søndag 21. november 2021

PL hybrid med ett ord per dag, karta och flip-up

Hej DT-Gunilla här,

Hur ska jag nu förklara min kryptiska titel till detta uppslag dvs "PL hybrid med ett ord per dag, karta och flipup"?

Sid 1.


Ett ord per dag

Jag börjar med att förklara "ett ord per dag": det är under september som jag i flera år använt samma lista med ord - ett ord per dag som jag dokumenterat med foto och text. 

Veckans första ord var "Tradition" och på journalingkortet till höger skrev jag om den resa jag gjorde till mamma och pappa, och att vi fikade en speciell tårta enligt tradition för att fira pappas födelsedag.


Ett annat ord var "Hjärta" och jag hittade mossa som var format som ett hjärta. Ingen mer journaling än "Hello sunshine".



Karta

I en av tema-blogg-inslagen pratade vi om att stoppa med fysiska minnen i en sida och här har jag stoppat med en bit av en karta från en orienteringstävling.  Själva ordet den dag var "Quote" men texten stod på fotot till vänster, och som passade bra för dagen:  "Gör det du känner för".



Flip-up

När jag inte får plats med ett foto eller tycker att det inte är så intressant, så gömmer jag det bakom en "flip-up" (ibland använder jag washitejp, men såna här självhäftande plastfickor är säkrare). 

Här skriver jag om ordet "Old" (köpte en begagnad klänning till en fest). Och till höger om klänningen finns dokumentation om ordet "New", och som handlade om att vi gick och såg en ny film denna dag.  




Sid 2

Här är högra sidan i mitt uppslag. Det är nästan bara Ali Edwards PL-kort och sen har jag upprepat med stickers där veckodagarna står (mon, tue, wed...). Väderkortet var perfekt, för alla dessa väder (förutom åska) var vi med om, under vår vistelse i Åre.



PL hybrid

Nästa sak jag fått med på uppslaget är min egna hybridlösning, dvs att man mixar digital layout med fysisk layout. Och det digitala här är att jag använt appen Letterglow för att skriva in text direkt på fotot, men jag har även använt fysisk dekoration i form av en stickers som det står "MON" på. 


Ytterligare ett foto där jag lagt dagens ord ("Surprise") i foto-appen och sen upprepat med en stickers med veckodagen (THURS).  Överraskningen var att vi fick en liten lunchmacka (smörrebrod) då vi skulle åka hem från en konferensvistelse med jobbet. (Min kollega som satt bredvid mig i bussen undrade varför jag fotade en macka).



Tack för titten! / DT-Gunilla

Följ oss gärna på instagram: @projectlifeinorge

(Titta gärna in hos mig också:  @gunilla_pysslar )



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar