søndag 16. april 2023

Titelsidor och titelkort

I alla fall jag tycker att det är viktigt hur man börjar sitt album eller sin sida, för att dels väcka intresse för att läsa/titta vidare, och dels för att ge information om vad det är som visas på sidan, uppslaget och/eller kommande sidor. Man skulle därför nästan kunna säga att titelsida och -kort är en del av journalingen, den skriftliga delen av dokumentationen.

Jag brukar också försöka låta mina titelkort innehålla element från resten av sidan/uppslaget. Med det menar jag att titelkortet ofta innehåller de mest dominerande färgerna från resten av korten, och även saker som mönster, form och dekorationer från titelkortet återkommer sedan på själva sidorna. På så sätt hjälper titelkortet till att binda ihop designen. Därför är titelkortet sällan det första jag gör, utan jag brukar vänta med det till det mesta av resten av sidorna är klara.

De i förhållandevis få gångerna jag använt titelsidor har det varit till de tema-album som jag gjort, till min vardagsdokumentation (mitt BOM-album) använder jag mest olika typer av titelkort, men det har hänt att en titelsida slunkit in i mitt BOM-album också. Här är ett exempel på detta:

Det här är, som den uppmärksamme läsaren såklart ser, mitt December Daily 2021 (här har jag bloggat om detta). I detta album föll det sig så att jag skulle börja på december på högra sidan av uppslaget, men eftersom jag brukar använda samma kort-kit på ett uppslag, och novembers kit inte matchade det jag tänkt för December Daily, så valde jag att göra en titelsida för att DD skulle börja på ett eget uppslag. 

Den här titelsidan har allt jag vill ha av en titelsida eller -kort: Det är tydligt vad det handlar om (December Daily) och vilken månad/år/datum. 

Nästa exempel är även det en titelsida, från min äldste sons första-året-album. Jag har gjort ett sådant album till alla mina barn, i 6*8'' och med titelsidan nästan som en layout (fast utan foto):


Som sagt, det absolut vanligaste för mig personligen är titelkort av olika slag. Jag brukar börja och avsluta mina månader med en Design A, och titelkortet är för det mesta ett 4*6'' längst upp på sidan, här är några exempel på detta:


 Eftersom jag i princip inte använder titelsidor i mitt BOM-album, brukar jag i januari ha med även årtalet synligt på sidan. Ibland på ett och samma titelkort, och ibland som ovan, att jag har ett separat kort för årtalet. Just det här året började jag dessutom med en insert (Design H), och jag insåg nu när jag skulle skriva detta att hela framsidan av den inserten är typ som en titelsida i sig, eftersom den inte innehåller något annat än titel- och fillerkort.


På uppslaget ovan har jag så att säga speglat titelkorten, men det skulle lika gärna kunnat vara så att bägge titelkorten sitter längst upp till vänster på respektive sida. Jag använder mig av båda sätten ungefär lika mycket.

På det här uppslaget har jag två titelkort. Dels det "vanliga" för månaden, och sedan ett som berättar att följande foton och insert, även i detta fall en Design H, är ifrån ett läger (Shugyo). 

Det händer ibland att mitt titelkort är i annat format än 4*6''. Här är några exempel på det:

Ovan har jag valt att använda 3*4''-fickorna för titeln. Eftersom det är fyra fickor, men bara tre bokstäver, dekorerade jag sista fickan med ordstickers (här finns bloggposten om dessa uppslag)


Här börjar månaden med en Design G, så även om titeln är längst upp till vänster, är formatet 3*4''. 


Till sist tänkte jag bara visa upp några olika titelkort som jag gjort genom åren, från 2014 och framåt (korten kommer dock utan någon kronologisk ordning). 


Enkelt är ofta slående. Här är det bara en bit trämönstrat papper, en die cut och bokstavsstickers.


Det här är ett av mina egna favoriter. Det är också mycket enkelt, bara en stämpel med månaderna, och så har jag highlightat aktuell månad med en stickers. 


 

Har man många foton man vill ha med kan man slå två flugor i en smäll och dekorera ett foto så att det även blir ett titelkort. Foton med mycket "white space" är ofta lämpliga till detta.

Här har jag använt en bit enfärgat och en bit mönstrat papper, med en rund etikett, enamel dots och pil, samt bokstavs- och ordstickers, de senare tillhör samma serie som pappren. Denna grunddesign gillar jag själv mycket och jag har använt den flera gånger i olika varianter. 



Många av Becky Higgins titelkort har en sådan här förtryckt etikett. Ibland täcker jag över den, och ibland gör jag som ovan, använder den som en del av designen. 


Den mönstrade baksidan av ett kort, och på det en bred bit vellum för att tona det detta mönster något, för att titeln och dekorationerna ska synas mot bakgrunden.

Tack för titten! Jag hoppas att ni blev inspirerade till era egna titelsidor eller -kort!


~Emma

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar