søndag 14. november 2021

Hej från Sverige! - Presentation av DT-Helena

Hej allihopa, här kommer en liten hälsning från ytterligare en glad nykomling i designteamet!

Mitt namn är Helena, jag är 42 år och bor med min familj i en by på svenska västkusten. 

Jag har alltid älskat att skriva och fotografera och har skapat och dokumenterat med Project Life sedan 2014. Jag hade länge dessförinnan fascinerats av scrapbooking, men att göra stora layouter kändes smått överväldigande, och jag hade hela tiden så mycket mer att dokumentera än vad jag någonsin hann med. Men så snubblade jag över Project Life, och kände genast att jag kommit rätt.

Det jag gillar mest med PL är att formatet ger mig tillräckligt snäva ramar för att enkelt få till en rutin kring mitt dokumenterande, men samtidigt tillräckligt stor frihet för att få utlopp för min kreativitet och för att skapa och experimentera med olika material, tekniker och uttryck. 

Jag har testat många olika upplägg under de här 7 åren men har i mina familjealbum alltid PL:at i formatet 12*12, och för det mesta veckovis i ett album per år.
Jag kallar dem familjealbum för det är allt som oftast mannen, barnen, katterna, och våra vardagsögonblick och upptåg som figurerar på mina uppslag. Om vi gör några snabba nedslag i mina album så kan det se ut så här: 






Nyligen påbörjade jag även en slags "Book of me" för att dokumentera livet mer utifrån mitt personliga perspektiv, och det gör jag i det lite mindre formatet 6*8.

Jag har alltid föredragit att PL:a fysiskt. Det är balsam för själen att få jobba med händerna, och jag älskar de stora albumen, tunga och bågnande av alla minnen jag samlat däri!
Mina foton redigerar jag alltid i Photoshop Elements, där jag också gärna passar på att lägga på lite text. En och annan QR-kod länkad till små filmklipp dyker också upp på mina sidor emellanåt.
På sistone har jag även upptäckt tjusningen med digitala stämplar och PL-kort, mest på grund av hur man kan anpassa dem både form- och färgmässigt för att matcha ett foto, eller passa in på ett specifikt uppslag. Jag är ju nämligen lite svag för det där med balans och symmetri..! 
Men i slutändan printas allting ut för en sista touch med  fysiska PL-kort, handskrift och allsköns dekorationer. För mig är det den biten som är roligast. Grädden på hela moset. Körsbäret i hela kakan. Ja, ni fattar!

Det här är mitt första DT-uppdrag och jag ser verkligen fram emot att få vara med och inspirera - och inspireras - tillsammans med er allihop!

Vi ses!
/Helena



1 kommentar: