søndag 28. november 2021

Enkla och mer välarbetade sidor från Gotland + ett misstag ;)

 Sommaren 2010 jobbade jag på lasarettet i Visby från mitten av juni till mitten av augusti. Jag hade aldrig varit på Gotland tidigare så jag försökte se så mycket som möjligt av ön under mina nio veckor. När jag kom hem hade jag över 1000 (!) bilder på datorn i olika mappar. Tyvärr så kraschade hårddisken innan jag hann göra en backup. 😞

Som tur var hade jag framkallat en del foton medan jag var kvar på Gotland., en del kunde jag kopiera från min blogg och de som fanns på facebook kunde jag spara ned och framkalla. Men som alla vet så är inte kvaliteten på kort nedsparade från fejjan så bra utan dessa har jag oftast valt att framkalla i 6x9 cm-storlek det vill säga man får plats med två stycken med vit ram på ett 10x15 cm fotopapper. 

I början gjorde jag layouter med de foton jag hade men det kändes så tråkigt med de små korten på stora 12" LO så jag bestämde mig för att göra albumet i Lettersize/A4. När jag sedan 2013 upptäckte Project Life så blev det en bra lösning. Sedan har albumet legat några år men nu har jag äntligen tagit tag i det och nu är det i princip färdigt. Tänkte visa några sidor för lite inspiration. 

På vissa sidor har jag i princip bara satt i foton, vykort och memorabilia, skrivit lite text och dekorerat sparsamt. 



Andra sidor är lite mer välarbetade. Har har jag använt dymon för att skriva ut vad vi åt vid midsommarfirandet. Jag har bokstavsstickers som ser ut som dymotext så dessa använde jag när jag skrev ut namnen. 



Här är en enkel sida. Jag gillar att använda stora bokstäver. Här har jag använt stora thickers i gummi för att skriva ut Fårö. Tycker det blev jätte coolt. 


Jag avslutar med en sida jag är väldigt nöjd med trots att den är ganska enkel. Här har jag klippt bort bort den yttersta raden av som bestod av stående fickor. Kvar blev tre stycken liggande och en långsaml remsa längst in. I den satte jag ett randigt papper och använder blokstavsstickers. Matbilden längst ned är väl inte riktigt passande men det var samma dag och det fanns ingen annan plats för den. 😅


Närbild på bokstavsstickersen. 


PS! Som extra bjuder jag på en blunder. Jag gör ju albumet i A4 (en del fickor är 8x12 men det går också bra. När jag gjorde uppslaget om medeltidsveckan och Valdemar Attedags brandskattning av Visby så var jag så nöjd. Tyckte det blev jättefint - ända till jag kom på att jag gjord det i 12", alltså för stort för albumet. F-n... vad gör man, jag mätte och tänkte försöka skära ned men det skulle inte bli snyggt så dessa två sidor sticker ut ur albumet. Ja så kan det gå. 


Ha en bra söndag och glöm inte att kika in i bloggen i december då julstämning står på menyn. 

//DT-Therese

1 kommentar: