søndag 14. mai 2023

Preparera sin journaling med en kreativ almanacka

 Hej, DT-Helena här! 

När jag PL:ar så är det oftast ett par år gamla bilder jag jobbar med, och mitt största problem har alltid varit att komma ihåg alla detaljer och händelser när jag väl ska skriva min journaling. Jag har varit riktigt dålig på att skriva dagbok, jag har börjat tusen gånger, men det har alltid runnit ut i sanden. Så jag har sällan haft någonting nedskrivet som kunnat hjälpa mig att minnas tillbaka. Men nu har jag hittat ett sätt som fungerar för mig, och det tänkte jag visa er idag.
För mig har det handlat om att få till en rutin i vardagen för att dokumentera vardagens alla händelser och upplevelser, stora som små. En rutin som jag kan upprätthålla varje dag, vecka och månad. Året om.

Jag använder en almanacka i A4-format från Personlig almanacka, och har lyckats utforma den på ett sätt som verkligen passar mig, och som gör det väldigt lätt och roligt att dokumentera vardagen, varje dag.


En Personlig almanacka går att anpassa efter sina egna behov, och jag har valt att i början av varje månad ha ett månadsuppslag. Det använder jag som en memory board för att sammanfatta de viktigaste sakerna som hänt under månaden. Jag använder bokmärkesfunktionen i min Canon Selphy för att printa ut foton i miniformat (8 foton på varje 10x15-utskrift) och de små bilderna passar perfekt in i rutorna. I övrigt dekorerar jag hejvilt med både stämplar, klistermärken, die cuts och handskrift.




Veckouppslagen använder jag för att helt enkelt skriva dagbok och skriva ner saker som hänt, som vi gjort, eller annat värt att dokumentera. Det här formatet ger mig precis lagom mycket yta att skriva på. Allt jag vill komma ihåg får plats, men det är inte en övermäktigt stor yta som ska fyllas med ord. För att göra det roligare för mig själv, och motivera mig till att verkligen upprätthålla rutinen att skriva litegrann varje dag, använder jag mig  av roliga klistermärken och stämplar för att dekorera mina uppslag. Man skulle kunna likna det med en form av memory planning, fast lite enklare. 
Det här är en strategi som funkar väldigt bra för mig och som kommer att underlätta väldigt mycket för mig när det blir dags att PL:a just detta året i mitt album. 

Hur gör du för att komma ihåg alla detaljer när du PL:ar händelser tillbaka i tiden? Skriv gärna och berätta!
Tack för titten! 

/Helena

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar