onsdag 19. april 2023

Dokumentera barnens konstverk och favoritsaker

Hej, DT-Helena här! 

Jag har två grabbar som älskar att rita och pyssla, vilket resulterar i otaliga lådor och pärmar fulla med teckningar, pärlplattor och diverse konstverk. Jag försöker att endast spara de absoluta favoriterna, men det tar ändå upp en ohygglig massa plats. Under åren har jag därför börjat att fotografera många av barnens kreationer och spara dem digitalt i stället. På så vis har det känts mer okej - både för mig och för barnen - att faktiskt slänga det allra mesta i återvinningen. Med samma princip har vi tagit oss an exempelvis böcker och leksaker. Att kunna spara minnet av sina favoriter i form av foton har gjort det enklare för barnen att skiljas ifrån de fysiska sakerna när de har växt ifrån dem. Och det är väldigt roligt att bläddra i albumen och se tillbaka på de favoriter och skapelser som kommit och gått genom åren. 
Idag tänkte jag visa några av de sätt som jag använt mig för att dokumentera barnens konstverk och favoritsaker. 

Så här kan det till exempel se ut när jag dokumenterar teckningar:



Oftast lägger jag till en liten bildtext för att förklara motivet eller berätta om det finns en historia kring den specifika teckningen. Det kan också vara roligt att inkludera en bild på själva skapandeprocessen. Jag kombinerar ofta foton av barnen medan de ritar, och det färdiga alstret.


Även en session med klistermärken kan vara rolig att dokumentera! Barn följer sällan den tänkta mallen, utan de fantiserar fritt och hittar på allt möjligt skoj som kan vara roligt att föreviga.  


Ibland pysslar de ihop väldigt stora saker som inte alls funkar att spara i en pärm eller rama in på väggen. Jag tycker då att det är roligt att fota när barnen posera med sina alster, både så att de i framtiden kan relatera till hur gamla de var när alstret skapades, men ibland också för att visa hur stora grejerna är som de gjort.



Det byggs flitigt med lego hemma hos oss, och det är väldigt roligt att dokumentera alla påhittiga byggen. Ibland tycker barnen att byggena måste ackompanjeras av ett ljud eller en rörelse, och då brukar vi filma korta videos som vi sedan laddar upp i en privat katalog på Youtube och bakar in i bilden via en QR-kod. Att vi dokumenterar deras byggen på bild och film gör att de känner sig mer bekväma med att riva sina kreationer och bygga något nytt, i stället för att samla allting på en hylla där det bara står och samlar damm.




Det händer ofta att jag dokumenterar favoritböcker, filmer och TV-program som barnen gillar just nu. Det blir lite pixligt, men det går alldeles utmärkt att fotografera både TV- och datorskärm. Jag har många bilder från barnens olika Minecraftvärldar där de byggt roliga saker som de tycker är kul att spara bilder på. 

Det var vad jag hade att bjuda på idag, hoppas att du hittat något som inspirerat till olika sätt att föreviga barnens alster och favoritsaker. Eller dina egna för den delen!
 
Tack för titten! 

/Helena

1 kommentar:

  1. Så flott og samle på de kreative minnene. Har du en egen album til alle tegningene? Nå angrer jeg på alle de jeg har kastet når barna var små. Takk for flott inspirasjon.

    SvarSlett