mandag 1. november 2021

Månadens tema: Vad samlar du lite extra på?

Hej!
Ny månad och nytt tema. Första dagen i månaden presenterar vi ju som ni säkert tidigare sett olika tema inom Project Life som visar det vi gör och vad vi använder när vi skapar våra sidor. 

Idag tänkte vi visa upp vad vi DT samlar lite extra på. T ex om du har material och produkter hemma, men ändå inte kan låta bli att köpa nytt. Kanske är det papper, enamel dots eller textstämplar.
Några av våra DT delar med sig av sina produkter de inte kan få nog av.

Vad samlar du lite extra på? Kommentera gärna här på bloggen eller på Facebook och Instagram.


DT-Emma

” I have come to the conclusion that buying craft supplies and actually using them are two separate hobbies.”

Det citatet ramlade jag över i någon Facebook-grupp för ett par år sedan, och jag lade det på minnet just eftersom det är så sant. Det går inte att förneka att scrapbooking är en samlar-hobby lika mycket som det är en pyssel-hobby. Självklart kan man göra väldigt mycket med även begränsad mängd material, men man villhöver ändå alla färger på stämpeldynorna, alfabets-stickers med olika typsnitt, färg och material, PL-kort för olika högtider och händelser, och så vidare i all oändlighet.

Men, även om vi alla till mans nog är lite av samlare, finns det ofta ändå ett eller ett par saker som man samlar lite extra på. Sådant som man bara inte kan låta bli att köpa trots att man redan har överfulla lådor med det hemma. Det där som man ibland bara bläddrar igenom det man har och känner en djup ägandets glädje över. Och det där som man alltid saknar något av, man behöver alltid mer att välja på, en annan storlek eller material eller färgnyans.

För min del handlar det om textstämplar. Visst finns det fler saker jag gärna köper på mig, men stämplar är det något speciellt med. De tilltalar mig av många anledningar. Stämplar av bra kvalitet kostar visserligen en slant, men jag tycker man får mycket för pengarna eftersom de kan användas hur många gånger som helst. Dessutom är de väldigt mångsidiga, de kan kombineras och modifieras (till exempel att man bara stämpla en del av ordet/motivet), förutom det självklara med att kunna välja färg på stämpeldynan. Det är också en relativt enkel teknik att stämpla, det är lätt att få det bra (i alla fall med högkvalitativa stämplar), och med clear stamps har man full kontroll över var motivet hamnar.

Jag förvarar mina stämplar i PL-fickor i ringalbum, det tycker jag ger bra översikt och tar liten plats i bokhyllan. Jag kan på rak arm inte säga exakt hur många album det är jag har egentligen, det skulle jag behöva resa mig från datorn där jag skriver detta för att gå och kolla ...

Jag använder en del stämplar i mitt PL. Inte på varje uppslag kanske, men någorlunda regelbundet i alla fall. Trots att jag ännu inte använt ens hälften av alla stämplar jag har (och då menar jag hälften av alla förpackningar, ska man räkna de individuella stämplarna blir det ännu lägre andel)  köpte jag nya bara häromdagen. Jag kan helt enkelt inte låta bli.

Jag använder stämplar på flera sätt, stämpla direkt på ett kort, på foton, på en bit papper som man klipper eller stansar ut till dekoration eller på färdiga dekorationer (såsom på wood veneers). Nedan är några utvalda exempel ur mina album. 

Här har jag använt en stämpel med månaderna, brun Distress Oxide och en stickers för att göra ett enkelt titelkort. 


Ytterligare ett titelkort. Här har jag valt att stämpla bara delar av texten, egentligen står det även "memory keeping" ungefär där de två pappersremsorna och pilen sitter.

Här har jag använt stämplar på flera ställen. På wood veneer-hjärtat har jag stämplat "this", och direkt på ett journalingkort "the little things", "Just Nu" är också en stämpel som jag kombinerat med handskriven text, och så har jag två bakgrundsstämplar, noterna och texten under fotot längst upp till höger.

 Här har jag stämplat direkt på fotona. "This is how we roll" är en kombination av två olika stämplar, och så har jag även stämplat " the details" och "fun". 


 "Focus on what's most important" är stämplat på en etikett och gjort till ett fillerkort. Även på titelkortet sitter det en stämpel, den runda "here and now". Sådana runda stämplar, så kallade flair stamps, som passar perfekt att stansa ut med en rund 1 inch-stans, har jag en relativt stor samling av.


 Till albumet om min Japanresa använde jag mycket stämplar. På det här uppslaget har jag stämplat "roots", "the details" och "if these walls could talk ...", samt den lilla kameran under ordet "dojo".

Också från resealbumet. Här har jag haft stämpeldynor med två färger på "tough", och så har jag ritat konturerna med svart penna, samt stämplat "as nails" under.

Här har jag kombinerat en stämpel med en wood veneer.

