onsdag 25. mai 2022

Portabelt PL-kit att ta med på resa

Hej, DT-Helena här!
Jag gissar att det är många med mig som räknar ner veckorna till semestern, och kanske planerar några av oss en resa av något slag under sommaren. När vår familj ska åka någonstans finns det tre givna saker som åker ned i min packning - hörlurar för musik och ljudböcker, min dagbok, och så ett portabelt PL-kit. För visst kan ju pysselandan falla på även när man är på semester!

Storleken på mitt rese-kit varierar lite beroende på vart vi ska åka, hur länge vi ska vara borta, och hur mycket jag får plats med. Idag tänkte jag visa två olika varianter på resekit, ett större och ett mindre.

Här i det större kitet har jag plockat med mig saker för att kunna PL:a hela uppslag. Jag tar aldrig med mig något album, de är alldeles för stora. Men några lösa plastfickor är enkla att ta med, de går oftast att vika på mitten. Och fickorna har jag oftast förberett med foton. 

Jag packar också med ett urval av PL-kort att använda på uppslagen. Beroende på vad mina uppslag handlar om väljer jag ut olika kategorier av kort. Består uppslagen mest av vinterbilder, så tar jag till exempel inte med mig några kort som föreställer mjukglass eller som har sommartexter på.
PL-korten på bilden kommer från Studio Calico.

Några utvalda stickers, alfabet och chipboarddekorationer får utgöra basen i de dekorationer jag tar med. På bilden syns bland annat alfabet och puffy stickers från Citrus Twist och chipboard stickers från Studio Calico.

Några rullar med washitejp får också hänga med. De är bland annat bra till att dekorera egengjorda PL-kort. De tre rullarna till vänster kommer från Systrarna Grene. 

En annan sak som jag alltid packar med mig är en plastficka fylld med utskrivna PL-kort och dekorationer (från olika digitala kit). Semestern är ett perfekt tillfälle att hinna med att klippa ut alla de kort och dekos som man printat ut. På bilden syns bland annat dekorationer från Citrus Twist och Studio Calico.

En liten box med utvalda stämplar och stämpeltillbehör brukar också få åka med. Jag tar alltid med mig en bunt vita 3x4-kort som jag kan göra egna PL-kort av, till exempel genom att stämpla och skriva på dem. Stämplarna på bilden kommer från Ali Edwards, Studio Calico och Citrus Twist.

Skrivböcker och pennor är alltid bra att ha med sig. Till exempel för att skriva om de äventyr man är med om på sin resa. Utförliga dagboksanteckningar är alltid till stor hjälp när man ligger lite efter och PL:ar sina upplevelser kanske flera år i efterhand. En skrivbok är också bra att ha om man vill planera uppslag. Den vita skrivboken kommer från IKEA, den gröna från Systrarna Grene. Pennorna är Uni Pin Fine Line i olika tjocklekar och en Faber-Castell Ecco pigment. 

Några basverktyg packar jag också med mig. Här har jag valt att ta med en tiny attacher från Tim Holtz, en sax, en pincett och en liten glue roller. 

Jag brukar packa ner hela kitet (utom plastfickorna) i en väskinsats, som jag sedan sätter ner i en handväska. Ett annat alternativ är att packa sitt kit i en necessär, en plastbox eller skokartong. 

Ibland har jag bara plats för ett litet kit i min packning, och då brukar jag inte ta med mig några uppslag att PL:a. I stället fokuserar jag på att skriva dagboksanteckningar, planera uppslag, klippa ut dekorationer, och göra egna PL-kort. Till det packar jag skrivböcker, pennor, sax, glue roller, utskrivna  dekorationer, tomma vita 3x4-kort, och min lilla stämpel-låda.

Hur PL:ar du på semestern, och brukar du packa med dig något pyssel när du är ute och reser? 

Tack för titten!
/DT-Helena

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar