i Marits text ovan. I början köptes det många olika kit och gärna i färger som jag gillade, såsom mjuka pasteller och även lite mer starka färger. Jag har samma tanke som Marit att jag vill att mina PLkorten ska matcha fotona på uppslaget och det är där en av utmaningarna är… det är sällan mjuka fina pasteller som dominerar mina foton ;-). Jag känner mig också begränsad av detta och det tar längre tid att hitta rätt kort än de andra momenten och emellanåt tappar jag lusten helt.

Jag förvarar de i krus-lådor från Ikea och de är sorterade efter kit och i varje kit har jag färgsorterat de. Jag har behållt de i varje kit för att mitt mål är att korten ska ha samma stil på uppslaget.


Jag har 4 lådor med kort och jag inser att jag måste hitta en bra lösning till att jag ska få använt upp kort. Jag märker dock att vissa serier använder jag betydligt mer än andra. Jag märker också att jag ofta saknar kort i 4*4 , synd att det inte funnits med i kiten.

På senare tid har jag köpt en del ark med PLkort (don’t ask…), oftast från Simple Stories eller Echo Park.
De förvarar jag i stor plastficka 30*30 för att hålla ihop de.


Det återstår att se om jag kommer ha lättare att använda dessa som är mer nyinköpta..

Men tipsa oss som sagt gärna hur ni gör med era PL-kort?

//DT-Pernilla

* * * * *

Det var allt för den här gången. Dela gärna med dig av dina tankar kring PL-kort och om du har tips på hur du använder upp dem.

Samtliga Månadens Tema hittar ni härDe finns också i högerkanten på bloggen om ni kollar från dator eller väljer "Visa nätversion".

3 kommentarer:

  1. Takk For mange fine tips!

    SvarSlett
  2. Flott artikkel dere har her. Jeg har mine kort i orginaleskene, synes det er det enkleste. Når jeg skal ha 4x4 kort klipper jeg bare av en bit på de store og da kan jeg bruke restene til pynt på andre kort.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jag brukar sällan använda kvadratiska kort eftersom alla kit inte innehåller sådana, men vad smart att klippa till dem av större kort! Det måste jag prova!

      Slett