Stämplar är väldigt tacksamma att använda när man scrappar i stilen Clean and Simple. Fillerkortet ovan från förra årets December Daily, samt Japanalbumet jag visade innan, är ett bra exempel på detta.


***

DT-Gunilla

Washitejp
Lägger gärna till en tejp också i mina beställningar för det är så prisvärt, men sen glömmer jag bort att använda dem! Det kan ju vara så snyggt att göra egna PL-kort, som DT-Emma visade här innan! Jag använder en del washitejp som "gångjärn" när jag vill skapa ett extra insert-kort som går att vika upp. 

Clearstamps med bokstäver
Jag använder bokstäver väldigt mycket, men efter ett tag hamnar mina äldsta bokstavsstämplar längst in i en box och jag glömmer av dem. 

Ett så bra tips jag fick på en Ali Edwards stämpelkurs med Lauras tips, var att stämpla upp alla bokstäver på papper och mäta storleken på bokstäverna. Enkelt och smart!

Stämpelkursen fick mig att börja se över stämplarna och få tips hur de kan användas och inte bara ligga gömda i lådor.  Kursen är digital och väldigt prisvärd (endast 5 dollar)! 

Länk till Alis 5-dollar-kurs

***

DT-Therese

Julpapper. Jag har alldeles för många julpapper och behöver absolut inte några fler, ändå kan jag inte låta bli att köpa på mig när de nya dyker upp varje år. 😀  Jag har även ett överflöd av siffrorna 1-25 i olika julformat som är till för December Daily. Skulle nog kunna göra DD i minst fem år utan att behöva köpa nya siffror. 😨 Här är några av seten. 

Något mer jag har alldeles för mycket av men "det kan vara bra att ha" är bokstavsstickers. Jag köper nya men oftast begagnade från folk som säljer där de endast tagit ett par. Och ha jag då samma eller liknande hemma så då kan man ju kombinera. Så nu för tiden försöker jag använda upp så många stickers/thickers som möjligt. 😀

***

DT-Pernilla

Ja, det finns ju en del som scrap-hjärtat klappar lite extra för... 😊 som jag samlat på mig under åren... länge köpte jag på mig en hel del scrap-papper men det är mindre av den varan numera, med undantag från dessa paperpads från Craft Consortium som är så bra att ha som bakgrund vid PL-uppslag.



Sen är ju även enameldots (även enamelwords) en riktig favorit, så fort jag hittar en karta med 
härliga färger till bra pris slår jag till 😉 och som ni ser har jag lite att välja bland...



Puffy stickers älskar jag, men tyvärr är de lite svåra att få tag i (och rätt pricy) 
men har allt en liten låda med de med...


och slutligen såklart... Washitape, köper inte alls ofta längre men har byggt upp ett rätt bra lager 
å andra sidan... har 4 lådor som nedan som är färgsorterade...



Visst blir man glad av alla färger?

***

DT-Marit

Det finns mycket saker jag har alldeles för mycket av och som jag ändå köper nytt av. Liksom flera av mina DT-kollegor så har jag svårt att motstå washitape. Liksom DT-Pernilla är jag också svag för pappersblock. Särskilt de med trä-struktur, vilket jag ofta har svårt att få till i mina PL-sidor. Men också blocken från Craft Consortium som blivet en stor favorit senaste åren. Se Pernillas bild.
Stämplar av olika slag, både texter, bokstäver och motiv som passar till PL köper ja också gärna på mig. 

Men när jag gick igenom mina pysselsaker nu så finns det två saker som sticker ut lite extra.

Enamel dots
Kan man ha för många undrar jag? Jag har många olika former, färger och tillverkare med dessa från Altenew är mina absoluta favoriter. Så många fina färger och lätta att matcha med foton och andra dekorationer. Ligger ofta strax under 60:- i pris och man får många per förpackning.

Så dessa samlar jag helt klart lite extra på. Vissa av dem har jag t.o.m. köpt dubbla av så det skall räcka länge. De används ofta på mina PL-sidor så det är strykande åtgång på dem.


Die Cut Shapes
En annan sak jag samlar på mig lite extra av är Die Cut Shapes. Där är KaiserCraft en klar favorit och jag köper dem gärna ihop med matchande stickers, papper och pappersblock.
Problemet här är att jag tycker de är så fina, så jag blir lite snål med att använda dem. 
Tänker, åh nej den här är för fin, den spar jag till en bättre sida.
Dags att jobba lite på mig själv här tror jag, för den där bättre sidan dyker aldrig upp och min samling med Die Cuts bara växter.

***

Nu har du fått se vad vi DT samlar lite extra på. Nu är vi så nyfikna att höra vad samlar du lite extra på? Kommentera gärna vår blogg eller på Facebook och Instagram.

Har du förslag på tema du vill vi skall visa/ta upp. Kommentar vårt inlägg eller sänd oss ett mail på projectlifeinorge@outlook.com


Tidigare inlägg med månadens tema hittar du här: Månadens tema



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar