onsdag 29. mars 2023

Storyline chapters och travellers notebook - ett komplement till PL?

Hej, 
idag tänkte jag, DT-Pernilla, berätta lite mer om andra sätt att dokumentera händelser, resor utan de klassiska plastfickorna men ändå med en känsla och liknande ”tänk” som i project life.

Jag har gjort PL på det "klassiska sättet " med plastfickor och album under många år nu och är nyfiken på att testa varianter på detta som jag kan alternera med och få använda kreativiteten på lite andra sätt. Jag kan ibland känna mig begränsad av dels PLkorten men även plastfickorna som styr hur fotona ska sitta, storlek och antal. Så idag tänkte jag berätta lite om de två olika varianter jag bestämt mig för att prova.


Storyline (chapters)

Detta är ett koncept som introducerades av Heidi Swapp för några år sen. Grundidén är ”böcker” som man kan fylla med foton, PL-kort, mönsterpapper mm. Böckerna kallar hon ”inserts” och till dessa finns pärmar där man kan sätta in böckerna.


 Så här beskriver hon konceptet:

”Inserts are the perfect way to extend the life of your journal, album, or planner. Add your favorite memories, photos, and more, then customize with washi tape, stickers, and ephemera.


It has something for everyone- the scrapbooker, the planner, and the journaler! Customize your favorite stories with stickers, patterned paper, embellishments, and albums”


Jag har köpt två st 3-pack med inserts, till börja med. Det finns inserts med olika mönster på pappret: grid, dots, blanka och även som ”planner”-uppslag. Böckerna är 23*19 cm och varje bok har 24 sidor. Sen finns det såklart en mängd papper, dekorationer, stickers och washitape man kan använda till detta med, precis som till PL.



Här ser ni det "mönster" som jag har i mina böcker. Tror detta är deras "grid".



Jag har även köpt en tillhörande pärm där jag kan förvara böckerna. 


Böckerna sätts fast med metallpinnar som läggs i mitten av boken och sen hakas fast i pärmen


Här ser ni pinnen som hakas fast i pärmen. 



Travellers notebook.

Ett koncept som funnits en längre tid i olika varianter. Det finns färdiga att köpa som man fyller själv, även dessa ser ut som notebooks, fast kanske i lite andra storlekar än ”storyline chapters”. Jag är även sugen på att testa detta men har inte köpt färdiga böcker. Här har jag tänkt bygga egna utifrån mönsterpapper (som jag har gott om ;-) . Från början användes nog detta koncept just för att dokumentera resor, men jag ser att det används även till det ”vardagliga” när man tittar på bl.a konton på Instagram.


Här kan ni se två olika exempel på hur dessa böcker används.



          (Photo Credit: TombowUSA.com)                 (Photo Credit: StudioCalico)
 

Så, dags för att mig att testa och se hur detta med Storyline och Travellers notebook går att använda som komplement med det vanliga PL. Jag får återkomma med rapport och bildbevis längre fram med andra ord 


Kanske några av er som läser här också pysslar med Storyline eller Travellers notebooks?


Ha en fin dag!

// DT-Pernilla

2 kommentarer:

  1. Tøffe! Den metall biten du fester sidene med, kan du linke til de?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hej Siri! Metallpinnarna följer med pärmen :-)

      Slett